Sv: Foder
Helst skulle jag vilja BARFa, men jag känner inte riktigt att jag har tid att sätta mig in i det just nu. Plus att jag i så fall måste komma över min motvilja mot att hantera kött - burkmaten ser man inte så tydligt vad den har varit, så det funkar. Rått kött är jag inte redo för än.
Det är INTE köttet som är det farliga, det är INÄLVSMATEN!
Lukten av lever alltså
*svimmar*
Jag har valt att barfa mina för jag har så otroligt svårt för lukten av burkmat, och att ha en öppen burk ståendes i kylskåpet, uuuurk, nej tack!
Jag gör så att jag köper hem lika delar köttfärs, lever, hjärta och njure. Sedan räknar jag ut hur många portioner det kommer att bli (jag delar in dem 50gram*2(har två katter) alltså 100 gram/portion) och så river jag upp så många gladpacksbitar som jag lägger i en hög.
Därefter lägger jag köttfärsen i en plasbunke och delar upp den med en stekgaffel. Därefter kör jag i tur och ordning ned hjärta, lever och njure i matberedaren (även lite grönsaker) och blandar upp dem med köttfärsen.
När organröran är klar tar jag fram vågen. Sedan tar man en liten gladpacksbit från högen och lägger framför sig, i med oranröra i skålen och mät upp 100gram och sen dunkar jag ut det direkt från skålen ned på gladpacksbiten, knyt ihop och ned med portionen i en bytta. När jag är klar sätter jag in byttan i frysen.
Jag tycker detta är jättesmidigt. Tar cirka 40 minuter att göra inklusive diskning och jag slipper i stort sett röra kattmaten med händerna. De små portionerna fryser inte fast i varandra. Det är därför lätt att plocka ut en portion på kvällen. Mina katten får varsin halv kycklingvinge, en portion organröra, och en portion rent kött om dagen (köttet skär jag för hand men annars packeterar jag det på samma sätt).
Jag har en gammal carte d'or glassburk som jag på kvällen lägger 1 kycklingvinge, 1 port. organröra och en port. rent kött i och därefter på med locket. Jag tycker det är supersmidigt, ingen lukt, och på det sättet som jag tillverkar maten på så behöver jag knappt röra maten övht. Den största nackdelen är att katternas mat tar upp en hel låda i frysen. För tillfället har jag lite anorlunda matvanor här hemma dock då jag har en liten än som försöker äta mig ur huset