M
Magendy
Har en häst som har dåliga hovar, fodrar henne givetvis med biotin. Men undrar nu om det finns något fodermedel som är bra för hovarna?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Allt är som sagt inte foder...Hovarna har förbättrats väldigt mycket sen jag började fodra henne med biotin, så det hjälper. Det är bara på sommaren som hovarna blir jättedåliga o när hösten kommer bli de bra igen...
Hovarna har förbättrats väldigt mycket sen jag började fodra henne med biotin, så det hjälper. Det är bara på sommaren som hovarna blir jättedåliga o när hösten kommer bli de bra igen...
Har en häst som har dåliga hovar, fodrar henne givetvis med biotin. Men undrar nu om det finns något fodermedel som är bra för hovarna?
Hovarna har förbättrats väldigt mycket sen jag började fodra henne med biotin, så det hjälper. Det är bara på sommaren som hovarna blir jättedåliga o när hösten kommer bli de bra igen...
har samma problem här, är bara 3 veckor sedan hovslagaren va här och har redan fått 2 sprickorhar tidigare aldrig haft problem med hovarna men nu i sensommar så e det 4 sprickan vi är på. Ska köpa biotin nu och hoppas på att det blir bättre. Min pålle är oskodd och 2 år och har i hela sitt liv haft jätte bra hovar tills för ca 2 månader. *suck*
Troligen beror det på YTTRE omständigheter och inte på någon brist. Biotin är troligtvis ONÖDIGT.
Troligare är proteinbrist (om det nu överhuvudtaget har något med det inre att göra!) - har du koll på det? Dvs vad äter den (fram tills hovarna blev sämre) och vad är det för värden i det hö/silage du gav/ger? Hur ser hästen ut i övrigt? Har den tappat hull elelr muskler?
Fram till ungefär 2års ålder har de dessutom ett extra högt proteinbehov.
Dessutom är det viktigt att man har en uträknad, BALANSERAD foderstat, där men inte bara har koll på att alla behoven täcks, utan också ser till att allting är i god balans. Detta kallas för KVOTER - i första hand mellan energi och protein ska det vara en lämplig kvot (normalt runt 6 eller högre) och så mellan kalcium och fosfor (mallen 1.5-2.5 ca). Får hästen t ex för mkt fosfor i förhållande till kalcium så äts kalciumet upp och hästen får kalciumbrist...
Och det är inte helt ovanligt att hö innehåller för mycket fosfor (i förhållande till kalciumet).
Jag skulle i första hand gissa på att detta beror på yttre omständigheter (denna dåliga sommar) och i andra hand en kombination av det och ev. protein- eller kalciumbrist.
GÄLLER både din och TS häst.