K

kosmos

Hej, har precis köpt min första häst och har nu lite frågor om foder!

Det är en storhäst, sto, 7 år på ca 600 kg som tränas regelbundet.
Hur mkt hö bör hon få per dag ?
Har en havrefri müsliblandning (Salsa), hur mkt dag? Bör hon få ngt tillskott av ngt slag?

Mkt tacksam för svar!

Sv: Foder?

Är oerhört svårt att svara på. Hömängden är det lättaste. En häst ska ha MINST 1,2 kilo hö per hundra kilo. Då menas hö 84% ts. När det gäller henne ska hon alltså ha minst 7,2 kilo. Mer gör heller ingenting. Du bör veta vad värdena på höet om du vill fodra så bra som möjligt. Alltså ta analys.

Är det hösilage får du titta på ts och räkna.

Kraftfoder beror alldeles på hur mycket hon går och det finns många här som är jättebra på så det överlåter jag. Tillskott kan man ge till förbannelse men har man en bra blandning så tycker jag att det räcker med mineraler.

Okaj, tack för svaret om höet, :)
Några i stallet tillsätter något som heter ungefär "chenival plus", vad är det, är det ett bra tillskott? Räcker det om man tillsätter det ?
:crazy:

Tack , tack!

Hej, har precis köpt min första häst och har nu lite frågor om foder!

Det är en storhäst, sto, 7 år på ca 600 kg som tränas regelbundet.
Hur mkt hö bör hon få per dag ?
Har en havrefri müsliblandning (Salsa), hur mkt dag? Bör hon få ngt tillskott av ngt slag?

Mkt tacksam för svar!

Tycker att du ska ta analys på höet!
Det gör vi varje säsong!

Jag ger min fri tillgång på analyserat hö, men jag tror att det går åt ung. 15 kg hösilage/dag

Jag ger så här:

Morgon: betfor (1 liter torr som blötlägger kvällen innan)
5 kg hösilage

Lunch: hösilage

Em: hösilage

Kväll: Hösilage
2 kg lusern hackad strå (för hullet)
1,5 kg Hippo Basic
B-vitaminer

Hippo Basic är ett mineralfoder, så ger man det behövs oftast inget annat

Några i stallet tillsätter något som heter ungefär "chenival plus", vad är det, är det ett bra tillskott?

Chevinal Plus är ett flytande tillskott av främst spårämnen. Det är alltså inte ett komplett mineralfoder då det saknar de viktigaste mineralerna, kalcium och fosfor.

Spårämnen finns i vissa mängder i allt foder, och även i vanliga kompletta mineralfoder. Det är alltså inget som normalt sett ska behövas till en normal ridhäst, men har man koll på hela foderstaten och ser att det faktiskt fattas vissa ämnen så ska man såklart använda det.

Räcker det om man tillsätter det
Räcker för vad? Vilka brister i foderstaten vill du täcka?
Det som vanligtvis kan saknas i svenska grovfoder är protein, selen, kalcium och fosfor, och det är möjligen bara selenbristen du "räddar" med Chevinal Plus.
(Skriver 'möjligen' för att jag inte har full koll på innehållet i CP i detalj just nu. I vilket fall som helst finns det billigare och enklare sätt att komma åt just det eventuella selenunderskottet...)

En bra tumregel är att kunna motivera varför man ger ett viss tillskott, och då inte med argument som "alla ger", "har hört att det ska vara bra" osv. Fråga dina stallkamrater...;)

Den tumregeln gäller även kraftfoder och ja, i princip allt man stoppar i hästen.
Det enda som en häst absolut måste ha är grovfoder, resten är tillskott.

Börja med att fråga om det finns en analys på höet ni fodrar med, och se hur långt det täcker din hästs behov.
Behövs det verkligen kraftfoder?
Finns det tillräckligt med protein eller behövs det ett tillskott med högre proteininnehåll än i de vanliga baskraftfodren?
Behövs mineraltillskott?

Börja där och fråga gärna mera!:)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 547
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring