Foder vid vila?

M

Malichan

Hur mycket minskar ni på fodret vid en vila på 2 veckor?

Jag hade tänkt att vila min häst i 2 veckor samt ha en nervarvningsvecka före vilan och en upptrappningsvecka efter. Under vilan tänker jag endast gå ut och promenera med henne. Vanligtvis blir hon riden 5-6 dagar i veckan. Mestadels dressyr men även uteritter samt lite hoppning.

Jag har tänkt att låta henne ha kvar samma mängd hö som hon har idag = 11kg men jag vet inte hur mycket jag ska dra ner på kraftfodret. Hon får i dagsläget 1 kg havre och 1 kg h*ppo alfa. Jag funderar på att succesivt dra ner på och ta bort havren.

Hur hade ni gjort? Hur mycket minskar ni ner på kraftfodret vid några veckors vila?
 
Sv: Foder vid vila?

Jag hade gått ner till min hästs underhållsbehov, oftast bort med kraftfodret och se till så att grovfodret täcker min hästs undehållsbehov både för mj och smrp
 
Sv: Foder vid vila?

Jag strävar efter att ha kraftfodret som arbetstillägg, d v s vid vila får hästen bara grovfoder. Tyvärr går det inte alltid, men det är ju ett hedervärt försök :D
 
Sv: Foder vid vila?

Det beror på vilken häst det är.
Jag har haft hästar som krävt massor av mat för att hålla hullet, då har jag möjligen minskat litegrann om de vilat, men ganska ofta har de fått samma foderstat även då. Jag har valt att låta dem lägga på lite extra på hullet medan de vilat (har gått i stor hage minst 10 timmar/dygn) och kallt räknat med att de kommer tappa det de inte behöver när de börjar ridas igen.
 
Sv: Foder vid vila?

Helt klart är det nervöst med de som kräver mycket. XX går från abnorma mängder kraftfoder till gigantiska vid vila.

Även vid vila står han på mer kraftfoder än någon annan häst jag haft med att göra genom åren. Men så har jag heller inte jobbat med galoppisar....
 
Sv: Foder vid vila?

Har funderat på samma sak med vår ponny. Han har varit "sjukledig" i 2 veckor och bara skrittats varje dag en stund. Stallskötaren rekommenderade att bara ge en näve kraftfoder (mentalfoder) per tillfälle och normalt med hö. Låter ju hemskt att ta bort maten men å andra sidan så gör han ju inte av med lika mkt energi som vanligt. Är här nån som har erfarenhet av detta som tycker detta låter helt ok?
Jag förmodar också att när han börjar aktivridas igen så tillför man mer foder igen ,lite i taget?
 
Senast ändrad:
Sv: Foder vid vila?

Ta bort det foder som är beräknat påslag för träningen!

Nu låter det ju inte som att din häst tränas så mycket, så du kanske inte behöver ändra något alls?
 
Sv: Foder vid vila?

Låter ju hemskt att ta bort maten

Jag lovar att han överlever!:rofl:

"Maten" för hästen är höet, kraftfodret är tillägg om höet inte kan tillgodose hästens näringsbehov. Och så är det såklart godis för hästarna att få det i krubban, och det är oftast viktigt att alla får något samtidigt. Det problemet löses enkelt med lite mineralfoder, morötter eller liknande. Huvudsaken är att något landar i krubban när de andra får.
Men det är ju enbart psykologiskt, sas.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 633
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 849
Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 571
Senast: Ajda
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 846
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp