M

MalibuSunrise

vad ger ni era islänningar för foder??

min får:
havre (krossad)
mineraler
betfor
(morötter)
 
vad ger ni era islänningar för foder??

min får:
havre (krossad)
mineraler
betfor
(morötter

Själv brukar jag sätta foderstaten utfrån grovfodrets kvalite och värden, äter inte din häst hö/silage?

Vad som sen skall tillsättas beror alltså på vad hästen får i sig genom grovfodret, förhoppningsvis så bra att kraftfodret kan kapas rejält eller i bästa fall uteslutas.
Men tyvärr är det sällan möjligt, men fn har vi skapligt grovfoder vilket gör att pållen går på lucern för en bättre balans samt morötter för mer riv i lilla magen.
 
Till vårt hösilage passar det i år att ge Hippo Alfa då vi har lite lågt proteinvärde. Man måste ju, som Boj skriver, utgå från grovfodret. Därför skiljer det från år till år vad våra hästar får i kraftfoderväg. Ibland har vårt hösilage varit såpass bra att vi knappt gett kraftfoder alls. Då blir det några morötter i stället.
 
Min får förutom hösilage och halm:

havre
betfor
torkade morötter
alger
biotin
vitlökspulver
 
jo hon får hö med givetvis. glömde skriva de förut.

vad har alger för funktion i foderstaten. har inte hört mycket om de..
 
Alger är ett mineralfoder, sägs fungera på eksemhästar. Hur det är med den saken, får man nog prova sig fram själv.
 
Olika beroende på...

vilket analysvärde jag får på höet. I vinter blir det havre, betfor o Krafft Groov utöver höet. Brukar helst försöka begränsa till en eller två kraftfoder (enklast så), men i år funkade detta bäst.
Gillar Kraffts pelleterade foder rätt bra o brukar kombinera med havre. Lucern hackad strå är också ett vettigt alternativ för att få upp proteinhalt via ett mer grovfoderlikt foder.
 
Mina hästars foderstat är baserade på hö såklart då, men de får även liiiite kraftfoder i form av havre,betfor, alger och vitlök...
 
Till årets hö är det lucern, soja och lite skrammelhavre. Och mineraler. Ett stort tack till gänget här på foder som assisterat med uträkning :)

Därtill lite godis som äpple eller morot + vitlök och en skvätt beviplex. Har räknat om lite och ger numer även halm, för att det skall bli fler kilon per dygn. Värdena gick att fixa ändå.

Gammeln får dessutom rejält med havre, och krossad sådan för att han har svårt för hel havre. Och matolja. Han har för övrigt hämtat igen sig, och har numera hull!! (Då han kom till oss i början av maj var han ett litet benrangel, kan man säga).
 

Krafft Groov
Lucernpellets(håller på att byta till krafften)
Havre (hel, stöpt)
Aloe Vera
Olja
 
men lilla du.. du kan ju inte jämföra din hästs foderstat mot andra.. hur mycket hästen behöver beror ju helt på hur mycket den går, ålder o en massa saker som inte jag orkar sitta o rabbla upp... ta hjälp av en foderexpert istället om du vill ha råd om foder till hästen!
 
Usch vad trött man blir på spydiga kommentarer!!! Vissa borde skaffa sig ett eget liv i stället för att klanka ner på andra. Jag tycker också att det är intressant att veta vad alla stoppar i sina små hästar. :devil:
 
Det där var väl ett otroligt dumt svar! :mad: Du vet ju inte varför hon frågar. Och om du inte vill "rabbla upp" vad din häst äter så strunta i att svara här överhuvudtaget!
 
Just nu får de förutom fri tillgång på hö även Kraft Groov, betfor, alger (från Alg-Börje) och betfor. Analysera ditt hö för att räkna ut foderstaten, ibland behöver man ej ge något extra som någon annan skrev tidigare.

Lycka Till!

/Linda.
 
Jorå, alla 3 gillar det inkl shettisen. Så d går ner med maten...
 
våra två isisar får:
7 kg hö
3 dl betfor (torr) (vad det nu blir i kg.. :smirk:)
och 100 g Miner Blå
per häst o dag. dom går ute dygnet runt och motioneras inte speciellt mycket..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
831
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 398
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
474
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Priser på strö och foder har ökat kraftigt, stallhyror stiger pga detta. Massor av hästar till salu, verkar vara svårsålt. Massor av...
2
Svar
21
· Visningar
2 287
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Provridning
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp