Foder, tillskott och/eller örter för att lugna nerver/spänningar

Victovie

Trådstartare
Jag har ett halvblodssto som vi har problem med mkt nerver och spänningar, vilket tillslut leder till muskellåsningar och kräver kiropraktor (stretchar och masserar på egen hand för att motverka detta).
Har testat mycket, likaså foder, men tänkte nu försöka gå ett snäpp längre. Hon är enormt snäll och underbar på alla sätt, det är bara precis i ridningen som hon ofta spänner till sig vilket då gör det svårt att kunna jobba ordentligt och på rätt sätt. Därför frågar jag om ni har några råd på foder, olika tillskott och/eller örter som kan vara bra för att kunna få henne mer avslappnad på det sättet? Något som ni själva testat med gott resultat?

Tittat bla på risfoder pga den långsamma förbränningen som jag hört ska kunna påverka positivt (men precis hittat flera trådar där det diskuteras om det kan klassas som doping, gäller det Max E Glo också? Tävlar nämnligen flitigt...).
Även tittat på Dodson & Horrells och Wendals Herbs örter, har de effekt? Finns det fler märken? Har nyligen börjat med magnesium efter att ha lästa att det ska positiv verkan mot spänningar. Har börjat märka en viss skillnad på henne, hoppas det är magnesiumen och inte bara en bättre period :angel: (som vi också har ibland, men det känns annorlunda denna gången).

Senast ändrad:
Sv: Foder, tillskott och/eller örter för att lugna nerver/spänningar

Det är inte så att hästen behöver en viloperiod från tävlandet? Vissa hästar spänner sig gärna när de får för mycket press på sig! :)

vist ger du henne havre nu fast svart? plocka bort den helt och så skulle jag prova med krafft grov eller pavo, detta har jag provat på min som verkar ganska lik och har funkat. tyvärr äter hon inte kraften därför blir det pavo nu istället.

magnesium kan funka som de redan nämnt och även MSM.

Försöka göra något som hästen tycker är kul,släpp ihop hästen med en busig kompis i padock eller ridhus och låt dom leka..Annars kan du prova 1 näve kammomillört,1näve järnört ,10g valeriana ,kan köpas på Borgebykryddgård.
Obs ska bara användas i syfte att tagga ner hästen så pass att den blir mottaglig för sund miljöträning.Ibland är vila den bästa medecinen..

Hon har inte tävlat sedan september och haft en månadslång vila under vintern, så hon har fått vila ut =).

Det stämmer alldeles riktigt! :D Ja, det är borttaget, annars hade vi tagit bort det snarast...
Tack, det ska jag skriva upp! Pavo, det är ett fodermärke? Vilka varianter finns det? Kul att höra att det funkar bra på din, inger hopp ;). Vad står MSM för?

Tack så mkt för rekommendationen! Är nyfiken på valerianan, läste i Wendals broshyr att de har två varianter av Calmers, där den ena är utan valerianan pga att den räknas som dopning på tävlingshästar - är den så starkt påverkande?

har skickat ett PM till dig, sen finns det en hel tråd om Pavo ganska nyligen.

har skickat ett Pm till dej!

Tack så mkt, ska kika i den tråden!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar