Foderbyte vid flytt

Simply me

Trådstartare
Kommer om en vecka flytta min häst till ett stall som givetvis har annat hösilage än vad vi har där vi är idag. Mitt problem är att hästarna i nya stallet får den mesta maten ute och då är det ju svårare att blanda den vanliga maten med den nya. Ska jag försöka blanda upp till alla hästarna av båda hösilagen, men kan inte ta med mig så mycket... eller räcker det med att jag ger av det gamla i stallet till natten?

Ska också byta kraftfoder men min häst får bara lite krubbskrammel typ en näve kraftfoder och en näve havre, så det är ju ingen mängd men kanske tokigt att byta ut på en gång. Ett alternativ är ju att bara ge havre de första dagarna och inte ge någon kraft alls.

Hjälp jag är så nervös över flytten och vill inte att jag ska göra fel med maten. Kan också tillägga att jag kommer få ett bättre hösilage i nya stallet och att det vi har idag är ganska näringsfattigt. Kommer också att få hjälp att räkna fram lagom fodermängd efter flytt men det är ganska svårt då man inte vet hur hästarna fördelar maten i hagen, klart är att min lilla häst kommer behöva minst foder.

Sv: Foderbyte vid flytt

Om inte din häst har en känslig mage och reagerar på foderbyten så behöver du inte göra så stor sak av det. Ge honom blandat nytt och gammalt i boxen och låt honom äta som övriga ute. Att hålla på och byta även till de andra kan bli större problem med fler hästar.

Kanske ge gamla på natten och låta honom äta det nya på dagen? Om han äter typ hälften hälften?

Du kan ge jäst i förebyggande syfte under bytet och börja ett tag innan, vanlig bakjäst.

Om du kan ta hem det nya stallets hösilage o blanda i nuvarande? Eller börja ge jäst/Mag-och tarm eller liknande produkter ProEquo, det finns en del numera.

Vanlig bakjäst är aldrig fel att ge en häst oavsett om man byter foder eller inte. Finns forskning som visar att levande jästkultuter (som finns i bakjäst men inte foderjäst) är bra för hästar.

Tack för svaren. Ska försöka ge av det gamla fodret inne så får hon äta det nya tillsammans med nya kompisarna ute. Hon har aldrig reagerat för foderbyte tidigare, men jag brukar också vara försiktig och blanda ett tag när jag haft möjlighet.Ska också försöka åka till nya stallet någon dag innan flytt och se om jag kan ta med mig några kg, så enkelt men det hade jag inte tänkt på. Tack för det tipset, ibland är ju det enklaste det svåraste att komma pål

Har foderjäst kan börja ge det nu och fortsätta någon vecka.

Men Masse, varför ska det vara bra med bakjäst och inte foderjäst? Foderjäst ska ju vara bra för balansen i magen.

Foderjäst tillför ingen levande kultur men är bra näring för mikroorganismerna i magen.

Detta är taget från hingst info nr 2 2012.
Flera studier i bl.a. Frankrike har visat att levande jästkultur kan öka smältbarheten av både cellulosa och andra beståndsdelar i fodret. När hästar äter jäst ökar antalet lactobaciller och bakterier som använder mjölksyra i blindtarmen, men inte i grovtarmen. Jästen visade sig öka aktiviteten hos vissa enzymer som bakterierna använder för att bryta ner fibrerna i fodret. Man såg att nedbrytningen var effektivast när hästen fick en större mängd fibrer i foderstaten än när den var mer stärkelserik (när hästen fick mer kraftfoder), men den goda effekten av jäst kan även hjälpa hästar med stora kraftfodergivor och på så sätt stabilisera miljön i grovtarmen.
Detta gällde alltså levande jäst, dvs. vanlig bakjäst - avdödade s.k. bryggeri- eller foderjästen har inte samma effekt.

*delvis kl*

Vanlig jäst....är det de små kuberna man köper på ICA/Coop etc? Ska det vara den röda eller blå i så fall?
Hur mycket ska man ge?

Det ska vara den blå bakjästen. Jag ger ett paket om dan. Det går bra att ge två paket om dan eller mindre.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 850
Senast: warg
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 115
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka