E

Everlyn

Hej alla häst tokiga!!!!

Jag är ny här och jag undrar lite om foder..

Vad är det för skillnad på dessa foder och vilket passar bäst på en otränad och ganska grov maxad c-ponny, den rids varje dag ca en timme... nio år e den och trots sin grova runda kropp mycket pigg och framåt... Hon är ute hela dagen i hage och rids på kvällen...

Korn?
Havre?
Müsli?
Kraftfoder (pellets)?
Detta är vad jag kan välja på i stallet annars får jag köpa eget!
Hon äter vanligt hö och betfor oxå....

Häls Everlyn

Sv: Foder????

Havre gör att de blir mycket mer framåt . Korn vet ag ej så mycket av utan att det är nästan som havre men har inte lika stor framåt effekt ;) Pelletsen beror helt opå vilken sort det är och Müslin på vad det är i ;)

Alla hästar blir inte mycket mer framåt av havre. Om hon rids normalt borde det räcka med havre, betfor samt hö. Och salt och mineraler förstås. Mängden havre avgörs bäst genom att räkna ut hur mkt hon behöver, och då måste du veta näringsvärdet på höet.

Hästens olika fodersorter brukar delas upp i grovfoder och kraftfoder.

Grovfoder är gräs och gräs som konserverats på olika sätt (hö, ensilage, lusernhack) samt halm. Grovfodret är grunden i hästens foderstat. Att ge för lite grovfoder kan vara skadligt för hästen.

Ibland behöver man ge kraftfoder i tillägg till grovfodret. Havre och korn är exempel på kraftfodersorter, liksom betfor.

Vissa foderproducenter blandar olika slags kraftfoder och gör müsliblandningar eller pellets. För att få veta vilka olika kraftfodermedel som ingår i müslin/pelletsen läser du på förpackningen.

Vilket foder som passar bäst till din häst beror på vilket näringsvärde grovfodret har. Fråga stallägaren om det finns en analys.

Vaken pelletsen eller müslin vet jag något om, det är nog nån standar sort på båda... men är det inte mycket fett i havre! Hon har ätit havre hela sitt liv innan, men nu efter sommabete och vila är hon lite rundare och hon har kommit till nytt stall där man kan välja bland detta och då tänkte jag att det kanske finns ett foder som är bättre för henne eftersom hon är ganska tjock nu, men ändå mycket pigg och full av energi...

Då föreslår jag att du minskar lite på kraftfodermängden och ser om hon blir smalare av det. Eftersom innehållet i grovfodret är olika i varje års skörd måste man ändra fodermängden efter hur hästen ser ut i kroppen.

Jag ska nog fortsätta med havre och minska given... Det känns lite tråkigt för det verkar som stallägaren och dom andra häst ägarna inte kan så mycket om något, jag är heller igen expert och har inte på dom 6åren som jag haft henne stött på några problem och när något då händer så har alla kunskaper som funnits försvunnit:crazy:

vad hästen behöver för kraftfoder beror ju på vad grovfodret man har innehåller. Du har ingen aning om det finns analys på höet? Ibland kan höet va så bra så det inte behövs kraftfoder alls. Och ibland kanske det är så dåligt så man måste ge flera kilo kraftfoder.

Är det lite dåligt med energi i höet kan man ge ex betfor,olja eller kf energi. Är det dåligt med protein i grovfodret använder man gärna lusern,soja. kli, diverse färdigblandningar. Finns bra foderstats program på internet och information om hästfoder

Det viktigaste och hela stommen i foderstaten är grovfodret. (Hö, bete, ensilage, halm och lucern är de vanligaste)

Kraftfoder ger man bara om grovfodret har brister som gör att det inte täcker hela hästens näringsbehov, inte annars. Och en häst som inte tränas alls eller bara rids lätt klarar sig oftast utmärkt på ett bra hö.

För att veta om höet är bra så måste det analyseras, det syns inte utanpå. Ett grönt, fint hö kan ha låga näringsvärden...

Om man behöver banta en häst så är det kraftfodret som ska tas bort i första hand. Bara om grovfodret har mycket låga värden, t.ex lite protein, är det motiverat att hålla nere högivan för att "ha plats" för ett foder med mycket protein.
Kraftfodret är ju som sagt bara ett tillägg till grovfodret om hästen t.ex inte håller hullet eller tappar muskler av att äta bara hö. Det är inget som alla hästar måste ha!

Havre och korn är ganska lika näringsmässigt, men havre är i stort sett ett bättre hästfoder än korn. Vissa hästar blir dock heta av havre, och då kan man ge korn eller något annat istället.

Pellets och müslifoder finns i nästan oändliga variationer, så det går inte att säga något om de du har tillgång till utan att veta exakt vilka det är.

Jag tycker att du ska fråga om stallets hö är analyserat, och i så fall ta hjälp att beräkna en balanserad foderstat utefter den analysen. Annars tycker jag du ska ge så mycket hö du kan och kanske bara litegrann av kraftfodret ("krubbskrammel" när de andra får) om din häst inte verkar behöva det för hullets skull.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 600
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 468
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 238
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka