Minni-Borg

Trådstartare
Hejsan! Jag skall ge min häst,
korn
havre
betfor
i vinter, jag rider henne varje dag och lagom hård träning.
Hur mycket skall jag ge henne morgon och kväll?

Hon får även Basi block.

Sv: Foder

Korn och havre behöver du inte ge. Det är ett onödigt fodermedel för islandshästar.

Det är bättre kolla upp grovfoderet och ge lucern vid behov samt mineraler utblandat med lite betfor..

Korn och havre behöver du inte ge. Det är ett onödigt fodermedel för islandshästar.

Det är bättre kolla upp grovfoderet och ge lucern vid behov samt mineraler utblandat med lite betfor..

Varför är det onödigt foder för en islandshäst? har gett gauti det jättelänge, kanske lika bra att sluta då?

Onödig och onödig, men islänningar är riktigt duktiga på att omvandla grovfoder än övriga raser. Det beror på att de har en grovtarm som är en meter längre än för övriga raser, därför bör man främst ge ett kvalitativt grovfoder som en bas och vid ev behov förstärker man först grovfodret och kraftfodret är en mer sekundär komplettering i foderstaten. En bra grovfoderförstärkare är just lusern, antingen i hack eller pellets. Själv föredrar jag hacken, trots att den kostar lite mer.
Man ser till foderstatens helhet och basen dvs majoriteten av näringsintaget ska komma från just grovfodret, eftersom deras matsmältningssytem just är byggd för det.

Onödig och onödig, men islänningar är riktigt duktiga på att omvandla grovfoder än övriga raser. Det beror på att de har en grovtarm som är en meter längre än för övriga raser, därför bör man främst ge ett kvalitativt grovfoder som en bas och vid ev behov förstärker man först grovfodret och kraftfodret är en mer sekundär komplettering i foderstaten. En bra grovfoderförstärkare är just lusern, antingen i hack eller pellets. Själv föredrar jag hacken, trots att den kostar lite mer.
Man ser till foderstatens helhet och basen dvs majoriteten av näringsintaget ska komma från just grovfodret, eftersom deras matsmältningssytem just är byggd för det.

Så då ska jag alltså inte behöva ge havre alls? vet faktiskt inte om det gör nån skillnad på Gaui, började ge det för att få en piggare häst, men det tror jag inte hjälper faktiskt. kanske ska sluta med det då?

Fin bild du har på din avatar, vilken sötnos

Det beror ju på närings innehållet i grov fodret vad och om du behöver ge något, är värdena såpass bra så kanske det rent av räcker med enbart grovfoder. Men man måste komma ihåg att ALLTID tillgodose närings behovet.

Vill du ha en piggare häst kan du lika gärna ge ngn dl betfor och blöta det. Blanda mineral i det hela. Räcker säkert när proteinbehovet är tillgodosett via ett bra grovfoder.

Vill du ha en piggare häst kan du lika gärna ge ngn dl betfor och blöta det. Blanda mineral i det hela. Räcker säkert när proteinbehovet är tillgodosett via ett bra grovfoder.

Han får betfor nu, men bara litegrann. Eller det är väl 1-2dl tror jag. Vad för mineral behövs då?

Har funderat på att ge han lusern i vinter, vi har ingen analys på vårat hö, har hästen inhyrd och dom har inte analyserat höet, men eftersom det är fjolårets hö så antar jag att det kommer behövas lite proteiner.

1. Det finns inga belägg för att protein halten i grov fodret skulle sjunka på ett fjolårs hö, det som sjunker är vitaminer och mineraler som kan finnas.
2. Det är mycket svårt att fodra i rätt balans när man inte vet basen för intaget, dvs vilka behov som täcks och hur mycket. Lucern är en riktigt bra grovfoderförstärkare, men man bör minnas att den ofta kan ge skillnader i kvoten kalcium fosfor, och man kan med fördel minska grov fodret och ersätta med lucern för att öka intaget av kalcium.

De kvoter man bör ha koll på är, kvoten för smrp och mj. Den ska ligga runt 6 eller över i vissa fall, allt hänger på individen och förutsättningar. I enstaka fall kan någon gynnas av en kvot strax under 6, men som sagt detta är individuellt.
Kvoten kalcium fosfor bör man också hålla i minnet, mellan 1,7-2,5 anses ok och ett överskott är inte farligt så länge kvoten bibehålls. Man bör också se så att behovet av magnesium är täckt, en brist här kan ge de mest otroliga reaktioner på hästen. Men den är viktig för musklerna och även ytliga blodkärl gynnas, och man kanske ska lägga på minnet att hjärtat är en stor muskel.

Ni kan om ni vill skicka ett prov till analys, på så sätt får ni reda på vad era hästar får i sig och vilka ev behov som behöver täckas. Det räcker ju inte att bara ge dem hö för stråets skull, för att orka med jobb vill man ju veta att hästen får i sig tillräckligt med näring också.

En fel balans i foderstaten ger oavkortat en häst med en mindre trevlig silhuett, den kan också förorsaka vissa sjukdoms tillstånd så i mina ögon känns det lite märkligt att man inte vill veta vad hästen äter?:confused: Jag tänker mest på de som anser en analys vara onödig.:cool:

Ja, jag skulle önska att det var analyserat hö. Jag frågade ägarna om vi kunde göra det och hon svarade bara att det är ett bra hö, men det kan dom ju inte veta utan analys!! är ju inte samma ifrån år till år liksom. Skörden är ju olika.

Dessutom sa hon att hon tycker inte det är så viktigt med islänningar... Men herregud dom behöver väl allt det viktiga dom också!!

Finns det några bra mineraler att ge som tillskott?

Hejsan! Jag skall ge min häst,
korn
havre
betfor
i vinter, jag rider henne varje dag och lagom hård träning.
Hur mycket skall jag ge henne morgon och kväll?

Hon får även Basi block.

Varför testar du inte Fibergi?det är färdigblandat & innehållar både havre, korn, hackelse, ärtor, melass mm samt alla vitaminer hästen behöver.
Finns i 3 olika utföranden, låg,bas, elit.

Dessutom sa hon att hon tycker inte det är så viktigt med islänningar... Men herregud dom behöver väl allt det viktiga dom också!!

Det här tycker jag är en tråkig och mycket förlegad inställning, jag dristar mig att påstå motsatsen att det är enormt viktigt att veta vilka behov hästen får täckta genom grovfodret. Att inte känna till det är som att tanka 90 oktanig bensin i tanken och undra varför bilen går så dåligt, när bilskrället i själva verket har ett högre krav på bensinen som 95 eller 98 oktan.

Att inte känna till det är som att tanka 90 oktanig bensin i tanken och undra varför bilen går så dåligt, när bilskrället i själva verket har ett högre krav på bensinen som 95 eller 98 oktan.

:rofl: huvudet på spiken!!
får man låna sånna citat?! ;)

Det här tycker jag är en tråkig och mycket förlegad inställning, jag dristar mig att påstå motsatsen att det är enormt viktigt att veta vilka behov hästen får täckta genom grovfodret. Att inte känna till det är som att tanka 90 oktanig bensin i tanken och undra varför bilen går så dåligt, när bilskrället i själva verket har ett högre krav på bensinen som 95 eller 98 oktan.

ja håller med dig jag! varför skulle det vara skillnad på raser liksom? islänningarna är det ju minst lika viktigt med maten som andra hästraser.

hej har läst igenom de ni pratat om och undrar om ni kanske har några tips vad man skall ge hästen för foder? Ni verkar kunna det bra...Jag skall köpa en islandshäst, har en på g.en 5 årig valack:) Men undrar vad skall man ge för foder. Hade tänkt ge den b-vitamin vidfällning och salt och lite betfor. behöver man ge mineraler, vilka isf? Är kraft grund ett bra foder att ge? eller finns det något som är bättre?
vi skall självklart skicka höet på analys, när det bli dags att inskaffa höet.(eftersom hästen inte kommer komma hit troligen liteföre julen, ev efter.
tack på förhand:)

hej har läst igenom de ni pratat om och undrar om ni kanske har några tips vad man skall ge hästen för foder? Ni verkar kunna det bra...Jag skall köpa en islandshäst, har en på g.en 5 årig valack:) Men undrar vad skall man ge för foder. Hade tänkt ge den b-vitamin vidfällning och salt och lite betfor. behöver man ge mineraler, vilka isf? Är kraft grund ett bra foder att ge? eller finns det något som är bättre?
vi skall självklart skicka höet på analys, när det bli dags att inskaffa höet.(eftersom hästen inte kommer komma hit troligen liteföre julen, ev efter.
tack på förhand:)

När du vet analys är det l'ätt se vad som fattas.

För extra protein tycker jag lucernhack är bra. Har man en häst som behöver mer mat för att hålla bra hull o muskler (de finns) så är en blandning av just betfor och luvernhack ofta en bra kombination med protein och energi. Mineral beror på vad som behövs, Krafft har olika mineral där något passar det man behöver tillsätta. B-vita skall inte ha ngn effekt vid pälsfällning och det får hästen genom sin normala foderstat.

Ibland kan selen och magnesuim fattas allmänt i foderstater men det måste alltså kollas först innan man ger extra av det.

Givetvis finns det mycket foder att köpa, färdigfoder i olika former till dyrt pris - det är upp till en vad man själv vill men som sagt, bra hö och lucernhack är ofta det som räcker för de flesta hästar.

Senast ändrad:

Har läst lite vad ni har skrivit.
Jag har en äldre häst 19år som blir 20 till sommaren.
Han rids varje dag lågon hårt.

Han får havre,betfor och b-vitamin just nu.
Han håller hullet bra och är mycket lätt född. :p

Är det något speciellt jag ska tänka på när jag ska fodra honom nu när han blir äldre? Kanske byta ut någon av foder sorterna?

Han har alltid ätit havre,betfor och b-vitamin :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
738
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka