Foderbyte efter 8 år

Zandrah

Trådstartare
Hallå!

Jag har en ny travhäst som jag ger Hippo-bas eftersom jag inte ville byta foder utan låta honom äta det han var van vid.
Personligen vill jag helst ge så naturligt som möjligt och inte pellets och undrar nu om jag vågar byta foder när han ätit samma hela sitt liv (förmodligen).
Vågar jag byta till havre kombinerat med kli, lucern och ev soja? Hur ska jag tänka?
Finns det någon risk att han skulle bli SÄMRE? Jag är ju så nojig och tänker att "shit, det kanske inte alls blir bra....".
Hästen äter inte så där jättemkt hö och har haft allvarlig foderstrupsförstoppning en gång så han måste äta allt kraftfoder blött.

Hur ska jag tänka? Vågar jag byta? (Självklart med långsam invänjning)

Tillägg: Det är en häst i full tävlingskondis som gjort 70 starter i karriären och ska starta snart om han känns bra i snabbjobbet i morgon.

Senast ändrad:
Sv: Foderbyte efter 8 år

Äter den samma grovfoder då? ;)
Foderstaten ska ju bygga på grovfoderanalysen, och då ser du vad din häst behöver komplettera upp hö eller silaget med......
Men om den nu är igång så skulle jag inte göra bytet nu, utan passa på när hästen får en viloperiod, och då ta bort kraftfodret helt och börja om att vänja in det nya succesivt under uppträningen igen, för det är ju också så att fodersstatsprogrammen inte utgår från individen och ibland måste man mixa med mer eller mindre, innan man hittar "rätt".
Men jag skulle som sagt vänta med allt för stora förändringar innan start, men det är jag det ...:)

Lycka till!

Nej, visst, den äter inte samma grovfoder. :)
Att hästen måste komplettera upp höet det vet jag, men det kan jag ju göra antingen med färdigfoder eller så kan jag mixa ihop lite allt möjligt. Men kanske ska vänta lite då...

TILLÄGG:

Hästen har vissa problem med karies och har det i två tänder bak som gör att han inte har full funktion när han tuggar. Enligt förra skötaren ska han ha svårt att äta havre pga det.
Vi märkte att han började snappa luft efter han ätit varje gång och det hade han tydligen gjort jämt. Så gör han tyvärr även när han får morot. Han börjar mixtra med tungan och sväljer luft.
Vi har kollat upp honom och han får inga foderinpackningar iaf.

Foderbyte gör du ju varje gång du påbörjar ett nytt höparti, varje vår då det börjar komma gräs och varje höst när gräset tar slut, och det är ju det hästen äter mest av varje dag. Kanske har hästen inte alls ätit detta kraftfoder på somrarna alls? Isf är det ju foderbyte/invänjning varje höst i vilket fall.

Ett kraftfoderbyte är alltså i princip inget konstigt, allt som tarmfloran inte "behandlat" på 2-3 veckor är som nytt för den, även om den fått det förr någon gång. :)

Hö och havre är ett utmark foder. Havrekross kan bli det bäste.
Förstå inte värför man behöve pumpa in en massa protien på en äldra häst.

"Pumpa in en massa protein" kan behövas om höet inte ens innehåller vad hästen behöver för att fungera och må bra. Man måste ju se till totalfoderstatens innehåll, och inte bara fokusera på vilka tillskott (kraftfoder etc) man ger.

Jag hade en gång kontakt med en "hästmänniska" som hävdade att en vuxen häst bara behövde 4 gram protein per dag, dvs ca 100 gånger mindre än vad som kan tänkas vara normalt behov för en lite större ridhäst. Hon vägrade således att komplettera stallets urkassa hö (16 g smbrp/kg foder).

Och visst, hästen levde ju och stod på benen, var framåt och betedde sig väl rätt normalt, men såg ut som en kantig kossa över rygg och bakdel, halsen var heller inget med. Men den levde ju åtminstone...

Det är skillnad på att överleva och att må bra.:cool:
En häst som ska ridas och använda sina muskler till annat än att bara bära runt sig själv i hagen har andra behov än en som "bara går och drar".

Hö och havre är ett utmark foder. Havrekross kan bli det bäste.
Förstå inte värför man behöve pumpa in en massa protien på en äldra häst.

Jag vet inte vart jag skrev att jag skulle "pumpa i" hästen en massa protein.
Det ska jag verkligen inte. :crazy:
Detta är en tävlingshäst, ingen unghäst, och jag vill åt en tillräcklig mängd energi samt en "normal" nivå av protein för att hålla hästen i tävlingsbart skick samt också med rätt förutsättningar att vidhålla sin muskulatur.

Dock har vi så extremt lågt proteinvärde i höet så NÅN form av tillskott bör hästen ha, i form av tex lucern.
Men jag håller med dig, havre och hö är definitivt den bästa grunden.

Kross kanske passar bäst till min häst som haft tandproblem?

Foderbyte gör du ju varje gång du påbörjar ett nytt höparti, varje vår då det börjar komma gräs och varje höst när gräset tar slut, och det är ju det hästen äter mest av varje dag. Kanske har hästen inte alls ätit detta kraftfoder på somrarna alls? Isf är det ju foderbyte/invänjning varje höst i vilket fall.

Ett kraftfoderbyte är alltså i princip inget konstigt, allt som tarmfloran inte "behandlat" på 2-3 veckor är som nytt för den, även om den fått det förr någon gång. :)

Ja det är sant. Jag tänker väl någonstans i mitt stilla sinne att det skulle vara värre att byta kraftfoder :o
Förra skötaren sa att de testat havre men att det inte fungerat så bra eftersom hästen haft svårt att tugga den pga sina tandproblem. Så kanske havrekross? Blött.

Hästerna måste vara valdig svor fodred nu för tide?
Jag har fodred mina med hö ocn havre i alla år, från sträng skogs körning till endurance riding, har aldrig behöv non extra, aldrig varit sjuk.
Jag behöve igen annalysas för att se en "val mon häst".

Jag tycker ju att ett fenomenalt foder att komplettera med är "Salsa Naturell Gräs". Det är pellets gjorda av enbart gräs, innehåller inte ens nåt tillsatt bindemedel. Det räknas alltså som grovfoder med alla positiva saker som det innebär.

Om jag minns rätt i huvudet så innehåller det per kg 150 g smrp och 10,5 MJ i energi.

Dessutom ligger det bra i pris, ca 5,50/kg.

Om man tittar på energivärdet så ligger det alltså betydligt högre än de flesta "kraftfoder" i protein och i stor sett lika energimässigt.

Jag ger 2-3 nävar Fibergi Bas för att jag tycker att det är enklare att blanda grusmineraler mm i det (ger även ledtillskott, på inrådan av veterinär, som ska blandas i nåt). För övrigt ser jag gräspelletsen som "kraftfoder" och hästen får ca 1 kg/dag (beräknat utifrån hö-an alysen).

Senast ändrad:

Knapplån...

Vill bara tillägga att vi talar väl om en "starthäst" här, så uppfattade jag det hela ?
Vare sig "gammal" eller ridhäst? utan en högpresterande travhäst som går snabbjobb? För att kunna starta måste den vara i god form, och många "toppar" sina hästar på olika vis med kraftfoder, andra inte.

Själv skulle jag inte byta foder FÖRE ett lopp, då magen mkt riktigt ska ställa om på 2-3 veckor. Att gå från ett färdigfoder till att mixa rätt innebär också att man ska hitta rätt med mineraler, och vet man inte hur en häst svarar på havre, varken till mage eller humör, så skulle jag vänta till efter, också för att se hur hästen tar loppet, och hur magen mår. Att få diarré innebär en stor vätskeförlust, ngt som är riktigt illa för en häst som ska topprestera.

Yes, en starthäst är det. :)

Leafhillranch: Jo, men så har jag också alltid gjort till mina ridhästar. Men nu är det som Kellie också säger en häst som under en kort tid ska prestera max av sin kapacitet, vilket kräver att hästen måste få det de behöver för att kunna göra detta. Helst vill man ju inte märka det i ett lopp, att hästen stannar tidigt för att den inte orkar. Då vill man ju veta att man gett den bästa möjliga förutsättningar, och det innebär också ett bra foder med rätt värden. Och med det hö vi har här i Dalarna nu så räcker det inte med bara hö och havre tyvärr.

Jag tycker ju att ett fenomenalt foder att komplettera med är "Salsa Naturell Gräs". Det är pellets gjorda av enbart gräs, innehåller inte ens nåt tillsatt bindemedel. Det räknas alltså som grovfoder med alla positiva saker som det innebär.

Om jag minns rätt i huvudet så innehåller det per kg 150 g smrp och 10,5 MJ i energi.

Dessutom ligger det bra i pris, ca 5,50/kg.

Om man tittar på energivärdet så ligger det alltså betydligt högre än de flesta "kraftfoder" i protein och i stor sett lika energimässigt.

Jag ger 2-3 nävar Fibergi Bas för att jag tycker att det är enklare att blanda grusmineraler mm i det (ger även ledtillskott, på inrådan av veterinär, som ska blandas i nåt). För övrigt ser jag gräspelletsen som "kraftfoder" och hästen får ca 1 kg/dag (beräknat utifrån hö-an alysen).

Tack för tipset!
Det kan också vara ett alternativ! Såvida inte det blir för mkt protein då istället. Men jag har ju väldigt lågt av den vara i höet, men samtidigt får det inte bli för mkt kompletterat så hästen blir för "tung" s.a.s.
Ska kika på det och se om vi har någon återförsäljare i området...

Hästerna måste vara valdig svor fodred nu för tide?
Jag har fodred mina med hö ocn havre i alla år, från sträng skogs körning till endurance riding, har aldrig behöv non extra, aldrig varit sjuk.
Jag behöve igen annalysas för att se en "val mon häst".

Analysen kan ju göra att man kan ge mindre kraftfoder också! Förr fanns generella råd om att en halvblodshäst tex alltid skulle äta 4 kg havre och 5 kg hö (typ Wrangel eller liknande, minns inte exakta källan). Det gjordes för att rätt vad det var så föll hästen ur och man visste inte varför om man gav mer hö och mindre av kraftfodret. Idag vet vi att det var för att man det året hade fått ett parti med dåligt proteinvärde. Ett annat år kanske det hade gått utmärkt med mer hö och mindre havre, vilket hästarna säkert uppskattat!

Dessutom höll man igen på höet för att det var svårt att leverera mer hö mitt i vintern utan maskiner, vilket gjorde att man fick klara sig på det hö man lyckades få in efter skörden.

Nu när vi har andra möjligheter kan man med hjälp av analysen välja ett mer passande kraftfoder, och därmed kunna ge mer hö så hästen har sysselsättning och nåt att tugga på under en längre tid. Vissa gånger kanske havre passar perfekt, andra gånger måste man ge nåt mer koncentrerat proteintillskott för att en lättfödd häst ska kunna äta tillräckligt med hö utan att bli tjock. (Havre innehåller ju ca 90 g smrp per kg, men också runt 10Mj energi, så för varje kg havre måste man dra av ca 1½ kg hö för att hästen inte ska bli för tjock om det är den typen av häst. Medan man kan ge tex 300 g soja och bara dra av ca ½ kg hö för det och få i hästen samma mängd protein om höet råkar vara fattigt på det )

Liknande trådar

D
Foder & Strö Min häst är 18 år i år och är väldigt pillig med maten. Inte bara att han är kräsen utan behöver verkligen ro om man vill han ska äta...
Svar
8
· Visningar
1 142
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?