Foder, vad som är till för vad..

pulkaskurk

Trådstartare
Det finns så himla mkt konstiga olika fodersorter nu och väldigt många ink mig själv är väldigt dåliga på vad olika saker är bra för.. Så någon eller ni som vet kan väl berätta varför man ska ge hästan havre betfor morötter osv osv?
 
Sv: Foder, vad som är till för vad..

Jag tycker att det handlar om hur man vill tillfredsställa näringsbehovet hos sin häst. Olika fodersorter har olika innehåll av protein, energi, mineraler mm, och genom att kombinera det man tycker passar bäst hitta en optimal foderstat.
 
Sv: Foder, vad som är till för vad..

Jo det vet väl jag också men, just precis vad innehåller t ex betfor?
varför är det bra för hästen att äta betfor, när bör den göra det, vad gör det för hästen?
Varför ska hästen äta havre? varför är det bra? osv...
Sånt vill jag veta inte hur man ska knåpa ihop olika blandningar för att passa en viss individ utan vad just varje grej e till för som jag kanske tycker att hästen inte riktigt har den där blanka fina pälsen längre vad har han antagligen underskott av då?

Ungefär som att man vet att om äter vi apelsiner så får vi i oss C vitaminer äter vi grönsaker får vi i oss fibrer som är bra för magen och pasta är massa enegri som bildar fett om vi inte rör oss tillräckligt mkt och som t ex kyckling och courn innehåller mkt proteiner för att vi ska kunna bygga upp musklerna...
 
Senast ändrad:
Sv: Foder, vad som är till för vad..

På sidorna där man kan beräkna foderstater kan du se näringsinnehåll i de olika fodersorterna. Plancks bok är också bra.
 
Sv: Foder, vad som är till för vad..

Vilket foder som är bra till vad beror helt på vad ditt hö innehåller!

Visst talar tillverkarna gärna om att vissa foder är för avel, tävling, skogsmullar etc, men det är inga absoluta sanningar. Ett "avelsfoder" t.ex innehåller ofta mycket protein och kan ges till ALLA hästar som äter ett proteinfattigt hö.

Det går alltså inte att säga att ett visst foder passar en viss häst.:)
 
Sv: Foder, vad som är till för vad..

pinky skrev:
Vilket foder som är bra till vad beror helt på vad ditt hö innehåller!

Visst talar tillverkarna gärna om att vissa foder är för avel, tävling, skogsmullar etc, men det är inga absoluta sanningar. Ett "avelsfoder" t.ex innehåller ofta mycket protein och kan ges till ALLA hästar som äter ett proteinfattigt hö.

Det går alltså inte att säga att ett visst foder passar en viss häst.:)


men det var ju inte ritkigt så jag menade... utan vad är till för vad? som vad är det för nåt hästen äter som pälsen blir blank utav?

typ dem vanliga sakerna Havre, korn, kross, betfor, kli sånna saker?

typ havre är bra för, därför ger man hästen havre bla ´bla bla

typ kli är bra för, därför ger man hästen kli bla bla bla osv..


inte att man ska köpa olika foderblandningar utan vad är varje enskild grej bra för? Bara i allmänhet liksom varför man ger hästen havre? inte vad min häst ska ha för foderstat eller så för dem står redan på väl uträknade från veterinären i stalllet...
 
Sv: Foder, vad som är till för vad..

Men det fungerar ju så att om du har en korrekt foderstat, med tillräckligt med protein, energi osv, så får du en häst i bra hull och med blank päls. Man kan inte säga att havre ger blank päls, tex, om inte resten av foderstaten kombineras ihop på ett bra sätt. Däremot har ju en del foder "bonusegenskaper", som att kli sägs hålla magen i form, betfor är smakligt och bra att blanda ut mineraler i osv.
 
Sv: Foder, vad som är till för vad..

En liten sammanfattning av foder:

Betfor är en rest från sockerbetor, och är ett energifoder. Betfor innehåller fiber (betfiber) som har en hög smältbarhet, vilken är den huvudsakliga energikällan. Däremot finns det nästan ingen protein i betfor.

Spannmål är också främst ett energifodermedel, men har ett visst proteininnehåll också. Energin i spannmålen kommer främst från stärkelse, vilken är snabb nedbruten, vilket lättare kan ge störningar i magen vid stora givor på en gång. Fiber bryts alltid ner långsammare än stärkelsen, även om fibern är lättnedbruten.

Havre innehåller minst energi, stärkelse och protein av spannmålsslagen (havre, korn, vete och rågvete), men har ett högre fettinnehåll och mer fiber. Därför har traditionellt sett havren passat bäst till hästar (av spannmålen): hyfsat energiinnehåll, en del protein och mindre mängd stärkelse. Plus att havren varit det billigaste spannmålsslaget.

Korn har högre både energi, stärkelse och protein än havre, men mindre fett och fiber.

Vete och rågvete har högst energi och stärkelse. Så se upp med för stora givor av dessa vid ett och samma tillfälle. Proteinet är ganska så lika mellan korn, vete och rågvete.

Tittar man sedan på kli till exempel så är det vanligaste kli av vetet, men här är vetet processat. Jag minns inte på rak arm men har för mig att skalandelen är högre. Alltså förändras sammansättningen och därmed näringsämnenas inbördes fördelning. Jag tror att fibern är högre än i vetet självt, på bekostnad av stärkelse.

Soja är ett rent proteinfodermedel, vars egenskap är att tillföra protein i foderstaten. Protein är ju musklernas byggstenar.

Så jag skulle vilja säga att betforn är bra för att få upp energin och är skonsammare mot magen än spannmålen om du behöver tillföra mycket energi. Däremot behöver man då oftast komplettera med ett proteinfodermedel också. Vid måttligt behov av energi räcker det gott och väl med havre och/eller korn till exempel och då kan proteinnivån räcka. Varför krångla till det mer än nödvändigt?

MEN, ta alltid analys på grovfodret för att veta vilket behov ni har just i år!!

En del hästar blir "heta" av havre, antagligen beroende på fettsammansättningen, då är korn bättre. Tänk också på att det är av energin en häst blir fet av, inte proteinet i första hand.

Håll till godo! MVH AAAA! :p
 
Sv: Foder, vad som är till för vad..

TACK!!!!!! Äntligen ngn som förstår vad jag ville ha för svar!! För läsa på förpackningen kan jag också göra men att förstå den är svårare om man inte vet just sånt här... SÅ TACK TACK TACK SÅ MYCKET :D :bow: :D :D Nu känner jag mig lite klokare iaf ..

Om någon har något att tillägga gör gärna det
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 205
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
534
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp