Sv: Foder till tunt fullblod??
energi (MJ) omvandlas till fett när en häst är tunn = behöver det.
OCh fett är ren MJ, alltså ren energi i effekt, bara att en del typer av foder sätter sig lättare i huvudet på vissa hästar, OM dom är i bra /normalt hull.
Om hästen dock är lite tunn så fattar kroppen att den behöver fett, och då går det till kroppen vilket ju är var det behövs.
MEn jag förstår vad du menar dock, jag har en väldigt svårfödd hannoveranar valack ädr fullblodet har slagit igenom mycket.
Även han har problem med vissa källor av protein trots att han också på samma gång behöver massor för att kunna bygga muskler.
Efter i princip ett års letande och provande av allt möjligt så fick jag tipset om Dodson & Horrel Stay Power, och jag har fått upp honom 40kg på 5 veckor utan att det satt sig i huvudet något, och han har dessutom inte fått en endaste galla eller proteinknöl!
Så det rekoemmendrar jag verkligen!
Även Riskli är jättebra, det är en stor andel olja i grunden och låg stärlelse men hög MJ och bra protein.
Ett tips är att om hästen saknar/ behöver protein, men får problem av det (jag har haft flera sånna och det har tagit mig flera år nu att hitta vad som funkar) så är det inte själva proteinet, utan källan.
Alltså man får hitta vart ifrån det kommer som dom tål.
Ibland är det även bindningsmedel och tillsatser i själva fodren som dom reagerar på, inte proteinet i sig självt.
Dodson & Horrel är väldigt "rena" olikt många andra, är övertygad att det är därför han har funkat på det och inget något annat (förutom lucern men det räckte inte) för egenltigne innehåller dom samma slags mat, men skillnaden är att dom inte har lika mcyket tillsatser och har grymt bra råvaror.
Lycka till, vet hur jobbigt det är