S

stallgardenslattfall

Intresserad av vad ni ger era isisar för foder och varför? :)

Sv: Foder

Så här ser det ut för mina tre isläningar:

Odinn, 9år, valack. Just nu fet.
Analyserat Hö: 7 kg/dag.
Allt han behöver just nu då han har en del att pilla med hagen oxå.

Draken, 4 år, sto med föl vid sidan.
Hö: 10 kg
Kraft: Hippo Alfa 3 kg
Detta då fölungen äter väldigt mkt av henne å hon tappar väldigt mycket väldigt fort, med Alfan får hon i sig det
hon behöver för att hålla hullet.

Fafnir, 4 månader. hingst
Hö: Fri tillgång å mammas goda mjölk ;)

Jag har en 6- årig valack som nu i två månader endast stått på bete, dock är betet en gammal hö-åker där sista skörden var ifjol så det var rätt kraftigt bete:laugh:.

Min valack har normalt mot svårt att lägga på sig så sommarmagen kom nu först i sensommaren:angel:.

Iallafall så får han nu tre kilo hö- analyserat, och ett kraftfoder vid namn "Raceways kraftfodertillskott"

Av kraften får han max tre dl och detta är vad han får nu ett tag framöver. Men till vintern så kommer han få ca 7-10 kg "fattigt hö", vill att han ska kunna äta mycket och tugga länge, de ska ju trots allt tugga 36 000 tuggor för att bli mätta! :banana:

Mitt vuxna 10-åriga sto är i superfint hull och får får tolv kilo hö med bra värden, silage med superdupervärden håller på att fasas in just nu. Unghästen vet jag faktiskt inte hur mycket hon får, men hon får samma käk som den vuxna fast annan mängd (går i annan hage).
Mina är helinackorderade på lösdrift och min stallägare är så sjukt mycket bättre på det mesta inom hästeriet så jag lägger mig inte i vad hästarna får utan stallägaren har benkoll på att hästarna får det de ska ha.
Tydligen skall silaget vara såpass bra att de klarar sig på enbart det i vinter och det känns bra. Kommer troligtvis kompletteras med halm som "plockmat" i vinter.

När de fått kraft har de oftast fått Hippo alfa och/eller soya och/eller mineraler beronde på vad som behövts.

Senast ändrad:

Mina hästar äter gräs. Det är så kraftigt så inte ens mitt digivande sto får extramat. De är i princip feta hela högen...

Min ena vallack som har spatt får Kraft bara för att få i sig en ört och ett tillskott som är bra för lederna vid artros.
Han får:
1näve eggersmann senior vital
1näve Dodson&horrell alfalfa (lusern häck)
1/2 "mått" djävulsklo-rot
1 "mått" chondriclucos

Men om några veckor så är det hö som gäller. Måste skicka in analys snarast... Är fodret tillräckligt så föredrar jag att skippa kraftfoder.

Alla hästar får "semper cubes" mineraler efter ridning.

2 dl Betfor uppblandat med vatten.

Biotin.

Det är vad min lilla tjockis får nu. Har inte börjat med ensilage ännu utan det är gröngräs som gäller.

Min häst går fortfarande på bete.

Det hon får extra är:
1dl protein
1msk salt
6g kiselgur (för hårrem & hovar)
2/3 dl mineraler

Min häst är inte så stor så hon behöver inte så jätte mycket ^^ just nu väger hon 324kg

Jag har en tjock valack på 7 år som jag haft i endast 3 veckor. :)

Han får
5 kg hö
1 dl Krafft grund
1 dl Havre

Just nu så får han bara gräs och mineraler. I vinter så blir det hösilage och mineraler. Faller han ur framåt senvintern så ger vi St Hippolyts Irish Mash 3 dagar i veckan. (Just nu gör det absolut ingenting om han tappar ett kilo eller två... :angel: )

KL * Puh, jag blev lite nervös när jag läste de första inläggen - så mycket mat redan :crazy:

Vi har också två tjockisar som mest äter gräs i hagen. De får ca 1 kg av "något" till natten (de står på stall) och en liten tuss max 0,5 kg på morgonen - som de oftast inte äter för de väntar på att få gå ut :D Jag är bara nojig eftersom vi haft EN frostnatt och några ganska kalla morgnar :p

Att jag skriver "något" beror på att vi provat årets hö, men fått slänga två partier pga mögel, haft enbart halm några nätter och några veckor haft ensilage som var kvar från i vintras (känns lite slösigt med ensilage för man får slänga det mesta av minibalen ju :mad:). Men det är slut nu, så i natt och fram tills de behöver mer mat blir det gräsfröhalm... Och, ja, jag vet, snabba foderbyten är inte bra, men vad gör man liksom, och 95% av vad de äter (eller vad det kan bli) är ju fortfarande gräset i hagen...

Sedan får de lite lucernpellets, linfröpellets och vetekli för att det är vad de brukar få under vintern för att få ihop mineralerna (en dl av varje) plus foderjäst, bitoin och kiselgur för hovarna.

Det blev ju en hel del, det med :angel:

Lite trådkap; Vad ger du för mineraler på betet? Hur har du valt dem, har du gjort markkartering eller tar du bara några mineraler som balanserar sig själva?

Jag misstänker att vi har lågt Ca i betet, men vet ju inte eg. :crazy:

Den lilla tjockisen äter just nu gräs i hagen dygnet runt och får en dl mineraler (Granngårdens Avel).
Jag har ju ingen analys på betet men misstänker dåligt mineralinnehåll, här har "alltid" gått hästar och mycket unghästar. Dessutom köper vi hö från grannbonden (borde vara ungefär samma typ av mark) och mineralvärdena i höet är inget att hurra för. Därför får hon mineraler just in case.
Om någon vecka eller så kommer vi väl att börja stödfodra och när hon får full ranson mat kommer hon att få 5 kg hö och 1 kg lucern samt mineraler.

Hej!
Mitt sto på snart 9år går fortfarande "bara " på betet i hagen samt saltsten och mineralbaljan..(Sedan får hon Flytande B vitamin maxdos samt Linfröolja ca:0,5dl detta för pälsfällningen och huden mm)samt ca: 7 storamorötter.Hösilaget börjar vi först när det ser ut att de magrar av (betet för magert) då kommer hon dessutom att få Krafft grov 60 börjar med några dl .Hon rids minst 5dagar i veckan och skall försöka fortsätta med detta så länge vädret tillåter.Hon är mkt fin i kroppen/hullet.:love:
Hoppas du fått egna ideer om hur du skall fodra.;)Det finns gratis foderrådgivare på nätet som du kan rådfråga eller så fråga Kraffts rådgivare eller dylikt.
JAG tror att de flesta gör det svårare än det är.HÖ/Hösilaget är ju det viktigaste i basfödan.sedan har vi en förmåga att göda våra djur till sjukdom och fetma tyvärr...:cry:

Lycka till med ditt hästägande.mvh Maud

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
546
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 333
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 024
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 442
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar