Foderautomat

H

Hibbla

Satt och tittade på en av våra största annonssidor och hittade en annons om foderautomater för grovfoder.

Någon som har erfarenhet av dessa gallerförsedda foderautomater (hemmabyggen)? De är som en låda med sluttande väggar med galler framtill där hästarna äter sitt hö.

Skulle vilja veta diverse för och nackdelar och allmän input från er som har någon typ av dessa automater (hemmabyggen)... :idea:

Sv: Foderautomat

När du skriver "foderautomat" låter det för mig som något som öppnar sig till ex lunchen.

Vi har haft lite olika lösningar genom åren. Först hade vi magnetgrindar med timer, fungerade bra men mycket meck varje dag.

Sen hade vi hösilage i balring (ställde in en bal åt gången) och hö i pall med pallkragar (beroende på säsong). Balringen fungerade bra men var lite för hög för min häst när det började närma sig slutet av balen. Med pall och pallkragar var det en häst i stallet som absolut vill stå i den så där kändes skaderisken för stor. Dessutom hade ingen av dessa lösningar tak så i alla fall med hösilaget kändes det lite tråkigt om det regnade för många dagar i streck.

Nu har vi byggt en egen variant - tänk lastpall fast storlek * 4. Botten är ca 3 dm över marken, tillgänglig från 3 håll, öppningsbar grind så det går att köra in en hösilagebal i den, plåttak med fall bakåt (mot den "stängda" sidan).

Vi har inte hunnit prova den än eftersom hästarna fortfarande går på bete men det känns som det kommer vara värt ansträngningen.

Just det - våra hästar har fri tillgång på grovfoder, vilken sort beror på säsong. Jag ska hem och ta en bild så kan jag lägga till den i tråden.

Vore jättekul att se din lösning. Visserligen har jag inte så många hästar så vi nyttjar rundbal för tillfället, men man vet aldrig!!

Jag är verkligen kass på att leta bland trådarna!! :)
Tack för hjälpen!

Jag har en som fungerar skapligt. Ska försöka fixa bild så du kan se, så himla svårt att förklara. Men det är galler på en sida och sluttande väg på den andra och den är upphöjd.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det redan finns trådar om ämnet men jag hittar inte svaren på mina funderingar. Vi skall bygga en begränsande...
Svar
3
· Visningar
1 407
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka