Foder + vitaminer etc till fånghäst

JessicaM

Trådstartare
Undrar vad det bästa är att ge en fånghäst så att det inte kommer tillbaka??

Hon har ev fång nu och blir behandlad.
Men jag tänkte på till hösten så får hon ju betfor o kornkross igen, MEN är det så bra för en häst som har haft fång?

Sv: Foder + vitaminer etc till fånghäst

Det finns egentligen inget man kan ge för att slippa fång, det ligger mer i vad man kan undvika att ge...

Generellt bör du låta bli snabba kolhydrater och stärkelse, t.ex. melass, spannmål och färskt bete i vissa stadier. Det är jättesvårt att veta när växterna är farliga, så var måttlig med det överlag.

Korn är ett av de mest stärkelserika foderslagen vi använder till hästar, så rör det sig om betydande givor så är det bättre att välja något annat. Gäller det bara enstaka decilitrar som krubbskrammel är det säkert ingen fara.

Betfor innehåller ju melass, men även där är det ju en såpass liten andel, så ger du bara enstaka decilitrar är det ingen fara. Kan ju vara bra att blanda ut t.ex. mineralfoder i.

Se till att i första hand skaffa ett grovfoder som är så bra att du helt kan skippa kraftfodret, och måste du ändå ge tillskott, ge t.ex. lusern, olja och liknande.

Oftast är det ju bara proteinet man behöver komplettera upp om man har en normalfödd ridhäst och ett normalt svenskt hö (som ju ibland ligger något lågt i proteinhalt) kan det vara idé att ge ett proteinkoncentrat, så att du slipper ge så mycket.

Det är ju även viktigt att en fångbenägen häst håller vikten, så även där är en anledning att ge så mycket grovfoder som möjligt och så lite extra energi som det bara går. En mycket välberäknad foderstat, helt enkelt! :)

Undrar vad det bästa är att ge en fånghäst så att det inte kommer tillbaka??

Hon har ev fång nu och blir behandlad.
Men jag tänkte på till hösten så får hon ju betfor o kornkross igen, MEN är det så bra för en häst som har haft fång?

Och varför skulle hon få kornkross igen?!
Du bör undvika stärkelserika kraftfoder. Det bästa är om du kan föda hästen enbart på grovfoder men det kräver självklart analys av grovfodret så du vet vad hon får i sig.

vad kan jag blanda betforen med förutom kornkross då?

vad kan jag blanda betforen med förutom kornkross då?

Du måste ta en analys på ditt grovfoder. När du får analysen och du vet på ett ungefär hur många kilon hon äter och hur mkt hon tränas är det lätt att räkna ut vad och om hon behöver ytterligare kraftfoder (finns program på nätet). Selen behöver ges som tillskott om hon bara får grovfoder.

Betfor är bra för magen men har du en fånghäst kan det vara smart att blanda den med ganska mkt vatten och sedan hälla ut betforvattnet innan du ger hästen det.
Kornkross är absolut inget jag skulle ge en fånghäst eftersom det är så stärkelserikt.

Behöve du ge ngt extra förutom hö/hösilage kan lusernpellets (ska blötas) eller lusernhack vara ett bra tillskott. Det är också grovfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
492
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 531
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 738
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
520
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att curla eller inte curla sina barn
  • Gamla trotjänare
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur