Foder till tunt fullblod??

S

Sjunior202

Jag har ett fullblod hemma som jag skulle vilja ha ett eller några bra foder till så att han går upp i vikt och håller sig i vikten. Vill inte att fodret innehåller för mycket energi eller protein.
I dagensläge äter han fri tillgång på hösilage, 1 kg luzern pellets uppblött, ½kg vetekli, 1 kg kornkross och betfor.
Finns det något foder som nästan bara innehåller fett??
Vill inte ge soja då han hade proteinknölar av det när han kom.
Tänder är kollade och avmaskad.

Så snälla har ni nå kloka råd på BRA foder.
 
Sv: Foder till tunt fullblod??

Det är energi hästen behöver om den är tunn, alltså ska du inte välja ett foder med lite energi för då får du ju bara ge mer av det fodret för att komma upp i tillräckligt med MJ (energi).
Vegetabilsk olja innehåller mycket energi (ca 30-37 MJ per liter beroende på sort). Olja måste dock vänjas in långsamt och kan inte ges i hur stora mängder som helst.

Vitafor Derby är ett bra foder om hästen ska gå upp i vikt, 12,2MJ och endast 7,6% stärkelse!
Lucern kan du ge flera kg till av också, men det passar bättre om man har proteinbrist!

Det beror på vilket vis hästen är tunn hur man ska fodra, muskelfattig, revbenen syns osv!
 
Sv: Foder till tunt fullblod??

energi (MJ) omvandlas till fett när en häst är tunn = behöver det.
OCh fett är ren MJ, alltså ren energi i effekt, bara att en del typer av foder sätter sig lättare i huvudet på vissa hästar, OM dom är i bra /normalt hull.
Om hästen dock är lite tunn så fattar kroppen att den behöver fett, och då går det till kroppen vilket ju är var det behövs.

MEn jag förstår vad du menar dock, jag har en väldigt svårfödd hannoveranar valack ädr fullblodet har slagit igenom mycket.
Även han har problem med vissa källor av protein trots att han också på samma gång behöver massor för att kunna bygga muskler.

Efter i princip ett års letande och provande av allt möjligt så fick jag tipset om Dodson & Horrel Stay Power, och jag har fått upp honom 40kg på 5 veckor utan att det satt sig i huvudet något, och han har dessutom inte fått en endaste galla eller proteinknöl!
Så det rekoemmendrar jag verkligen!

Även Riskli är jättebra, det är en stor andel olja i grunden och låg stärlelse men hög MJ och bra protein.

Ett tips är att om hästen saknar/ behöver protein, men får problem av det (jag har haft flera sånna och det har tagit mig flera år nu att hitta vad som funkar) så är det inte själva proteinet, utan källan.
Alltså man får hitta vart ifrån det kommer som dom tål.
Ibland är det även bindningsmedel och tillsatser i själva fodren som dom reagerar på, inte proteinet i sig självt.
Dodson & Horrel är väldigt "rena" olikt många andra, är övertygad att det är därför han har funkat på det och inget något annat (förutom lucern men det räckte inte) för egenltigne innehåller dom samma slags mat, men skillnaden är att dom inte har lika mcyket tillsatser och har grymt bra råvaror.

Lycka till, vet hur jobbigt det är
 
Sv: Foder till tunt fullblod??

Jag rekommenderar också Dodson & Horrell. Funkar mycket bra! Jag har dock använt mig av Conditioning Mix eller vad det hette.
 
Sv: Foder till tunt fullblod??

På vilket sätt är den tunn? Muskelfattig eller behöver den mer fett på kroppen, eller både och? Har du några värden på ditt ensilage? Man kan inte säga "ge det och det" utan att veta vad som finns i grovfodret. Tyvärr!

Jag har haft ett fullblod som har haft svårt med både muskler och hull, hon gick på 3 kg hippo alfa och höll sig fin på det. Men som sagt, det beror helt på ditt hö, vad du behöver lägga till.

Men av mina erfarenheter är det sällan några problem att få i dem tillräckligt med energi om de går på mycket hö, så om du inte har någon grovfoderanalys skulle jag öka lusernet upp till 3 kg (lusern innehåller också en del energi). Eller byta lusernet mot hippo alfa om ditt lusern är av de med lägre protein.
 
Sv: Foder till tunt fullblod??

Ja jag har även provat den för känsliga magar...Equine Sensitive, även den var jättebra.
Tror faktiskt alla deras produkter är bra, använder mig av en del av deras tillskott och är väldigt nöjd.

Haha låter som en reklam, det är det ju inte, jag har fått bra resultat med Eggersmans med men fick ännu bättre med D & H så nu tar jag dom so första val haha.
 
Sv: Foder till tunt fullblod??

Vad har du för analys på ditt grovfoder samt hur mkt får han i sig per dygn? Känns onödigt att rekommendera olika sorter kraftfoder som komplement utan analys svar....

Medn jag skulle ändå rekommendera att ge lucern+olja tills du får svar på din analys :)
 
Senast ändrad:
Sv: Foder till tunt fullblod??

Tack för tipsen :) Vårat hösilage innehåller : Energi ligger på 10,1 och råprotein ligger på 94.
Han är både tunn i hullet och muskelfattig.
Han har fri tillgång ute och inne, ute kan jag inte säga hur mycket han får i sig då han går med 3 andra hästar (han blir inte bort jagad från maten eller liknande) Inne får han allt mellan 15 - 20kg från em kl 18 tills 7 på morgonen och han lämnar kanske något kg. ca 4-5 kg.
 
Sv: Foder till tunt fullblod??

Kvoten på ditt grovfoder är hög tom för ett fullblod som många gånger funkar på en kvot runt 7. Ditt grovfoder ligger på 9.. Du behöver få ner kvoten lite och då måste du höja energin.. olja som nån föreslagit är kanon! men vänj in LÅNGSAMT!

Jag har samma problem med min blodis och han äter nu 10 kg hö med värdena mj 8,8 och 67 smrp kvot på 7,6

* 2 Kg kornkross
* 1 Kg salsa naturell
* 0,5 Kg betfor
och mineraler

Han ligger VÄLDIGT högt med 143 mj och runt 1000 smrp...
 
Sv: Foder till tunt fullblod??

haha min hannoveranare ligger på ca. 145MJ och runt 930g smrp, när han inte ens rids nåt!
Sen kommer det behövas mer och försöker hålla kvoten runt 6-7 men sålänge han får mycket av allt är det lugnt.

Men så är ju vissa hästar, haft ett sto som var rejält svårfödd med, ibland är det helt enkelt inte ens kvoter, utan bara att ösa på med bra mat. Tog mig nåt år innan jag lärde mig det haha
 
Sv: Foder till tunt fullblod??

Min gör inte heller ngt i dags läget.. funderar på att helt enkelt bara sätta in en säck korn och en säck luzern i boxen så får han sköta den biten själv :p

Jag tror att det tar en del tid att komma underfull med sin häst och så länge man har ett bra grovfoder får man helt enkelt prova sig fram till vad som passar sin häst bäst..
 
Sv: Foder till tunt fullblod??

Vad ligger smrp på? Utan det värdet är det svårt att säga något om kvoten. Däremot ligger ju energin högt, eller är det per kg ts?
 
Sv: Foder till tunt fullblod??

Skriver ner hela analysen :)
Parameter: Resultat: Medel: Enhet:
Torrsubstans 740 400 g/kg
Aska 63 64 g/kg TS
vos 79,0 85,0 % av OS
Smältbarhet 69,1 74,5 % av OS
Råprotein 94 139 g/kg TS
Lösligt råprotein 318 588 g/kg råprot
NDF 543 503 G/KG ndf
Osmältbar NDF 236 143 g/kg NDF
Socker 163 77 g/kg TS

En sak jag reagerade på nu är att sockret ligger så högt, är det nån fara?????
 
Sv: Foder till tunt fullblod??

Jag har ett fullblodssto som fick föl i höstas och som inte blivit riden sen dess. Hon har svårt att hålla vikten och har fått fri tillgång på hö och 3 kg Hippo Grow Alfa om dagen. För mkt, för lite?? En i stallet sa att Hippon gör henne het. Ska jag byta till något annat? Hon rids inte nu så tänkte bara få upp henne i vikt just nu, men hur ska jag göra sen när jag ska börja rida? Är lusern och betfor bättre då kanske?
 
Sv: Foder till tunt fullblod??

Vet många som ger sina blodisar just hippa grow till sina blodisar i uppgödnings syfte..ska funka kanon;) Jag ger min korn betfor och olja och han har tagit sig fint på det.. jag gillar inte färdigblandade foder..
 
Sv: Foder till tunt fullblod??

mitt fbl får fri tillgång till hösilgare, ½ liter mustang active (dock innehåller nya hösilaget så mkt mj så de ska jag ta bort nu), ½ liter hippo alfa, 1 dl betforpellets, 2 dl soya (ska upp till 5 dl), mineraler o vitaminer. Samt några morötter. Hon var väldigt tunn när hon kom, men nu har hon normalhull, men är fortfarande muskelfattig iom proteinbrist, så jag göder henne med protein!
 
Sv: Foder till tunt fullblod??

Är det hösilage du ger?
din rapport ser väldigt konstig ut.

det man söker är "energi xxMj/kg foder" och "smältbart protein xx/kg foder".
 
Sv: Foder till tunt fullblod??

Vad menar stallkompisen med att hästen är het om den inte rids?
Klart den blir pigg om den inte rörs på. Fullblod är inga stillasittande varelser :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
489
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 982
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har en häst som är väldigt svår att få upp i vikt och hon är heller inget matvrak. Hon är tunn och behöver få mer hull men hon tröttnar...
2
Svar
20
· Visningar
2 214
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp