riverdance

Trådstartare
Vad har du för Kraft foder till din svårfödda häst? jag vet att bra hö är viktigast men finns det några bra andra tips?... har provat blandsäd, komb. med krafft grov 125 och betfor. (och mineraler o b vitamin) Hovslagaren sa korn men då blev det värre. Har hästen som alltid är på gränsen och aldrig får något riktigt hull. är avmaskad, tand raspad etc. och hästen får väldigt mkt mat i förhållande till rek... Någon sa att olyckliga hästar blir så men............

Sv: Foder

okej...är första gången jag gör ett inlägg.............men så är det när man är korkad. ursäkta att jag störde dig

nja du har ju 7 inlägg står det..
och flera trådar..
så första gången går jag inte på

Tack skönt att någon kan vara snäll här inne. Men eftersom att du vekar ha "problem" och söka konflikt eller nej kanske vara bukefakos polis så mår du bara sämst själv. Men vill ändå förklara så att du förhoppningsvis fattar. Jag har tidigare gånger fått hjälp! Detta ÄR första gången jag gjorde detta helt själv och om ni tittar så var det LÄÄÄÄnge sedan jag fick hjälp med att lägga in om bett etc. så jag kom inte ihåg.... så enkelt är det. Men förstår om du "sweep" retar dig men jag är faktiskt vänligt sinnad. Ser fram emot att se vad du brukar skriva om här på nätet! MVH

Min förra häst var svårfödd och hade en högt underhållsbehov. Han fick förutom bra hö, groov 125 och kornkross. Då var han fin i hullet.

Hej, mitt fullblod är oxå svårfött och nåt som jag tycker funkar bra på honom och som han äter med god aptit (är ju lite kräsen av sig...:smirk:) är Hippo Grow Alfa.
Han har fri tillgång på hösilage,3kg alfa och 3dl olja.

Har du testat müsli?? Lusern?
Min pålle gick ner kraftigt för några år sedan och då gav vi honom lusern, hackad lusern var det då och inte i pelleterad form som man blöter upp. Det funkade väldigt bra faktiskt. Kraft har nog egen produktion av lusern.

Sedan gick han ner igen förra vintern men då började vi med krafts 50/50 müsli. Det är lusern i den + en hel del annat. Jag har aldrig sett ett hästfoder som ser så smakligt ut! Det är majs och morotsflingor i så den ser ut som vanlig müsli man lägger på filen hemma ;)
Den funkade väldigt bra och vi har haft den i år också. Kan rekommendera den faktiskt.

När jag har svårfödda hästar vilket händer rätt ofta då jag har mycketfullbod och unghästar. Så är basen mycket (gärna fri tillgång) på bra grovfoder. Tyvärr så där jag får mitt grovfoder ifrån är det inte alltid att det är tillräckligt bra för svårfödda hästar. Då börjar jag med att komplettera med lusern. Vissa riktigt tungfodrade hästar får fri tillgång på lusern. Hjälper inte det då börjar jag titta efter vilket kraftfoder som kompetterar det grovfoder jag har för året. Det blir lite olika från år till år.
I år har jag då förutom lusern kraftfoderbestående av havre. Vilket de flesta klara sig bra på. Någon får dessutom kornkross och någon som har stort proteinbehov får soja. Till detta får alla minrelafoder som komplement. Under en period i höst har jag också fått sätta till melass men den har jag nu tagit bort igen.

Har du analyserat hö så försök se om det är mer protein du behöver eller mer energi. Sen försöker du finna ett foder efter det. Det finns massor av fodersorter på marknaden.

Strunta i rek, öka tills hästen är bra i hull. Mitt fullblod står på dubbla rekommenderade dosen.

Se Masses inlägg! Jag anlyserar alltid grovfodret, vi har ibland oxå från olika lev. Men det löser vi med att ta lite från 8-10 balar och frysa in och sen skicka ett samlingsprov (Hösilage). Hö kan du ju oxå ta lite från varje parti så får du ju ett ungefärligt värde på vad du fodrar med under året. detta är ju inte optimalt, men bättre än att inte analysera överhuvudtaget.
Jag har alla kategorier av hästar, (Halvblod och varmblodstravare) dräktiga, digivande, föl, 1-2-3-åringar samt 5-7 år occh tävlingshästar med en rel stor andel fullblodsinslag. vad gäller hull i dräktighet, digivning och träning så Behöver några av dom ca 10% mer än normalhästen, men jag gör som masse, Täcker upp med så mkt grovfoder dom äter upp(fri tillgång), kompletterar sedan med luserpellets, havre, krafft Groov, soja, Krafft Sport, olja, betfor, vetekli och lämpliga mineraler till respektive grupp. Miner Grön till avelsdjuren och Miner Röd till tävlingsgästarna. Jag räknar ut en korrekt foderstat på pappret och sen fodrar jag med ögat och justerar foderstaten upp eller ner beroende på hull, arbete hur dom ser ut i päls, avföringens konsistens etc, etc

fullblodet vi har, är väldigt svår o hålla hull på osv.
vi kör med, självklart hö då, sen betfor, krafft grov 125, o lucern"pellets".

o han är mkt finare i hullet nu.

min arab kille som e extremt svår att hålla i hull får hö, krafft grov å lucern. lucernet gör susen. han går upp mkt på dom 2 kgilona jag la till foderstaten.

Jag ger min kräsna hyfsat svårfödda ponny mängder med hö, samt kornkross, krafft grov, sojamjöl, linfröolja och mineraler. På drygt två månader har hon gått upp massor, men då hade vi tur som hittade en foderstat som passade henne och hennes behov väldigt fort.

HEJ! det finns några som skickat privata meddelande som jag ej får upp!eller kan läsa. Får bara informationen, klickar på denna men kan inte läsa den?? vet någon vad felet är eller ni som skickat skicka igen eller meddela mig på annat sätt om ni inte fått svar! Tack!

Har du tittat längst upp under "Logga ut", där det står välkommen eller nåt liknande. PM:2 olästa tex. där klickar du på PM. Vad händer då? Hos mig kommer PMsidan upp och man kan kolla vad som finns.

Tack för tipset! Konstigt nog fungerade allt av sig själv när jag loggade in.. Lär mig nytt hela tiden, är nybörjare.---

Krafft Rehab!!!!!!! Men det består av till stora delar korn. Varför blev det värre? På vilket sätt?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 954
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 076
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 377
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 621
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka