Sv: Foder
Se Masses inlägg! Jag anlyserar alltid grovfodret, vi har ibland oxå från olika lev. Men det löser vi med att ta lite från 8-10 balar och frysa in och sen skicka ett samlingsprov (Hösilage). Hö kan du ju oxå ta lite från varje parti så får du ju ett ungefärligt värde på vad du fodrar med under året. detta är ju inte optimalt, men bättre än att inte analysera överhuvudtaget.
Jag har alla kategorier av hästar, (Halvblod och varmblodstravare) dräktiga, digivande, föl, 1-2-3-åringar samt 5-7 år occh tävlingshästar med en rel stor andel fullblodsinslag. vad gäller hull i dräktighet, digivning och träning så Behöver några av dom ca 10% mer än normalhästen, men jag gör som masse, Täcker upp med så mkt grovfoder dom äter upp(fri tillgång), kompletterar sedan med luserpellets, havre, krafft Groov, soja, Krafft Sport, olja, betfor, vetekli och lämpliga mineraler till respektive grupp. Miner Grön till avelsdjuren och Miner Röd till tävlingsgästarna. Jag räknar ut en korrekt foderstat på pappret och sen fodrar jag med ögat och justerar foderstaten upp eller ner beroende på hull, arbete hur dom ser ut i päls, avföringens konsistens etc, etc