Foderbyte+diareé?

P

Ponnytokig

Fick hem våran valp den 2 december. Bytte från pedigree till eukanuba. Gjorde det väldigt försiktigt och fint. Första dagarna gick bra men i förrgår började hon få diareé. Inte hela tiden men ganska mycket. Hon har varit jätteduktig med att gå på tidningen då hon skall gör sina behov men nu bajsar hon lite över allt. Hon är en 9-veckors cairnterrier. Vad beror detta på?

Sv: Foderbyte+diareé?

Gjorde du ett omedelbart byte?
Man ska blanda det gamla fodret med det nya under att par dagar på så små valpar.
Ge valpis risavkok och kyckling och börja om igen.
Se till att valpis får i sig tillräckligt med vätska, det går fort för små valpar att bli uttorkade.

Gjorde du ett omedelbart byte?
Man ska blanda det gamla fodret med det nya under att par dagar på så små valpar.
Ge valpis risavkok och kyckling och börja om igen.
Se till att valpis får i sig tillräckligt med vätska, det går fort för små valpar att bli uttorkade.

Som jag skrev så gjorde jag det försiktigt. Blandade de båda fodertyperna i ca. 5 dagar. Ska jag då börja blanda med pedigree igen?? Hur mycket av varje? Så det kommer inte gå över?

När valpis var valp blev han kass i magen av Eukanuba.

(Han har f.ö. klarat foderbyten galant även när det gått "fortare än rekommenderat" - vi bytte direkt från Eukanuba till ett annat märke och diarrén upphörde lika fort.)

Då vet jag om ännu en som har dåliga erfarenheter av Eukanuba...
Vet om flera hundar som blivit dåliga i magen av detta fodret.
Men å andra sidan så borde det finnas en massa hundar som mår prima på det..
TS, testa och byt till ett annat foder än Eukanuba?
Eller stanna kvar på Pedegree?

Jag har också hört talas om flera hundar som blivit dåliga i magen av Eukanuba. Dock fungerar det fodret jättebra för min svärmors hund.

5 dagar kan jag väl själv tycka är snabb övergång. Kanske bara jag som är känslig :angel:

Byt foder helt, ge valpen risavkok och börja blanda i så istället. Rå nötfärs eller kokt fisk tillsammans.

Hehe jag vet om några hundar som mår prima på Icas egna foder..
Och en som levde många år på blåvitt, fin päls osv.
Så alla hundar äro olika.

*kl*

Ju mer olika fodrerna är i sin samansättning, desto längre invänjning brukar man säga. Jag som tex. håller på med ett byte från Eukanuba till Standardt har tänkt mig en invänjning på 3-4 veckor, hitintills har det i allafall gått bra och vovvans mage sköter sig.
Vet, som många andra sagt i tråden, att en del hundar dock inte verkar tåla Eukanuba...

Lite för snabb invänjning skulle jag säga, men att den är dålig i magen måste ju inte betyda på fodret?
Är du säker på att den inte fått i sig något annat skit?

Precis vad jag tänkte, valpar kan ju stoppa i sig allt möjligt eller någon som gett den något "godis" som den inte tålde så det kanske inte beror på fodret men jag skulle ändå ta det säkra före det osäkra och gå tillbaka till det gamla.

Lite för snabb invänjning skulle jag säga, men att den är dålig i magen måste ju inte betyda på fodret?
Är du säker på att den inte fått i sig något annat skit?

Har också funderat på om hon fått i sig något olämpligt men nu har det gått flera dagar? Det kanske gick för fort angående foderbytet men tyckte att jag var försiktig och följde rekommendationerna på eukanubas hemsida...

Det borde inte vara något allvarligt heller med foderbytena. Min tjej fick också diaree några dagar (dock inte så ung, hon var några veckor äldre). Hon hade fått i sig något mysko. Åkte till vet och hon fick specialmat. Sedan blandade vi ut det med det hon åt förut och sen dess har hon inte varit dålig.

Liknande trådar

Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
2 114
Senast: Lilla-S
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
6 138
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 527
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 307
Senast: Lillebjörn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31