Tindrande

Trådstartare
Bozita Robur Genuine Salmon & Rice. Är det någon som har gett detta?

Hundarna som ska äta det reagerar på något - de vet inte vad.Symtomen är exem i öron, mellan trampdynor och ljumskar. Klåda. Övervikt. Tiken har sedan oktober ätit Royal Canin Sensitive Control och fungerat bra på det, fin i hud och vikten har minskat utan att hon har gått på bantning. Då även hanen började reagera med klåda i öron så sattes han över på samma foder och blev bra. De har ätit Magnussons Meat & Biscuit innan detta, tiken har ätit andra foder innan, hanen är bara 8 mån och har vuxit upp på RC och sedan gått över på Magnussons. Troligtvis reagerar de på nötkött. Fast inget är fastställt. Vet inte om de kommer fortsätta utredningen nu då hon är bättre, vet att mamma börjat provocera lite. Ben gick ju som sagt inte.

Tanken är att kunna ha alla hundar på samma foder. Min (som bor hos mamma då jag jobbar utomlands för tillfället) fungerar bra på Magnussons, men det finns inte att få tag i där mamma och pappa bor. Så för enkelhetens skull så får hon också byta foder. Är iof inte orolig att hon inte skulle tåla det. Tror hon kan äta allt.

Vad tror ni? Nån som gett detta till exemhundar? Är det ett ok foder?

Sv: Foder

Jag har gett min hund Salmon and Rice av ett annat märke. Han fick väldigt mycket klåda. Så fort jag märkte klådan bytte jag foder. Salmon är ju lax, så förmodligen klarar inte din hund att äta så mycket lax (ev även annan fisk) som det är när det är enda proteinkällan.

Jag vet inget om det andra fodret du undrar över.

Lamm och ris klarar en hel del hundar som har problem med andra foder. Sen finns det specialfoder för hundar som är allergiska/överkänsliga mot andra foder som endast säljs hos veterinärer.

Undrar om du missförstod?
I Royal Canin fodret är fisk enda proteinkällan, dock inte lax utan två andra sorter. Hundarna har blivit bättre efter 3 månader på Royal Canin Sensitive Control. Bozita Robur Genuine Salmon & Rice är ett billigare foder som man dessutom kan ge mindre mängd / giva. Så förhoppningsvis ska de två svarta tåla det. Har inte riktigt koll på vad som eg skiljer fodrena åt, inte hunnit kolla det ännu. (Som sagt frågar för min mor)

Det är priset och att fodergivan är mindre som lockar till byte. Hade det bara varit tiken som krävde dietfoder så hade hon fått fortsätta på Royal Canin Sensitive Control, som köps hos vet för 800 kr säcken. Men nu behöver båda de två svarta äta ett "snällt" foder. Min T får bara halka med.

Senast ändrad:

Royal Canin Sensitive Control innehåller:
Tapioka (maniok), Torkad fisk (blåvitling), Vegetabilisk fiber, Hydrolyserad fågellever, Animaliska fetter, Mineraler, Sojaolja, Frukto-oligosackarider (FOS), Fiskolja, L-tyrosin, DL-methionin, Taurin, Tagetesextrakt (källa för lutein)

Proteinet ligger på 24% och fettet på 9% (Kolhydrater på 43%)

Bozita Robur Genuine Salmon & Rice innehåller:
Majsmjöl, ris, laxkött, majsgroddar, laxmjöl, specialprocessad havre, laxbuljong, majsgluten dicalciumfosfat, morot, potatisprotein, linfrö, betfiber, kalciumkarbonat, natriumklorid, kaliumklorid, bryggeriäst, skaldjurshydrolysat, broskhydrolysat, jäst.

Protein 20%, fett 10% (Kolhydratet 50%)

Så mindre protein i Bozitas foder. Vilket ger mer kolhydrater. Fast i detta fall är det inte det som är viktigast. Det som är viktigast att de är klådfria och glada.

Så vad tror ni buke-folk. Är detta ett bra foder? Både för allergihund och "vanlig" hund?

Ja, mitt svar blev lite fel.

Det jag menade var att min hund fick klåda av ett lax med ris foder (Purina Pro Plan). Sedan dess äter han lamm och ris foder och det fungerar alldeles utmärkt. De flesta hundar mår bra av lamm o ris. Han har fått vanlig vit fisk = torsk som dietmat när han har varit magsjuk och det har fungerat bra. Det foder dina hundar har fått innehåller vit fisk. De kan reagera annorlunda på lax.

Det som är mest lättsmält ska vara kycklingkött, lamm ska vara bra om de har allergiproblem. Nötkött och/eller lax är det inte alla som klarar. Veterinärerna har en hel del olika specialfoder, t ex det du har gett med fisk. Foder med and/anka får en kompis borderterrier som är allergisk, även det köpt hos veterinären.

Jag har ingen erfarenhet av fodermärkena Magnussons eller Bozita.

Okej, nu är jag med :)

Vi får hålla koll på detta med laxen alltså, ska upplysa mamma om det. Det låter som att hon inte är så sugen på att prova ett "kött"-baserat foder just nu (nöt, gris, lamm, kyckling) men det kan ju vara ett alternativ med lamm & ris om inte laxen fungerar.

Magnussons innehåller "svensk köttfärs" om det är nöt eller gris eller någon annan typ får jag inte fram.

Vi får väl se på ett par veckor hur jyckarna reagerar.

Är det nån som har koll på andra foder med vit fisk?

Vad säger behandlande vet? Vilket foder rekommenderar denne? Vilken orsak tror veterinären att klådan har?

Övervikt beror ju på för mycket mat i förhållande till hur mycket hunden arbetar.

En annan fundering är ju att eftersom det börjar med att en hund kliar sig och efter ett tag börjar hund 2 klia sig - är ni säkra på att det inte är ohyra?

Eftersom det inte framgår om ni haft veterinärkontakt blir jag lite nyfiken.

Det verkar osannolikt att båda hundarna skulle utveckla en foderallergi samtidigt. Eller är de kanske släkt? Det skulle ju göra det något mer troligt. Annars bör man föstås utreda ohyra av olika slag, som någon redan föreslagit.Symptomen du beskriver kan mkt väl tyda på rävskabb.

Om hundarna utvecklat en allergi ska du titta på proteintyperna i de båda fodren. Lax eller majs skulle det kunna vara. Sensitivity Control lär väl också innehålla mer omega 3/6 vilket kan föklara att hundarna håller sig fina på detta foder.

Håller med övriga om att iom att 2 hundar reagerar, så är en ordentlig utredning A och O.

Sen ang allergi och foder i allmänhet så är det för det första omöjligt att säga något innan man vet VAD hunden inte tål. Och det behöver inte vara huvudingrediensen, utan kan visa sig att hunden inte tålde ägg, eller att den inte tål kyckling och det är kycklingfett i 'lamm och risfodret' och därför hunden reagerar - etc. Det är jätteviktigt ta reda på VAD hunden inte tål, och se exakt vad fodret innehåller. Och kolla vad som gömmer sig bakom saker som 'animaliskt fett' t ex.

Sen tror jag tyvärr INTE du kan räkna med att få ge MINDRE av Roburfodret, då det ligger lite lägre än RC:fodret.

Jag ger genuine lamb & rice till min allergiska, inte helt klar med provokationen än (och just nu lite brydd), men han är allergisk mot fläsk, men tål nöt, så långt har jag kommit. Genuine Lamb & Rice tål han, men det är eg grymt oekonomisk då jag får ge hialösa mängder av det för han ens ska vara i närheten av att hålla hullet.

Släkt, mor och son.

Tiken har började med dåliga öron vid ett års ålder. Efter det kom kliande fötter osv. Vet sa våtexem, fritt bad i havet förbjöds. Hon blev lite bättre, men inte bra. I höstas blev hon jättedålig och då började man med allergi utredning, sattes på RC och blev bra.

Hanen är nu i omkring 8 månader, öronen har börjat klia, efter en behandling som inte gjorde det bra sattes även han på RC (utan inblandning av vet) och blev helt bra.

Ang vikten på tiken så motioneras de genom fri lek - mkt spring i terräng. Samt koppelprom i rask takt, detta har varit mindre sedan valpen kom av förklariga själ. Dock desto mer lek. Tiken har stundtals ätit samma mängd som tibben på 10 kg . och ändå varit fet. Kan iof bero på dåligt foder, tror de stod på Pedigree där ett tag. Men efter valpningen har hon ätit "bra" foder. Dvs nått RC och Magnussons.

Ohyra är uteslutet av vet. Dessutom borde väl min tibbe även hon klia om det vore ohyra, hon har bott med de svarta från oktober. Även katterna är klådfria.

Jag vet inte allt som sagts, jag befinner mig i Tromsö och har inte varit hemma alls under tiden allergiutredningen har pågått. Jag har bara fått andrahandsinfo.

Provosera har hon fått börja med, hon startade med tuggben, sånna rullar, då hanen sakande det mest av allt. Dock blev hon dålig av dem. Fast vad innehåller dessa eg? Så tror hon blev lite skrämd och jag vet inte om hon provat något mer. Mamma är lite feg för att prova och tycker att om dem nu mår bra på ett foder får de väl äta det. Men det blev lite en ekonomisk fråga då hon upptäckte detta med hanen. Så jag förstår att hon vill ha ett mer ekonomiskt foder. Då slipper dessutom tibben sukta efter de andras mat. Och hon slipper riskera att de svarta äter av tibbens...

Tror att vet misstänkte nötkött som boven, baserat på Magnussons fodret, men visst det kan vara ägg el nått av det andra som sagt. Ska se om jag kan hjälpa mamma med lite input nu när jag kommer hem (på onsdag)

Provosera har hon fått börja med, hon startade med tuggben, sånna rullar, då hanen sakande det mest av allt. Dock blev hon dålig av dem. Fast vad innehåller dessa eg?

De flesta innehåller råhud, av nöt. Så misstänker man allergi mot nötkött kan reaktionen på rullarna varit därför. Går ju att testa med nötfärs eller liknande för ett mer säkert svar.

Är det mor och son blir det ju begripligare med båda med samma symptom men ändå trolig foderallergi. Viktors problem började i ungefär samma ålder om jag inte minns galet, ca 8 månader..

Ja om de är av nöt så förstår jag att hon reagerade på dem. Som sagt så tror vet att det är nöt. Ska höra med mamma då jag kommer hem om hon börjat med detta nya foder än. Vi får väl se om det blir någon reaktion.

Hmm, tror det får bli pinnar som substitut för tuggbenen då :p

Finns ju annat att tugga på, märgben av vilt, grisöron/grisknorrar osv, så är det bara nöt ska det nog gå bra hitta något =)

Nått ska vi nog komma på :) Det bör dock vara nått som räcker ett par timmar iaf. Grisöron sväljer en labbe på 3 sekunder...

Nu är jag åter i Sverige efter 3 månader i Norge.

Höll inte på att känna igen tiken. Dels har hanen nu vuxit om sin mor, dels har hon blivit så smäcker. Så snygg i kroppen och så glad! En helt annan hund.

De har ätit Salmon & Rice en vecka nu, inga reaktioner än så länge. Bör de ha kommit om de ska komma?

Pratat mer med mamma om vad som misstänkt som boven, det är nötkött eller vete. Hon är inte så sugen på att provocera utan anser att tål de denna maten så kör hon på den och låter bli sånt som är misstänkt. Största bekymmdet just nu är att komma på vad hanen ska få för godis på kursen de ska gå... Tror dock att det kommer bli korv, trots både nöt och vete... Fast han har ju inte varit alls lika dålig som tiken. Hon får fortsätta på strikt diet.

Klådan på min hund startade när han hade ätit cirka 2,5 kg och han är ju liten, efter cirka 2-3 veckor tror jag det var.

Testa kokta kycklinghjärtan, brukar finnas färska på Ica Maxi här. Jag kokar alla på en gång och fryser in dem i portioner som räcker till en träning. Förr fanns det enbart ris som torrfoder, vita kulor var det. Vet inte om det finns nu. Fråga i en hundaffär, om de inte har kan de kanske ta hem på beställning.
Tycker han om morötter? Det finns kycklingkorv också, tror det är mindre salt i den än i vanlig korv.

Det finns ju torkad fisk som hundgodis?

PÅ foderbilen.se finns det lax-hundgodis med.

Tillägg: Där fanns risgodis med, kanske samma som dpmatte pratar om?

Senast ändrad:

Min 7,5 åriga tik äter pedigree, vet inte ifall att det kan vara det som får henne att må dåligt eller om det är något annat. Hon flämtar flåsar och det bubblar i näsan på henne plus att hon har börjat snarka väldigt högt på nätterna. Hon har aldrig haft dom här besvären förut.
Kan det vara maten?
Har varit hos veterinären med henne men dom kunde inte hitta något fel.

Hur länge har hon ätit Pedigree? Och hur länge har hon flåsat, flämtat och snarkat? Är hunden normalviktig, för rund, för smal?

Vad kollade veterinären du redan varit hos?

Jag hade kontaktat en annan veterinär så snart som möjligt.

Liknande trådar

Hundhälsa Som rubriken säger, hjälp mig och min problem hund! :D Jag tycks inte hitta NÅGOT foder som inte går att matcha kriterierna. Bryr mig...
2
Svar
30
· Visningar
6 405
Senast: fijja
·
Hundhälsa Min hund har problem med sin hud och bör äta ett foder med omega 3 i, nu har jag suttit och kollat på nätet efter foder med omega 3 och...
Svar
4
· Visningar
1 425
Senast: Rose
·
Hundhälsa Jag har en valp på 15 veckor som jag har gett samma foder som uppfödaren använde Doggy professional valp. Jag har tänkt byta foder till...
Svar
1
· Visningar
1 202
Senast: Kamomilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama