Foderbyte till het häst tips??!!

M

mumas

Hej!

Vårat varmblod har blivit så himla pigg..:crazy: .ger han fibergi för tillfället..
Nu ska vi byta foder till ett foder som ger hull men inte för "mkt" energi...han är lite svår att hålla hull, är bra nu i kroppen men tappar lätt hullet...just nu får han 15kg hösilage och 3.5kg fibergi +lite mineraler..Funderar på korn och betfor och mineraler och ev rapsolja...men frågan är om betforen ger för mkt energi??
Hösilaget vi ger har väldigt högt proetininnehåll.
Tips råd vad vi ska ge..???:bow:

Sv: Foderbyte till het häst tips??!!

Har ni räknat ut att hästen behöver så mycket fibergi?

Jag tror att ett annat tips kan vara att dra ner på fibergin... :idea:

Nja vi gav mindre mängd förut . men då började han falla ur så han behöver den mängden, han är en stor häst på över 170cm i mkh...

Chansa på nåt som är havre fritt?

Fibergi innehåller rätt mycket havre!

Mitt fullblod har enormt mycket energi o mycket egen motor, på havre blir hon hispig och fullständigt knäpp (skyggar, bockar och allmänt håller på) nu går hon på havrefri müsli, kornkross och lite betfor och en skvätt matolja det funkar jätte bra och hon börjar runda till sig :)
Se till att fodra på ordentigt med hösilage också! :)

Vad mer exakt innehåller hösilaget? Har ni analys? I så fall kan ni ju utgå från den , och om hästen lätt faller ut så kan ni ju höja kvoten.

Mindre fibergi och mer hösilage?

Om hösilaget har högt proteinvärde kan du ta bort en stor del av fibergi och lägga till olja istället, det ger ju rent fett utan att kvoten förhoppningsvis blir för låg.

:bow: :bow: för ALLA svar!!!

Jo, han har blivit en helt annan häst hehe...kul med pigg häst men inte som kryper utanför skinnet...:crazy:

Men betfor ger inte det mkt energi? Funderade på det och på korn kross för att fylla kvoten... ja vi har analys på silaget!! :D

Funderade ju som sagt på betfor , korn o olja + hösilge och vitaminer..

Betfor ger en kortvarande energi så det märks knappt, däremot behöver man ju inte ge 1-2kg.. Eftersom det är en sockerbiprodukt är det inte så jättebra att ge för mycket för tändernas skull heller.

Jag ger min 600gram betfor/dag (torrvikt alltså) delat på två givor.

Sen får hon 2,5kg korn kross och 1,5kg müsli, 2 dl matolja och morötter då så klart. Hon börjar faktiskt runda till sig lite :)

Om man gillar KRAFFT's produkter så har jag hört att deras Groov 90 ska ge bra med energi men verkar "lite lugnande" på heta hästar. Sätter sig inte i huv'et alltså utan mer på hullet. Det låter ju lite konstigt ser jag ju nu när jag skriver men jag vet inte hur jag ska formulera mig....;)

Fast Grunden innehåller väl havre?

Den gjorde det innan om de inte bytt recept nu då förståss (har inte använt krafts sortiment på många år)

GROOV är havrefri, eller nästintill iaf. Har inte pratat om Grund :d

Tror att krafft rehab är havrefri. Passar bra till hästar som behöver lägga på sig/behålla hull utan att bli tokheta

Hippo har ett pelletrerat basfoder som heter cool, det är havrefritt och inehåller mer korn ist.

Jag har ett varmblod med mkt egen motor i och som nu går på hippo bas cool. En helt annan häst. Lite svårt att veta hur mkt jag skulle ge bara. Men nu funkar det kanon. Kan varmt rekommenderas.

Min pålle är också svårfödd och har varit helt snurrig i huvudet... Han får alltid fri tillgång på hösilage och sen lägger jag på kraftfoder som behövs (står på uträknad foderstat som är ca 1½ ggr så mycket han "borde" behöva). Testat mycket olika på honom, allt med resultatet helvild häst (särskilt kornkross gav i princip oridbar häst :confused: ) tills jag testade dodson & Horells Pasture mix, fick en lugn trevlig och rund häst! :love: på 1,5-2 kg kraftfoder om dagen. Nu har jag kunnat byta till andra foder, så nu står han på lusern och krafft protein, för att få upp proteinhalten med nytt grovfoder. Rekommenderar lusern och D&H Pasture mix, men det är ju så olika från häst till häst så man måste testa sig fram.
Jag räknade foderstaten på min häst så att jag la honom på 50kg mer än han vägde, och högre träningsgrad och sen la jag på foder tills jag kom till en bra kvot (blev 7,4) och struntade helt i vilka värden det blev. Den foderstaten funkar han faktiskt utmärkt på nu (och det är med bara 0,5 kg kraftfoder! :eek: ) så det är bara att leta på för din svårfödda pålle!

Hej. Jag ger mitt heta vbl.sto Red Mills cool n cooked det är ett havrefritt muslifoder det funkar hon jättebra på och håller hullet väldigt bra. Men det kan kanske vara svårt att få tag på beroende på vart du bor.

Betfor ger en kortvarande energi så det märks knappt, däremot behöver man ju inte ge 1-2kg.. Eftersom det är en sockerbiprodukt är det inte så jättebra att ge för mycket för tändernas skull heller.

Jag ger min 600gram betfor/dag (torrvikt alltså) delat på två givor.

Sen får hon 2,5kg korn kross och 1,5kg müsli, 2 dl matolja och morötter då så klart. Hon börjar faktiskt runda till sig lite :)

Nej det ger långsam energi och ger inte upphov till karies.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 046
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har en häst som är väldigt svår att få upp i vikt och hon är heller inget matvrak. Hon är tunn och behöver få mer hull men hon tröttnar...
2
Svar
20
· Visningar
2 251
Senast: mackan
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 469

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka