Foderbyte, oj så skoj!

B

Bellan

Hej allihopa!

Jag har ett litet fullblod som vägrar gå upp i vikt. jag har haft hennes på 10 kg hö och en hemmablandat foder, men tycker efter tre månader med denna diet att det faktiskt inte blir bättre. Så, jag har insett att nu är det nog dags att göra något. Flera stycken har sagt till mig att jag ska sätta henne på krafft groov, men jag har tvekat. Nu så funderar jag på det, om det kan hjälpa henne komma upp i hull så är det väl bra? Hon får nu:

10 kg hö (hon lämnar)
0,4 kg Havre
0,4 kg korn
0,5 kg kli
Alger
Kalk
Olja
Vitlök

Någon som har någon synpunkt?
 
Sv: Foderbyte, oj så skoj!

Vad har du för analysvärden på grovfodret? Utan analysvärden på grovfodret är det svårt att säga vilket kraftfoder som är ett bra komplement i din foderstat.

I så lång utsträckning som möjligt bör man öka grovfodergivan för hästar i underhull. Att hästen inte äter blir ett problem då, förstås. Har du funderat på lusern?
 
Sv: Foderbyte, oj så skoj!

Stallet har ingen analys på höet, men jag tänkte göra en. Måste bara spara ihop några slantar.. :angel: Ja, ja gav henne lusern förrut, men absolut inte mycket. Mest som godis, sen var det någon som sa åt mig att hon inte behövde det, så jag slutade. Hur mycket lusern bör man ge för att det ska någon som helst verkan?
 
Sv: Foderbyte, oj så skoj!

Svårt att svara på. Det beror på hästens behov och hur de uppfylls av den övriga foderstaten. Men om hästen är för mager kan man absolut inte säga att det inte är något hästen behöver! En för mager häst behöver mer energi, och det finns ingen anledning till att energin inte ska komma från lusern.

Utan analys på grovfodret är mitt råd att du hellre ger lusern än Groov. Om det inte går att få in hästen mer hö.
 
Sv: Foderbyte, oj så skoj!

Tack för tipsen! Jag försöker öka höet lite *proppa i* och köper en säck lusern imorrn.

Tack!!! :bow:
 
Sv: Foderbyte, oj så skoj!

Ingen orsak! Återkom gärna med analysvärden sedan, det finns många vänliga själar här som kan hjälpa till att räkna.

Det KAN vara så att Groov, eller något annat fodermedel, är ett bättre komplement än vad lusernet är. Men som sagt, svårt att veta. Och om man inte vet bör man välja så "säkra" fodermedel som möjligt. Jag gillar lusern eftersom det är ett grovfoder. Å andra sidan är det proteinrikt, så har du ett högt proteinvärde i höet kanske det inte är "rätt" fodermedel.
 
Sv: Foderbyte, oj så skoj!

Jag har ett svårfött fullblod som kräver mycket mj (och protein.Behöver en kvot på 7-7,5). För att hålla hullet behöver hon ca 120-125 mj, idag ligger hon dock på 135 eftersom hon föll ur en del för ett par månader sen(började bojkotta stallets hö).

Hon står idag på

16 kg hösilage (det är vad hon orkar stoppa i sig)
2,5 kg lusern hackad strå
1 kg kornkross
1 kg Krafft Pluss Grön


Nu är det ju omöjligt att säga nåt om din foderstat eftersom analys saknas, men Fullblod kan ofta kräva en del mat ja,billiga i drift mao :smirk:
Bra foder för att få upp hullet är lusern, kornkross, betfor.. Sen håller sig min jättefin just på Krafft Pluss Grön av nån konstig anledning. Har provat att byta det mot annat foder så det blir samma värden, men KPG funkar bäst som sagt. Skumt :cool:
 
Sv: Foderbyte, oj så skoj!

12-13 kg hö
1-3 kg nya krafft groov
 
Sv: Foderbyte, oj så skoj!

Rent spontant skulle jag säga att du dubblar kraftfodergivan.
Tycker det verkar i minsta laget för ett fullblod, särskilt om hon jobbar.
 
Sv: Foderbyte, oj så skoj!

Hej!
Om du skall byta foder så rekomenderar jag fibergi och ett bra grovfoder.
Jag hade en svår fodrad häst hon slutade äta och rasade i vikt när hon blev vältränad. :cry:
när jag bytte till fibergi bas så åt hon alltid upp och hölll vikten. :banana:
Jag slapp även alla dessa tillskot som hon avskydde. :bump:
Om du vill ha fibergi är ett tips att be dem räkna ut en ballanserad foderstat åt dig. :idea:
MVH Linnea
 
Sv: Foderbyte, oj så skoj!

Först och främst kan jag instämma i det som sagts om att det inte låter som så mycket mat för ett fullblod. Först och främst borde du nog öka givan. Själv har jag dock ett mycket svårfött fullblod som jag över ett år har försökt få upp i vikt utan något direkt resultat. Jag började på ca 110 MJ och har sedan ökat upp till ca 135 MJ. Något har möjligen hänt men inte är det mycket att hurra för precis. Sedan fick jag syn på en tråd här på forumet som handlade om att ge krafft rehab istället för groov. Jag provade att byta och vips har det börjat hända saker! På bara ett par veckor har hullet ändrats väsentligt och jag är alldeles förstummad. Om du är intresserad kan du ju söka här på forumet efter tråden jag nämnde.
 
Sv: Foderbyte, oj så skoj!

Lämnar hon hö varje mål? Kanske det går att fördela om högivan så hon får i sig mer?

HUR är hon smal? Är hon ok över rygg och rumpa, eller är hon tunn där? Ser man revbenen, är hon bukig, eller hur ser hon ut? Kanske du har en bild? Hur stor är hon?
 
Sv: Foderbyte, oj så skoj!

Ja, jag har bild. Men jag jag kan bara inte få upp den här, vet int ehur man gör!!!!! Kan kanske mejla den till någon, så kanske den kan lägga upp den??
 
Sv: Foderbyte, oj så skoj!

Har mitt fullblod på 110MJ och en kvot på 7,5-8,0. Detta fördelat på:

11 kg hö
1 kg Krafft grund
0,2 kg betfor
1 dl olja
2 kg morötter
+ kompletterande vitaminer och mineraler.
 
Sv: Foderbyte, oj så skoj!

DSCN0206.jpg




DSCN0205.jpg
 
Sv: Foderbyte, oj så skoj!

vad söt hon är :)

Ser inte så tunn ut som jag trodde. Ser mer ut som hon haft en längre viloperod.. blir ju lite rundare o finare mer mera muskler.

Prova o ge lite lucern som de tipsat om ovan, brukar fungera bra på de som ser lite ´bukiga´ut..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 159
Senast: ufot
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 067
Senast: Estivuz
·
J
Foder & Strö Hej! Jag skulle behöva lite foderråd. Min häst är 18 år, halvblod/travare, 178 cm i mankhöjd. Han rids 5-6 dagar i veckan ca 50-60 min...
2
Svar
20
· Visningar
13 036
Senast: Leroy Udsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp