• Trav
  • Trådstartare Trådstartare romantic
  • Startdatum Startdatum
R

romantic

Har blivit tipsad av en släkting som har travhästar. Hon använder ett foder som heter Hartog en form av musli. hon säger att det är jätte bra och att hela 90 % tas kroppen. hon ger sina hästar 4 kg hö, 2 kh Hartog och ett halv kg raceway. hennes hästar hade bra hull trots den lilla foderstat som jag tycker det låter som. ska även vara bra för magen och inehålla allt som en tävlingshäst behöver. tänkte kolla om någon mer har testat detta foder?:smirk:

Sv: Foder

Jag hoppas det är ponnyer som får den där foderstaten, annars är det åt pipsvängen för lite grovfoder!
Är det en vbl travare så måste det dit MINST 2-3 kg hö till, helst betydligt mer än så. Detta för att hålla magen i trim och för att tillfredsställa hästarnas tuggbehov.

bra hull ja, men hur mår magen egentligen?.. visst kan man ge sina hästar för lite grovfoder och fylla upp behoven med proteinfodermedel och olj, men hästmagen mår dåligt..

varför man ger minst 1 kg TS per 100 kg häst är för att hästen har tuggbehov...

står hästarna på halm som dom äter av kan jag förstå.. men inte med bara 4 kg hö..

Ja det är varmblods travare i "tävlingskondition". Ja, låter extremt lite med just 4 kg hö, tror inte de står på halm. fast fodret kan ju vara bra i sig själft (grovfoder) men sen lägga på 4 - 6 kg hö till kanske?

Har blivit tipsad av en släkting som har travhästar...ger sina hästar 4 kg hö, 2 kh Hartog och ett halv kg raceway.

Då kan du hälsa din släkting att hon ger HELT ÅT SKOGEN fel fodergiva :mad:

Ta inte åt dig du... men jag blir så ARG på folk som inte fodrar rätt.

Kan man inte fodra rätt ska man inte ha häst :mad:

:bow: :bow: :bow:
Kan bara hålla med.
Och det gäller alla djur. Man tar reda på vad djuret ska ha att äta för att må bra före man skaffar det!!!

jag är den som vet lite om fodring men inte, ja det är till stor häst men du begriper inget så håll snattran. hästar tuggar i sig det dom behöver.
ingen av hästarna fattas nåt. dom tuggar ju kanske halm om du begriper vad det är.

jag fodrar rätt och du fel.
troligen fodrar du med ett dyrt foder som du måste överfodra med för att få i hästen rätt mängd med vitaminer och mineraler och protein och energi. med det foder jag har behöver man inte överfodra då fodret har en upptagningsförmåga på 99% och dessutom så ger du säkert vitaminer som är syntetiska oxå. vid nyfikenhet kan du få lära dig mer!! du tycks behöva det!

jag fodrar rätt och du fel.
troligen fodrar du med ett dyrt foder som du måste överfodra med för att få i hästen rätt mängd med vitaminer och mineraler och protein och energi. med det foder jag har behöver man inte överfodra då fodret har en upptagningsförmåga på 99% och dessutom så ger du säkert vitaminer som är syntetiska oxå. vid nyfikenhet kan du få lära dig mer!! du tycks behöva det!

ehh...:confused:
Att olika fodersorter kan påverkar tillgängligheten vet jag men förklara för mig hur man kan tillfredsställa tuggbehov och VT-behov hos en häst med bara 4 kg hö.

Jag har använt både Hartog och Raceways (dock i komb med betydligt mer hö :smirk: ). Hartog är som vilket annat fodermedel som helst. Den tillsatta mineralämnesblandningen är av samma premix som de flesta andra färdigfoder, dvs med relativt låg biotillgänglighet. I Raceways är biotillgängligheten mycket hög på mineraler och vitaminer. Energi och proteininnehåll är också högt men man fodrar med max 700 g per dag så där tillför man ändå inte så höga givor totalt sett.
Med organiska mineraler och spannmål uppnår man samma resultat men till ett markant lägre pris.

Då kan du hälsa din släkting att hon ger HELT ÅT SKOGEN fel fodergiva :mad:

Ta inte åt dig du... men jag blir så ARG på folk som inte fodrar rätt.

Kan man inte fodra rätt ska man inte ha häst :mad:

Nu ska man kanske inte döma ut en foderstat utan att veta mer om vad den innehåller!

Den enda Hartog produkt jag känner till är påsförpackat stråfoder (lusern, klöver, gräs så vitt jag minns). Om det är det ts menar så är det väl inte så tokigt med 6 kg grovfoder. Står hästen på halm kan det t o m vara optimalt.

Är det ett koncentrat från Hartog så är det förståss en annan femma. HH

det är ju som så att hästarna får vad dom behöver av mig. inklusive vad dom behöver att tugga på för dom står på halm och behövs det mer att tugga på så tar dom halm. dessutom så tror jag inte på den som säger att dom behöver mer hö på grund av att tugga på för det dom får för mycket av i höet är då protein och det kan dom inte göra om till snabb energi utan endast långsam och då får man en seg häst. försöker hjälpa min släkting att få fart på sin trötta häst. hoppas nån fattar detta!!!

Nu ska man kanske inte döma ut en foderstat utan att veta mer om vad den innehåller!

Den enda Hartog produkt jag känner till är påsförpackat stråfoder (lusern, klöver, gräs så vitt jag minns). Om det är det ts menar så är det väl inte så tokigt med 6 kg grovfoder. Står hästen på halm kan det t o m vara optimalt.

hejsan, tror att det går att prata med dig.
detta är ett müslifoder från hartog och det räcker mycket väl med vad jag ger mina djur, ca 2,8 kg. dessutom är det havrefritt och dom är piggare nu än innan då dom fick havre, det är nämligen majs i det och det är mer energi i det än i havre! kan vara skoj att veta .

Undrar just om det är du som är TS släkting? För hur kom du annars in i den här diskussionen med en så tråkig attityd?

jag är den som vet lite om fodring men inte, ja det är till stor häst men du begriper inget så håll snattran. hästar tuggar i sig det dom behöver.
ingen av hästarna fattas nåt. dom tuggar ju kanske halm om du begriper vad det är.

*gulp*:crazy:
Vad ÄR du för en människa egentligen? Vilka spydigheter du sitter och spottar ur dig. Tänk till lite innan du väller ur dig allt. :mad:

Jag håller med om att man ska veta vad man dömer ut innan man gör det.

4 kg hö, 2 kh Hartog och ett halv kg raceway
är det som jag dömmer ut... 4 kg HÖ.. Vilken HÄST klarar sig på det?

Minst 6 kg ska de vara. sen om man ger 6,8,10 eler 12 kg beror på...

Men under 6kg på en normalstor häst är heeeelt åt skogen!

*gulp*:crazy:
Vad ÄR du för en människa egentligen? Vilka spydigheter du sitter och spottar ur dig. Tänk till lite innan du väller ur dig allt. :mad:

kan vräka ur mig vad som helst precis som ni andra här inne!!
och dessutom har jag lärt mig detta den tuffa vägen genom nästan att mista en häst!!!!

Jag håller med om att man ska veta vad man dömer ut innan man gör det.

4 kg hö, 2 kh Hartog och ett halv kg raceway
är det som jag dömmer ut... 4 kg HÖ.. Vilken HÄST klarar sig på det?

Minst 6 kg ska de vara. sen om man ger 6,8,10 eler 12 kg beror på...

Men under 6kg på en normalstor häst är heeeelt åt skogen!

OK FODRA HUR FAAN NI VILL MEN MINA DJUR ÄR FINA,MÅR BRA OCH ÄR NÖJDA OCH GLADA. KVASTAR OMKRING BOCKAR OCH BUSAR. SÅ JAG VET VAD JAG FODRAR MINA MED FORTSÄTTNINGSVIS. DETTA ÄR EN DISKUSSION SOM KAN VARA I ÅRATAL FÖR ALLA TYCKER LIKA OLIKA ÄNDÅ...................................

Men herregud. Läste dina övriga inlägg och vad sysslar du egentligen med här på Buke, kör VM i att vara otrevlig eller? :mad: Tagga ner ett par hekto.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 859
Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 945
Senast: Desiree2
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 337
Senast: lovehorses
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 418
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar