C

ChristinA

Hur utfodrar ni era katter?
Med torrfoder/blötfoder?
Fri tillgång eller noga uppmätt?

Var köper ni fodret?

Hur har ni resonerat när ni valt foder? Varför valde ni just det?

/Nyfiken, ny-gammal kattägare som inte följt med i kattdiskussioner på länge!

Sv: Foder

Jag BARFar mina katter dvs. ger dem rått kött, ben, organkött och lite grönsaker/ägg.

Har valt detta pga. att det är det närmsta man kan komma naturlig kattmat utan att faktiskt ge dem hela bytesdjur. De är innekatter så detta är så naturligt det blir (förutom när vi är på semester hos svärföräldrarna, då jagar de sork i stallet med tillhörande inhängnad).

Har 3 st hemma (en 16åring och två 3,5månaders kattungar)

De har fri tillgång på torrfoder (o vatten såklart) så att de alltid har något att tugga på när vi är på jobbet.
2ggr/dag får de även varsin portion burkmat (uppdelat en skål per person så att säga), kattungarna äter allt o lite till så till dem duger allt från "ful"-mat från LIDL till hundmat. Kattungarna får även rester eller kött om det är ngt sånt framme som vi ska använda till egen middag. Gammelkisen äter bara Whiskas i sås då hon dels är ganksa kräsen, hon äter bara om det är helt nyserverat ur ny förpackning så hon får de små portionspåsarna. Dessutom har hon nu på äldre dar bara två tänder kvar så man måste dela allt i små små bitar till henne.
Vi bor på gård och alla katterna går ut och in som de vill under dagarna så jag antar att det även slinker ner en o annan mus eller likn också.

Får lägga till BARF efter torrfoder/blötfoder :)

Intressant att höra! Hade du gjort samma om de var utekatter på heltid?

Ja, enda skillnaden är väl att det inte skulle gå åt lika mycket mat då. ;) Det är möjligt att jag skulle ge mer burkmat av bekvämlighetsskäl, men det är billigare att köpa fryst kyckling och stycka upp till dem.

Med torrfoder/blötfoder?
torrfoder! tycker inte om blötmat, det är dyrt, bara massa vatten och katterna vill ha mat hela tiden då tycker jag.
lite både och.. ser till att hålla det inom en rimlig gräns, men ser väl oftast till att de har mat..
Var köper ni fodret?
i vissa matbutiker

jag köper gärna ett lite dyrare torrfoder där man vet att innehållet är bra.. och sen ska det vara anpassat till just den katten man har såklart.

men jag försöker även ge lite kött, fisk osv när det finns hemma.

Jag ger mina katter Mjau burkmat. Svenskproducerat, inbillar mig att det är bättre, plus att jag tycker att det är bättre med "färskonsistensen" istf "bullar", katterna har en tendens att slicka av såsen eller gelen.
Främst ger jag burkmat för att den kastrerade hankatten Tippen får kristaller i urinen av torrfoder och det får han inte av burkmaten. Alla katterna får mat morgon och kväll. Kattmamman och ungarna får dessutom två mål till under dagen plus fri tillgång på torrfoder under natten, som inte Tippen kommer åt. Ungarna är 4 månader och växer så det knakar och kattmamman tappade mycket hull medan hon ammade, så hon behöver äta upp sig.
De båda vuxna katterna förser sig ganska rikligt ur naturens skafferi, och kattmamman (som numera hatar sina ungar) bär ändå troget hem allt från småfåglar, näbbmöss, vårtbitare och stora svarta sorkar till sina ungar, uääk...
// Smirk

Smirk - vad bra du har ordnat för dina katters olika behov:bow:

*KL*

Mina två innekatter lever på Mjau våtfoder och råa kycklingvingar i noggrant uppmätta portioner 3 ggr om dan.

Övergav torrfodret för Mjaumodellen för kanske tre år sen, sen dess har de gått ner mer än två-tre kilo vardera i vikt. I dag är den förre monsterkatten jättefin i hullet, den mindre katten kan fortfarande tappa något lite till. Kräkkattens kräkningar har samtidigt minskat till kanske en fjärdedel.

Min kisse äter Hills eller Royal canins torrfoder för kastrerade katter. Ibland får hon Hills blötfoder med fisksmak, hon är helt tokig i den! Tycker det är bra foder som fungerar för Doris och jag får dessutom personalrabatt :D

Under sommaren har jag roat mig med att läsa på om kattmat. Royal Canin har därför blivit utbytt mot Mjaus tetror med gelé morgon och kväll och Orijen torrfoder som tilltugg. Orijen innehåller inget spannmål.

Mina nyinflyttade kissar har just nu fri tillgång på RC torrfoder, och får Mjau burkmat en gång om dagen, eftersom det är vad de är vana vid från katthemmet. Planen är dock att jag ska öka andelen burkfoder och minska andelen torrfoder, då jag är övertygad om att blötmat är bättre än torrfoder i längden. Mer likt deras naturliga föda. Helst skulle jag vilja BARFa, men jag känner inte riktigt att jag har tid att sätta mig in i det just nu. Plus att jag i så fall måste komma över min motvilja mot att hantera kött - burkmaten ser man inte så tydligt vad den har varit, så det funkar. Rått kött är jag inte redo för än. :p

Min katt har fri tillgång till torrfoder, då han inte är någon storätare. Spelar ingen roll vad jag ger honom (fisk, räkor, kött mm). På kvällen får han en portionspåse blötfoder. Anledningen till att han får den framåt kvällen är att han är mest aktiv då, han sover mest på dagarna och rör då oftast inte maten. Både torr och blöt fodret är hills k/d.

Helst skulle jag vilja BARFa, men jag känner inte riktigt att jag har tid att sätta mig in i det just nu. Plus att jag i så fall måste komma över min motvilja mot att hantera kött - burkmaten ser man inte så tydligt vad den har varit, så det funkar. Rått kött är jag inte redo för än. :p

Det är INTE köttet som är det farliga, det är INÄLVSMATEN! :eek: Lukten av lever alltså :crazy: *svimmar*

Jag har valt att barfa mina för jag har så otroligt svårt för lukten av burkmat, och att ha en öppen burk ståendes i kylskåpet, uuuurk, nej tack! :crazy:

Jag gör så att jag köper hem lika delar köttfärs, lever, hjärta och njure. Sedan räknar jag ut hur många portioner det kommer att bli (jag delar in dem 50gram*2(har två katter) alltså 100 gram/portion) och så river jag upp så många gladpacksbitar som jag lägger i en hög.

Därefter lägger jag köttfärsen i en plasbunke och delar upp den med en stekgaffel. Därefter kör jag i tur och ordning ned hjärta, lever och njure i matberedaren (även lite grönsaker) och blandar upp dem med köttfärsen.

När organröran är klar tar jag fram vågen. Sedan tar man en liten gladpacksbit från högen och lägger framför sig, i med oranröra i skålen och mät upp 100gram och sen dunkar jag ut det direkt från skålen ned på gladpacksbiten, knyt ihop och ned med portionen i en bytta. När jag är klar sätter jag in byttan i frysen.

Jag tycker detta är jättesmidigt. Tar cirka 40 minuter att göra inklusive diskning och jag slipper i stort sett röra kattmaten med händerna. De små portionerna fryser inte fast i varandra. Det är därför lätt att plocka ut en portion på kvällen. Mina katten får varsin halv kycklingvinge, en portion organröra, och en portion rent kött om dagen (köttet skär jag för hand men annars packeterar jag det på samma sätt).

Jag har en gammal carte d'or glassburk som jag på kvällen lägger 1 kycklingvinge, 1 port. organröra och en port. rent kött i och därefter på med locket. Jag tycker det är supersmidigt, ingen lukt, och på det sättet som jag tillverkar maten på så behöver jag knappt röra maten övht. Den största nackdelen är att katternas mat tar upp en hel låda i frysen. För tillfället har jag lite anorlunda matvanor här hemma dock då jag har en liten än som försöker äta mig ur huset :crazy:

Knapplån.

Det verkar som om många har använder sig av mjaus produkter.
Här hemma äter min 4 månaders uteslutande royal canins kattungefoder, men skulle gärna lära mig mer om BARF eller ge honom bättre foder (ifall det finns, är inte så insatt i fodervärlden) -ännu ska tilläggas..
Vad är skillnaden på tex MJAU och RC?

Ja, vad många det är som nämner Mjau!
Var köper man det?

Min katt får bara Mjaus burkmat. Jag har länge haft planer på att kombinera detta med annat kött och ben o.s.v. men har inte kommit så långt än.

Hur utfodrar ni era katter?
Med torrfoder/blötfoder?
Sen snart ett år tillbaka utfodras de nästan enbart med torrfoder.
Noga uppmätt då min äldre katt annars äter tills han kräks...
Var köper ni fodret?
Jag köper av en lokal hundsalong.
Jag valde detta foder då grossisten/importören finns i vår kommun och fodret är helt utan onödiga tillsatser och det finns flera olika sorter för olika typer av katter. Min yngre katt äter en mix och min äldre äter seniorfoder. Förr när de fick torrfoder från vanliga affären så åt de det max några dagar sen var det inte populärt längre. Det här fodret älskar de och min yngre katt har helt slutat tigga vid bordet och vill bara ha sitt torrfoder. De mår jättebra och har fin päls. Fodret heter Greenheart Premium och jag köper det på 5 kg säckar.

I längden blir det betydligt billigare och enklare än att köpa Mjau burkmat som vi gjorde förut.

/Camilla

Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 252
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 586
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
755
Senast: Nikan
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 424

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka