Foder tips!!

peachezz

Trådstartare
Vill ha tips på fodersorter, har innan utfodrat med musli endast men ska nu troligen byta till att blanda eget foder för det är billigare.

Jag räknar ut egna foderstater men har inte fått tillbaak höanalysen ännu, men vill tills dess diskutera för o nackdelar med olika foder.

Jag har 2 araber som är pigga, skulle havre vara fel till dem? Jag brukar iofs inte ge dom så mkt kraftfoder utan så mkt grovfoder som möjligt, sist 7-7,5 kg hö och runt 1 kg kraftfoder (musli) per dag.
Har även ett nordsvenskt brukssto som (för länge sen när vi fodrade med havre bl.a) blev halt av havre, skulle det gå att t.ex bara ge henne kornkross + hö? ( alltså rent teoretiskt, måste ju r'äkna på det också)
Har till sist ochså en shettis på 26 år som har lite svårt att tillgodogöra sig maten, tips på foder till honom? Han fåt iofs knappt nåt kraftfoder, men har ni överlag tips på foder till äldre hästar som har lite svårt att tugga? Bytte ut lite av höet mot lusern innan, det gick bra.

Om man inte fodrar med havre alls, vad kan man ha då? Korn och betfor? Kan man blanda korn och havre i en foderstat?
Vad är bäst, hel eller krossad havre?
Vet att hästen inte tillgodogör sig hel havre lika bra, men såg att flera ger hel havre ändå, varför?
Läst att vetekli ska vara bra också, men vilka egenskaper har det som gör att man väljer det istället för t.ex betfor?

Sitter och funderar mkt på det här med foder, finns ju så mkt att välja på. De flesta verkar ju ha havre+betfor.
Om man ger havre+ betfor, vad ska man ge mer av, eller ska man ge lika mkt?

Hoppas någon orkar svara:)
 
Sv: Foder tips!!

peachezz skrev:
Har även ett nordsvenskt brukssto som (för länge sen när vi fodrade med havre bl.a) blev halt av havre
Hur då? Hur blev hon halt av havre? :confused:
 
Sv: Foder tips!!

jag var liten då, men som mamma har berättat det så tålde hon inte havre, var överkänslig på något sätt.
Men det var inte det jag villa ha svar på dock.
 
Sv: Foder tips!!

Jag har provat lite olika varianter till min häst beroende på höanalys, min ekonomi osv. Hästen har alltid haft i princip fri tillgång till hö och periodvis har han även fått halm men han var inte så bra på att äta upp den.
* 1-2 kg hel havre + 0,2kg betfor (torr som jag sen blötlagt)
* 1-2 kg helt korn som jag skållat + 0,2kg betfor

Jag har varierat med soja och lusern som tillskott för att öka proteinet i foderstaten när det har behövts.
Mineraler får han varje dag och när jag har haft tillgång så har han fått några morötter eller äpplen blandade i maten.
Jag köper färdigfoder periodvis när ekonomi tillåter och jag får för mig att han behöver lite extra tillskott av någor för att orka bättre. Vet inte om han gör det (orkar mer) men tron försätter berg säger man ju.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 300
Senast: Ise
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 135
Senast: Andersson
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 639
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp