roxanne

Trådstartare
Hej! Jag har en fundering angående fodring och träning.. nu under sommaren, hur fodrar ni och hur mycket rider ni som tränar för distans? Alltså hur mycket och vad för foder? Hur mycket träning klarar en häst på bara betet?

Jag ska ev vara med på en pp i augusti, hur mycket bahöver jag träna för det? Ska jag fodra med kraft eller klarar hon sig?

Jag fodrar helt ovetenskapligt genom att ge kraftfoder de dagar min häst tränas. Då får han också extra salt eftersom det är varmt och han svettas mycket och jag litar inte riktigt på att han får i sig den saltmängd han behöver från saltstenen.

Jag rider nu varannan dag, varannan gång banpass (western/dressyr) och varannan gång relativt tuffa distanspass (tränar för 8 mil).

Min häst får Fibergi Elit och jag fodrar som sagt ovetenskapligt, mest på känn. Han får dock mycket mindre än på vintern eftersom det är gott om kraft i gräset också. Så länge som han inte känns trött eller ger något annat tecken på att han behöver mer mat så fortsätter jag att fodra på det här sättet och jag har faktiskt gjort det fler somrar på raken nu.

Jag tror att du klarar dig på betet för en pp, men det beror också på vad det är för typ av häst? Är den lättfödd så räcker betet mer än väl. Dock kan det vara bra att ge en näve foder då och då för du kommer säkert att vilja ge kraftfoder efter ritten och då är det bra om magen är van vid det eftersom den är känsligare efter en sån ansträngning.

Angående mängden träning så beror det på hur lång PP:en är men jag misstänker 2-3 mil? Då behöver din häst egentligen bara normal träning - du behöver inte ens träna distans specifikt. Men det är såklart bra om din häst är van att trava lite längre sträckor så jag skulle nog vilja säga att kan din häst gå en mil på lite drygt en timme och vara fräsch och inte alltför trött efter det så har den nog med kondition för PP:en. Du bör rida regelbundet i övrigt och omkring 3-4 gånger i veckan, där du växlar mellan uteridning och t.ex. dressyrpass.

/Camilla

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
870
Senast: Lejd
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
851

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar