foderberäkning under bete?

Shimzy

Trådstartare
hur i hela friden skall man kunan räkan på en foderstat nu under betet?
min första sommar med egen häst..
finns de några ca värden att gå på om man vill räkna foderstat?
han går på sådd vall..

tacksam för lite hjälp ;)
 
Sv: foderberäkning under bete?

Tjaa. Man KAN ju analysera betesgräset/marken det växer i. Men jag vet inte hur det funkar och kan tycka att det är lite onödigt för oss vanliga dödliga (lite överdrift kanske, men du fattar).

Jag brukar gå efter "standardvärden" som finns på betesgräs.

Sommargräs har väldigt hög kvot Smrp/MJ i sig, och har man ett bete med tillräcklig mängd gräs av god kvalitet brukar det duga gott till en vuxen fritidshäst.

Enligt C.Plancks bok har betesgräs omkring dessa kvoter:
Tidigt försommarbete: 13
Försommarbete: 13
Högsommarbete: 12
Sensommarbete: 15 (!)
Förvuxet bete: 7

Kvoterna i gräset räcker alltså gott och väl till för en vuxen "normalfödd" häst i normalt/lätt/inget arbete hela sommaren.

Jag själv räknar aldrig foderstat på sommaren, ser betesgräset som fri tillgång på ett mkt bra och oftast fullgott grovfoder.
Sedan ger jag tillskott efter behag. Jag brukar ge min häst lite mineraler för att säkra selengivan. Hon går i normalt arbete cirka 4 gånger i veckan sommartid, och hon är väldigt lättfödd.
Min systers häst går i samma arbete ungefär men han är svårfödd, han brukar få lite extra kraftfoder (detta året får han Krafft Grund).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: foderberäkning under bete?

Förra året gav jag min häst all Hippo alfa hon orkade peta i sig, vilket inte var så mycket.

Men man får helt enkelt lite på att det jämnar ut sig om man har sin häst i en stor och varierad hage.
 
Sv: foderberäkning under bete?

tack nu kan jag prov räkna på det å se om han behöver ngt..
han är i stort behov av muskler å lite mera hull så nu får han mkt kraft..får räkna lite på det.
tack!
 
Sv: foderberäkning under bete?

hur mkt åt hon då?
lämnade hon altså mat i hinken som hon inte åt då?
 
Sv: foderberäkning under bete?

Har inte foderstatsberäkningarna gått för långt nu? är min första tanke...

Mina går i blandad hage med skog, äter havre och mienraler de dagar vi rider och bara gräs övriga dagar. Funkat ypperligt de senaste 12 åren...
 
Sv: foderberäkning under bete?

jag bruakr itne var så petig men eftersom min kille är inne i en växt period (5 år) och ligger i underhull och behöver llite extra att bygga muklser av känsn de som en viktig fråga..
 
Sv: foderberäkning under bete?

Du får gå lite på känsla...
Blir han rund och fin i musklerna på bete så le och var glad!
Får du en liten tjockis så dra bort ev kraft-/grovfoder du ger...
Faller han ur så öka mängden kraft-/grovfoder och kanske tom flytta honom till ett "bättre" bete.

Hur mycket och vad äter han i dagsläget för att hålla hull?
Ska han gå ute dygnet runt eller stå på stall också?
 
Sv: foderberäkning under bete?

han är 5 år och är ca 170 hög, väger bara 470 jg, har lagt på sig mera de senaste månaderna pga byet till bättre grovfoder.
har nu äntligen fått en lagom sadels å nu hoppas vi på att kunna bygga muskler med :D
men då behövs ju de lite extra att ta på..ser nog hellre att han blir för rund än för mager..
för lättare att bygga muskler på fetet ;D
så ditt tips är att fortsätta ge kraft som han får nu då?

idags läget äter han 16 kg hösilgae
0,5 liter betfor
2 liter havre
3 liter korn
och gå ute dygnet runt sen..
 
Sv: foderberäkning under bete?

Shimzy skrev:
så ditt tips är att fortsätta ge kraft som han får nu då?

Ja, det tycker jag nog... Det är ju inga överdrivna mängder kraftfoder han får.

Men det är svårt att ge råd över internet när man inte ens sett hästen ifråga...
 
Sv: foderberäkning under bete?

Att räkna på en häst som betar är nog omöjligt!
Betet varierar i sitt näringsinnehåll under hela säsongen, och även vid väderomslag.

Det man får göra är att titta på hästen och vara mycket observant på förändringar i hullet och stödfodra vid behov.
 
Sv: foderberäkning under bete?

oj kan inte tänka mig att han inte skulle äta upp.. men jag får färsöka så då
jag fortsätter ge den vanliga givan och ser hur mkt han äter.
fast de känns om en stor mängd att ge vid ett fodrings tillfälle..

kan man ge för mkt kraft vid ett tillfälle? :S

förlåt att jag bara snurrar till det med mera å mera frågor...
 
Sv: foderberäkning under bete?

ok är bara så rädd att han skall hinna åg enr sig så fort att jag inte hinenr "rädda" de lilla hullet han har..
men får vara uppmärksam.. å be om hjälp så att man vet att andra ögon ser honom med.. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
548
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
578
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp