• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Messier
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 668
M

Messier

Mitt föl på 6 månader vill inte äta sin kraft..han har heller aldrig smakat på det direkt..utan är då bara van att äta höinslage.

Hur gör jag för att få han äta kraften? :confused:

Sv: Foder.

Föl lär sig äta samma mat som sin mamma. Så om stoet äter kraftfoder kommer föle också att äta det. Brukar var en av de saker som man lär fölet innan avvänjningen, att de kan äta ordenligt.

Sedan kan det vara en mognadsfråga när fölet är moget att börja äta "riktig" mat. Precis som med människo barn. Vissa vill börja äta fort andra är ganska gamla innan de är mogna att sluta med mjölk/välling. Jag har haft föl som jag inte kunnat vänja av innan de var närmre året p g a de inte vill äta ordentligt bara dia och äta grovfoder.

Mitt föl på 6 månader vill inte äta sin kraft..han har heller aldrig smakat på det direkt..utan är då bara van att äta höinslage.

Hur gör jag för att få han äta kraften? :confused:
Jag hoppas verkligen att du inte delar mor och föl INNAN fölet har lärt sig äta kraftfoder.

Jag såg nu att du hade fått hem den. Jag hade kört tillbaka fölet till uppfäödaren. Sparkat uppfödaren i aslet och talat om att man inte säljer ett föl som varken är hanterad,grimvan eller äter kraftfoder. Fyy f-n för sådanna säljare.!!!!!!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 066
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 507
Hundhälsa Jag är mitt uppe i att byta foder, främst då ena hunden är lite för tjock. Och jag har stött på samma problem som många andra gör, så...
Svar
9
· Visningar
655
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
671
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka