Foderavtal, vad ha med??

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare _eeky_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 950
E

_eeky_

Har eventuellt en liten vovve på G, men det kommer då vara på foder. Ägaren har flera hundar, så om och vilken det blir är inte klart. Däremot är ingen av dem registrerade i SKK (kommentarer om det undanbedes), och deras avtal kan således inte användas. Vi kommer alltså måsta skriva ett eget avtal. Vad får man inte glömma att ha med?? Jag kommer antingen ta hunden på helfoder, ägaren har då rätt att ta 2 valpkullar därefter tillfaller hunden mig helt. Andra alternativet är halvfoder, då betalar jag halva hunden och ägaren får ta en valpkull därefter tillfaller den mig. Vilket alternativ skulle ni välja? Kan det vara bra att skriva en ålder som hunden tillfaller mig, även om hon inte tagit valpar före det? Hur är det om komplikationer tillkommer under förlossning etc? Vem står isf för vetkostnader? Och vad händer om hunden i värsta fall skulle dö? Något annat viktigt att tänka på?

Mkt frågor som jag hoppas någon med erfarenhet orkar ta sig tid att svara på! :)

Sv: Foderavtal, vad ha med??

Ni kan ju fortfarande använda SKKs foderavtal alt skriva av de punkter som tas upp i det avtalet.

Allt som har med valpning,förlossning,extrafoder = ALLT som ingår i dräktigheten + valptiden ska defintivt uppfödaren stå helt för..

Det har du rätt i , och det mesta är ju rätt så lika.
En sak jag funderat över med extrafoder, ägaren ska alltså betala det foder utöver det normala som tiken äter när hon är dräktig. Hur sjutton räknar man ut hur mycket det blir? :confused: Kan ju kanske vara bra att ha lite hum om det, att hon inte sen börjar neka att "neej så mycket kan det inte vara"! Hur gardera sig?

Hur kommer det sig att du utgår från att uppfödaren vill lura dig?
Har du en dålig magkänsla eller känner du den bara inte så väl?

Tja om uppfödaren vill att hunden ska äta ett dyrare foder under dräktigheten så är det väl rimligt att hon betalar den överstigande kostnanden?

Vad är det för ras/blandras vi talar om här ?

Hur kommer det sig att du utgår från att uppfödaren vill lura dig?
Har du en dålig magkänsla eller känner du den bara inte så väl?

Äh, att vara noga med kontrakt har väl inte med det att göra. Det är ju inte för att man tror att det ska gå och helskotta som man är noga utan för att minimera riskerna för tjaffs om det trotts allt gör det.

När jag har skrivit kontrakt ang djuren med såväl okända, som vänner och även min syster så är vi jättenoga med precis alla punkter, så att båda parterna ska känna sig trygga, inte för att man tror att man ska bli blåst.

Och det handlar ju inte enbart om att en part skulle kunna gå in och försöka luras, utan att det helt enkelt kan dyka upp olika åsikter - och finns det inte printat på kontrakt så kan det bli ganska jobbigt.

Om det handlar om ett dyrare foder ja, men tänkte mer på om mängden foder ökar för att tiken är dräktig. Kan ju vara svårt att räkna ut vad det blir för kostnad, men å andra sidan kanske det rör sig om så lite pengar att det inte är nåt att bry sig om. :)

Antingen Shih Tzu eller Lhasa Apso.

Kunde inte sagt det bättre själv! :bow:

imported_gerbera: dels har jag inte haft så mycket kontakt med henne än, som du ser i första inlägget är detta långtifrån klart, och sedan vill jag bara vara på den säkra sidan. Jag anser att det är bättre att ta reda på fakta och info före för att minimera risken att bli blåst bara för att man är novis på området.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en 8-årig hanhund av liten sällskapsras som levt med mig sen han var valp. Jag vill inte gå in på detaljer, men kort sagt så har... 2 3
Svar
57
· Visningar
8 913
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Hej :) Min förra hund gick bort snabbt i akut njursvikt och 2 dagar efter köpte min dåvarande pojkvän en ny hundvalp till mig (typ) Nu...
Svar
16
· Visningar
2 321
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 959
Senast: Happimess
·
Övr. Hund Hej kompisar, det börjar äntligen bli dags för mig att planera flytt och resa hem till Sverige från Tyskland, för mig själv, häst och... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 327
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈