Sv: Foder

Men hallå där sweep SKÄRP DIG..Så där oförskämd får man bara inte vara!!!Då får man inga kompisar..Mustang musli extra det funkar kanon.

Aha!:idea: Bra att det hamnade rätt då, så ingen behöver irritera sig!
:D:D:D

Svar: Bytte då ut en del av Krafft groov 125 pellets till mer korn+ blandsädkross+lite krafft groov 125 och betfor och då magrade hon av igen är egentligen inte glad för pellets... har nu testat ett lite blötare hösilage mer mot ensilage och krafft groov 125 blandsädkross och betfor och hon har tagit sig ganska mycket men vågar inte hoppas på denna häst som inte har "aptit" på något utan tittar i krubban som en människa som rynkar på näsan.... trist.. känner sig som världens sämsta hästägare med en häst som har dåligt hull.. har kollat allt tänder...

Äter hon grovfodret?
Min älskar lucern. Ingår melass i det. Iaf i den rivna formen, men hon verkar ju ändå inte tycka om pellets?
Prova Kraffts rehab ändå?
Gav min häst 3 kilo Rehab, 3 kilo lucern och 12 kilo hö per dag. Han tog sig bra på det. Svårt det där med foderstater.

vi har kafft groov 90 å 125 till fölstot å unghästen. Har du testat kraffts hackade luscern? funkar bra på min eftersom vi inte har världens bästa värde på höt.

I första hand hade jag valt lusern för att få upp proteinvärdet på ett snällt sätt. I andra hand hade jag valt Hippo Alfa som är extremt smakligt och passar de flesta hästars smak. Består till stor del av grönmjöl som är snällt mot magen.

Lusern räknas som grovfoder och är lätt att fodra med. Krafft har både pellets och hackat strå, men jag föredrar Kvarnbyfoders pellets då proteinhalten är högre i deras, priset är dessutom lägre.

Har själv svårfött fullblod, det enda som fungerar på honom är fri tillgång på silage och Hippo Alfa. Han avskyr lusern, även om han kan peta i sig något kg lusern strå. Den lilla luserngivan räcker inte, utan han får rätt mycket Alfa också.

Jag har ett relativt svårfött sto som får i princip fri tillgång till ett kanonhösilage med kvot på 8,5. Sedan äter hon betfor och kornkross(i krossat korn tar de upp näringen bättre!) Utevistelse i stor hage med hästkompis, men när hon blev skadad och fick gå själv i en mindre hage tappade hon i vikt hur mycket hon än åt. Har du ordentlig hage där pållen är sysselsatt och harmonisk?? Stress eller tristess/understimulering ger dålig aptit eller att de kan tappa i vikt.
Annars ger olja mycket bra energi som hästen lätt kan ta upp!!:)

Hur stor häst har du och hur mycket kornkross ger du?
Jag går själv i kornkrossartankar.

Jag ger mellan 1-3 kg per dag, beroende på hur kallt det är osv. Det enda man måste tänka på, om man ger så stora mängder, är att dela upp kornet på flera mål (två,tre). bäst för magen då!:) kornkross innehåller mkt. lättingängligt fett å hästarna brukar älska det. Om jag märker att tjejen min (smäckert varmblod på 155 cm) tappat lite i vikt så ökar jag bara kornet å vips så är fläsket tillbaka! Dock får mitt lättfödda/feta halvblod hålla tassarna borta från kornet, annars fläskar han på sig i multum!:angel:
Tänk bara att krossat korn förlorar mycket näring när det väl är krossat, därför bör det inte vara krossat så länge. Har du större häst kan du nog ge mer än jag/dag, fast det kanske inte behövs. Maxgiva spannmål/fodring tror jag ligger på 0,3 kg/100 kg kroppsvikt, men man kan nog ge lite mer än så. Kornkross är super, mycket mera fettbildande än havre + att man slipper heta hästar!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 954
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 076
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 377
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 621
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka