foderbord i gammal ladugård..

Ela

Trådstartare
Vi har varit och kollat på en ställe med en stor gammal ladugård. I den delen där man skulle kuna göra om till stall finns två stora foderbord. (det har tidigare stått kossor där) Dessa skulle jag i såf vilja ta bort.

Någon som gjort det?? Hur gjorde ni??

// Ela som snart blir tokig av att kolla på gårdar.

Sv: foderbord i gammal ladugård..

Vi hade det i vårt gamla stall, vi hyrde någon maskin, jag kommer inte ihåg vad det heter :o men du vet, en sån där studsande borr, vet du vad jag menar?

Iallafall, vi hackade sönder cementen som var cirka en dm runt om, resten var fyllt av stenar som en fyllning för att det inte skulle bli så dyrt när de gjöt det berättade min morfar, släääääpade ut all sten och gjöt upp plattan till den höjd golvet var, ta da!

Vi bor ju i småland och här kryllar det ju av sten men jag tror inte att nått foderbord är cement rakt igenom.

Däremot kan jag säga att jag saknar foderbordet ibland då det var väldigt smidigt att kunna lägga all mat på samma ställe, slippa allt spill som man får om man har det "inne" i boxen, och så smidigt att bara sopa rent det varje dag istället för att stå och svära över glufsande hästar som dreglar ner träväggarna runt krubborna ;)

Vi gjorde likadant fast utan maskin, vårt var mestadels granit då vi bor i bohuslän, släpade så ut de enorma stenarna med traktor och vajer. De gör sig mycket bättre som kant runt våra rabatter!

Låt inte detta hindra dig från att köpa en viss gård! Det enda du ska inrikta dig på är läget och markens storlek och beskaffenhet. (Allt annat kan du göra nåt åt - även om det kan bli dyrt.) Låt det ta en livstid...

Vi tog bort foderbordet i höstas - pust stånk och stön! Vi hyrde en liten bobcat-traktor med mejsel + skopa, så vi bilade bort bordet och det är ju vansinnigt hårt i ytan men sten inuti (småland ;)) sen är det bara att lägga sig på alla fyra och plocka stenbumlingar och köra ut hela rasket. Många stenar är ordentligt stora så det går åt 2 starka karlar som häver och spettar men det går! Vi har bilat bort hela lagårdsgolvet på det viset och skall snart gjuta nytt.
Det är ett slit och släp men är man några och viker ett par helger och några kvällar så är det gjort sen. Vi passade också på att gräva ur också, så det blev godkänd takhöjd (enklare än att höja taket på de flesta lagårdar).

Tänk också på att när ni sen armerar golvet måste man både naja och svetsa ihop armeringsnäten för att få fullgod jordning - nya bestämmelser för att kunna få ut på försäkringen - elektriker vet vad som gäller. Glöm inte heller att planera för golvbrunnar innan ni gjuter - det höll nämligen jag på att göra.

vi tog bort foderbordet i vårat stall för några år sen, och vi hyrade en maskin tror den kallas för "kobra" det är iallafall som en stor eldriven mejsel. tog ca 1,5 dag att få bort ett foderbord som var 12 meter långt, 2 meter brett och ca 50 cm högt med den.
men jädrar vad ont man hade i armarna efteråt :smirk:
vårat foderbord bestod till stor del av slaggsten, då gården är en gammal hyttmästarbostad.

så låt inte foderbordet hindra dig, om gården i övrigt stämmer in på dina krav.

ett foderbord är lättare att ändra om än takhöjden på byggnaden. så är det "bara" ett foderbord som ska bort så är det skapligt lätt undanstökat jämnfört med en takhöjning som ofta är problem i gamla ladugårdar!

Man "spränger" ju bort foderborden med en sån där maskin, hmm, inte så teknisk, kommer inte ihåg vad det heter men den "skär" iallafall sönder cementen.
foderbord brukar bestå av icke kompakt cement, det brukar vara ngn typ av "sten" innanför cement lagret, så när man kommit igenom första överlagret cement så är det sen lättare att plocka bort resten.

är en del jobb men inget som inte går att fixa!

såg nu att en del annat folk svarat i samma linje fast bättre förklarat än jag : )

Ett foderbord är inga problem att ta bort, vi lejde bort det arbetet. Tänk bara på att bärande stolpar kan ingå i foderbordet, dessa kan man inte riva hur som helst. Det är det svårare att ändra på takhöjd och ventilation i vissa fall. Ännu svårare att ändra på är gårdens läge och markens storlek och beskaffenhet.

Då är det kanske inte omöjligt då. Takhöjden var ok i denna ladugården och vi gillade läget och de va 20 hk åker och 10 hk skog vilket är ganska perfekt för oss. Visserligen var det ett tråkigt och för litet hus med det kan man ju ändra på. :) Det är jättesvårt att hitta ett ställe med mark.

Egentligen skulle det va bra att ha kvar foderborden att fodra på men tyvärr tar de bort så mycket yta och jag behöver få in så många boxar som möjligt.

Ni som har gjort detta tidigare vad ska jag mer tänka på när jag letar efter drömstället??

Får man fråga var du har hittat detta ställe? :angel:

Tycker att om du gillar resten (läge och markareal) så är det bara att slå till. Foderbordet är lätt fixat och huset går att renovera och bygga ut.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 404
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 328
Senast: Svartkatt
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 329
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama