M

millansnillan

Hur mycket fett och protein ska det vara i ett torrfoder till en cockerspanielhane på 1½ år? Normal motion kan man väll säga och lite spinkig än i musklerna och hullet.

Hur mycket B-vitamin och andra vitaminer är RDI för hundar?



Vilket foder är bäst ur innehålsssynpunkt?
Skriv inte Magnussons, det ska gå att få tag på det också.
 
Sv: Foder

Hur mycket fett och protein ska det vara i ett torrfoder till en cockerspanielhane på 1½ år? Normal motion kan man väll säga och lite spinkig än i musklerna och hullet.

Det är svårt att svara på för det är individuellt från hund till hund, men jag skulle defenitivt ge ett med högre värden än det han ätit hittills eftersom du tycker att han är lite spinkig. Det man ska tänka på enligt min uppfattning är att kolla från vilka råvaror som t.ex. proteinet kommer i från, jag skulle inte välja ett foder som har spannmål som huvudingrediens. Enligt det jag fått lära mig så kan inte hundens matsmältningssystem ta hand om näringen i spanmål på samma sätt som i kött. Spannmål är nog helt okej i lagom mängd, det innehåller ju fibrer, men inte för mycket.

Hur mycket B-vitamin och andra vitaminer är RDI för hundar?

Inte en aning, men jag förlitar mig på att om jag köper ett bra fullfoder så får de i sig vad de behöver.


Vilket foder är bäst ur innehålsssynpunkt?
Skriv inte Magnussons, det ska gå att få tag på det också.

Jag vill inte säga vilket foder som är bäst för det är också individuellt från hund till hund vad som passar. Men enligt det jag skrev tidigare om spannmål så läser jag innehållsdeklarationen och ingredienserna står i fallande ordning, det som står först innehåller fodret mest av och det som står som tvåa näst mest av......
Jag ger mina hundar detta foder nu, Foder

Camilla
 
Sv: Foder

ett kvalitetsfoder med runt 15% fett och 25% protein är nog lagom att börja med. blir den smal på hög giva provar man ett foder med mer fett och protein, blir den fet på liten giva får man ge ett lightfoder.

min djuraffär rekommenderar first choice, eller robur om man vill ha svenskt. min labbe funkade inte så bra på robur (har nu plöjt igenom hela den svenska marknaden) men first choice går jättebra. det verkar som de är sprejade med fett utanpå (tunnan är helt flottig) och det gör dem nog extra smakliga. det verkar också väldigt lättsmält, jag har fått minska fodergivan med ca 30 %.

jag har länge letat efter någon typ av näringstabell till hund så att man kan räkna på samma sätt som man gör till en häst, men jag har fortfarande inte hittat någon.
 
Sv: Foder

ett kvalitetsfoder med runt 15% fett och 25% protein är nog lagom att börja med. blir den smal på hög giva provar man ett foder med mer fett och protein, blir den fet på liten giva får man ge ett lightfoder.

min djuraffär rekommenderar first choice, eller robur om man vill ha svenskt. min labbe funkade inte så bra på robur (har nu plöjt igenom hela den svenska marknaden) men first choice går jättebra. det verkar som de är sprejade med fett utanpå (tunnan är helt flottig) och det gör dem nog extra smakliga. det verkar också väldigt lättsmält, jag har fått minska fodergivan med ca 30 %.

jag har länge letat efter någon typ av näringstabell till hund så att man kan räkna på samma sätt som man gör till en häst, men jag har fortfarande inte hittat någon.


Vilket foder är first choice?
Camilla
 
Sv: Foder

ja, och det passar min labbes känsliga mage. dessutom är det alltid roligt att se hur saliven forsar när jag häller upp maten. de tycker det är gott!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 797
Senast: Hermelin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
505
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 928
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp