Foder vid dåliga hovar.

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Magendy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 710
M

Magendy

Har en häst som har dåliga hovar, fodrar henne givetvis med biotin. Men undrar nu om det finns något fodermedel som är bra för hovarna?

Sv: Foder vid dåliga hovar.

Allt handlar inte om foder. Frågorna är ju också: Är den barfota eller har den skor ? Om skor, kanske ni ska fundera på andra beslag, andra söm, tätare skoperioder, annan hovslagare osv.

Är den barfota, kanske skor hjälper ? Att massera kronranden hjälper till att stimulera hornproduktionen. Biotin har hästar sällan brist på, så det är ganska onödigt tillskott.

Hovarna har förbättrats väldigt mycket sen jag började fodra henne med biotin, så det hjälper. Det är bara på sommaren som hovarna blir jättedåliga o när hösten kommer bli de bra igen...

Hovarna har förbättrats väldigt mycket sen jag började fodra henne med biotin, så det hjälper. Det är bara på sommaren som hovarna blir jättedåliga o när hösten kommer bli de bra igen...
Allt är som sagt inte foder...

Har du kollat underlaget där de vistas? En annan hage med torrare/fuktigare mark kan påverka mycket.

Har henne på mark som består mest av sand, nu har det ju regnat mycket den senaste tiden så det är nog lite blötare än vanligt. Besvärligt när hovarna är känsliga för vatten men även spricker vid för torrt. Funderar om det är brist på kalcium eller nåt annat dessutom?

Jag ger min häst Enzion och smörjer hovarna varje dag med Olivolja eller Cornucresine. Han är skodd med sulor fram också, för han har lätt för att bli lite sulöm.

Hovar behöver tillräckligt med aminosyror för att bilda en seg vävnad och tillräckligt med mineraler, ffa kalk, för att vävnaden ska hårdna. Så tillräckligt med bra protein och mineraler är nödvändiga förutsättningar.

För hästar som lever litet speciellt och inte kan bilda/få i sig biotin naturligt (t ex spanska ridskolans hästar som bor i lagenhetshotell) har man sett att efter 1 års biotinintag bättras hovkvaliteten. Om det inte har gått bortemot ett år så är det inte biotinet som har hjälpt! HH

Har en häst som har dåliga hovar, fodrar henne givetvis med biotin. Men undrar nu om det finns något fodermedel som är bra för hovarna?

En bra foderstat fungerar bra , viktigt de inte får för mycket eller för lite lycka till

jag ger mina hästar 10 ml fodertran funkar på dom och självklart en bra foderstat..man kan även massera kronranden med det..finns på granngården att köpa:banana:

har samma problem här, är bara 3 veckor sedan hovslagaren va här och har redan fått 2 sprickor :( har tidigare aldrig haft problem med hovarna men nu i sensommar så e det 4 sprickan vi är på. Ska köpa biotin nu och hoppas på att det blir bättre. Min pålle är oskodd och 2 år och har i hela sitt liv haft jätte bra hovar tills för ca 2 månader. *suck*

Min pålle har provat att gå både barfota o med skor över somrarna och det spelar ingen roll. De blir torra och lite trasiga ändå. Enligt min hovslagare beror det på att de under betesperiode vandrar så pass mycket mer än under den period de är uppstallade. Ofta växer även hovarna mer under gräs-ätar-perioden.

har samma problem här, är bara 3 veckor sedan hovslagaren va här och har redan fått 2 sprickor :( har tidigare aldrig haft problem med hovarna men nu i sensommar så e det 4 sprickan vi är på. Ska köpa biotin nu och hoppas på att det blir bättre. Min pålle är oskodd och 2 år och har i hela sitt liv haft jätte bra hovar tills för ca 2 månader. *suck*

Troligen beror det på YTTRE omständigheter och inte på någon brist. Biotin är troligtvis ONÖDIGT.

Troligare är proteinbrist (om det nu överhuvudtaget har något med det inre att göra!) - har du koll på det? Dvs vad äter den (fram tills hovarna blev sämre) och vad är det för värden i det hö/silage du gav/ger? Hur ser hästen ut i övrigt? Har den tappat hull elelr muskler?
Fram till ungefär 2års ålder har de dessutom ett extra högt proteinbehov.
Dessutom är det viktigt att man har en uträknad, BALANSERAD foderstat, där men inte bara har koll på att alla behoven täcks, utan också ser till att allting är i god balans. Detta kallas för KVOTER - i första hand mellan energi och protein ska det vara en lämplig kvot (normalt runt 6 eller högre) och så mellan kalcium och fosfor (mallen 1.5-2.5 ca). Får hästen t ex för mkt fosfor i förhållande till kalcium så äts kalciumet upp och hästen får kalciumbrist...
Och det är inte helt ovanligt att hö innehåller för mycket fosfor (i förhållande till kalciumet).

Jag skulle i första hand gissa på att detta beror på yttre omständigheter (denna dåliga sommar) och i andra hand en kombination av det och ev. protein- eller kalciumbrist.

GÄLLER både din och TS häst.

Min halvblodsvalack lider av verkligt dåliga hovar.. Har matat honom med biotin, prövat olika hovslagare och underlägg i skorna, men inget har hjälpt. Skorna lossar ändå efter 3-4 veckor och sen kan han knappt gå. Så provade jag hjortronssaft. Masserar in det ovanför kronranden, och det har hjälpt. Nu vet jag förståss inte om det beror på att jag på sidan om även har matat honom med en äckligt dyr kur av Cavalors produkter för svaga hovar, men om inte saften hjälper till att stärka hovarna så blir håret på benen iaf mjukt ;)

Många har säkert redan svara liknande, men: Se till att ge tillräcklig mängd calcium, var noga med kvoten, ev extra foderkalk. Mineralbalansen är viktig.

Undvik att fodra med mycket olja samt sockerrika fodermedel. Det har iaf jag och bekanta upplevt försämrar hovkvaliteten. Ge tillräckligt med protein och mkt långsam energi och fibrer. Att magen är i trim påverkar hela hästkroppen.

Troligen beror det på YTTRE omständigheter och inte på någon brist. Biotin är troligtvis ONÖDIGT.

Troligare är proteinbrist (om det nu överhuvudtaget har något med det inre att göra!) - har du koll på det? Dvs vad äter den (fram tills hovarna blev sämre) och vad är det för värden i det hö/silage du gav/ger? Hur ser hästen ut i övrigt? Har den tappat hull elelr muskler?
Fram till ungefär 2års ålder har de dessutom ett extra högt proteinbehov.
Dessutom är det viktigt att man har en uträknad, BALANSERAD foderstat, där men inte bara har koll på att alla behoven täcks, utan också ser till att allting är i god balans. Detta kallas för KVOTER - i första hand mellan energi och protein ska det vara en lämplig kvot (normalt runt 6 eller högre) och så mellan kalcium och fosfor (mallen 1.5-2.5 ca). Får hästen t ex för mkt fosfor i förhållande till kalcium så äts kalciumet upp och hästen får kalciumbrist...
Och det är inte helt ovanligt att hö innehåller för mycket fosfor (i förhållande till kalciumet).

Jag skulle i första hand gissa på att detta beror på yttre omständigheter (denna dåliga sommar) och i andra hand en kombination av det och ev. protein- eller kalciumbrist.

GÄLLER både din och TS häst.

okei, hon får ca 3/4 kg krafft grov om dagen + B-vitaminer och mineraler, vilket hon har gått på hela sommaren förutom B.vitaminerna som jag köpte in senare då hon började fälla efter allt regn. Hon är väldigt fin i hull och muskler får att vara en 2 åring, dubbelt så grov som den andra 2 åringen i stallet.
Hö får hon inget nu på sommaren. En bild på hullet & man ser även lite på framhovarna (bara dom som är dåliga) när bilden togs va det 3½ vecka sedan hon verkades :crazy:
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_1/13710000-13719999/640x480/13719686.jpg?0

Men har du analys på det hö hästen fick förra vintern? Och därmed koll på vad den fick i sig? Det är därifrån hästen får största delen av näringen och det som är viktigast.

Den är fin i hullet och ser inte på denna bilden ut att ha någon direkt proteinbrist även om den kanske är lite muskelfattig... men det är ju inte så konstigt för en unghäst som ännu inte tränas.

Om du inte har haft en uträknad, balanserad foderstat kan felet vara där. Obalanser i foderstaten.
Men troligast är väl yttre påverkan.

Massering av kronranden kan alltid hjälpa, det ökar ju blodcirkulationen. Men huruvida man kan se RESULTAT av det snabbt eller om det tar några månader tills hoven har växt ut på nytt, vet jag inte i det fallet.
I fall där man ändrar foderstat, tillsätter nånting ( tex biotin), ser man resultaten först när hoven växt ut. Runt 9-12månader alltså.

Hade det kollat, men kommer inte ihåg värderna nu då vi har flyttat till nytt stall så .___." hon fick annan foderstart då oxå, har den uppskriven någon stanns. haha ja så musklad är hon inte men det kommer nog när hon ska börja tömköras & ridas in :p Sen skall vi även byta hovslagare.

Har också en pålle med dåliga hovar. Hon hade alltid tappskor, spruckna hovar och lite att spika i. Fick rådet av hovslagaren att strö ut kornkalk där hästen står mycket i boxen, på foderställen ute och inne. Sedan jag började med det har hon fått betydligt bättre hovar, finns alltid att spika i och hon har haft en tappsko på 1 år.
Kornkalk finns att köpa hos bla Granngården och är inte dyrt.
Bettan

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
951
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
626
Senast: BoYo
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 100
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka