foder till travare.....

S

sandraliz

Jag har köpt ett varmblod efter Indus som står i träning nu... jag ger henne ca 5-6 kg hel havre plus ca 1 kg fibergi om dagen.
Fibergi hade vi redan som foder år våra ponnier..
och hel havre stod hon på innan hon kom..
Tycker det ser så torrt o tråkigt ut o vad jag förstått är man inte så glad för att ge betfor i travbranchen,stämmer detta?
Nån som har nått tips på ett kanon foder till min travare ? gör inget om det är ett dyrare foder..

Sv: foder till travare.....

Hej. Men vad har du för värden på ditt hö då? Jag anser att det är näst intill omöjligt att ge något tips åt något håll om man inte vet hövärdet.
Sedan bör man anpassa foderstaten utifrån hur mycket hästen tränas, och vad den skall användas till.
Jag tror att det är väldigt individuellt det där med betfor.
Personligen fodrar jag aldrig med hel havre, och speciellt inte till mina varmblod. Men det är min personliga åsikt rörande mina egna hästar. Vad andra använder är deras ensak, anser jag.

Varför allt detta kraftfoder?? Hur mycket grovfoder får hästen? Och vad har det för värden? Utan en analys kan man inte ge några råd.

:eek: Låter som oerhört mycket kraftfoder! Varför får hon så mycket kraftfoder??? Hur mycket grovfoder äter hon? Finns det analys på grovfodret??

Foderstat räknar du ju ut efter vad grovfodret innehåller. Kraftfodret är ju ett komplement för ev. brister i grovfodret.

:eek: Låter som oerhört mycket kraftfoder! Varför får hon så mycket kraftfoder??? Hur mycket grovfoder äter hon? Finns det analys på grovfodret??

Jag tycker inte det låter som mkt kraftfoder till en häst som ligger i träning.

Betfor är ett utmärkt foder till högpresterande travhästar. Finns svenska undersökningar som visar att prestationsförmågan höjs om man byter ut en del av havren mot betfor.
Men man måste även titta på den totala fodergivan innan man kan ge råd om foder.
// Linda

Betfor är ett utmärkt foder till hästar över huvud taget, det innehåler socker och fiber, precis som gräs, altså det deras magar är gjorda för att smälta! Hästars magar och tarmar är inte till för och smälta all stärkelse i havre.. Stärkelse gör att musklerna snabbare gör av med glyckogenen (glyckogen är musklernas "mat") än om man fodrar med socker och fiber (i tex grovfoder och betfor) som får energin att räcka längre.

Ge mer fibergi då?

men att havren ser tråkig ut är nog mest för dig, de flesta hästar älskar havre.

Betfor är ett utmärkt foder till högpresterande travhästar. Finns svenska undersökningar som visar att prestationsförmågan höjs om man byter ut en del av havren mot betfor.Men man måste även titta på den totala fodergivan innan man kan ge råd om foder.
// Linda

Har du nån källa?

Jag kopierar in ett svar från en annan tråd.
"En svensk undersökning (Palmgren-Karlsson mfl, 2002, Equine Vet J Suppl 34, 44-49) har visat att Betfor är gynnsamt för prestationsförmågan hos hästar. Mjölksyrakoncentrationen i blodplasma var lägre hos hästarna när de ersatt 1,5 kg havre till 1,5 kg betfor mot när de åt enbart havre.
Dessutom ger ett ökat sockerintag att muskelglykogenutnyttjandet minskar. "Bensinen" tar inte lika fort slut. (Jansson mfl 2002 Equine Vet J Suppl 17-21.)
Fibrerna från betforn ökar blodplasmavolymen vilket också ökar prestationsförmågan. Värme och restprodukter transporteras lättare bort från musklerna.
Betfor har ett sämre rykte än det förtjänar.
// Linda"

Jag tycker inte det låter som mkt kraftfoder till en häst som ligger i träning.

Det beror ju förstås på VAD för slags träning hästen ligger i och hur hårt och mycket. MEN jag tycker att det är mcyket kraftfoder oavsett hur hästen tränas! :crazy:
Och blir alltid lite förvirrad när folk anger sina foderstater och inte nämner nåt om det VIKTIGASTE - nämligen grovfodret. Hur mycket grovfoder får den? och vad är det för grovfoder? Finns det värden på det (analys)?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 600
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: Castellini
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Foder & Strö I onsdags var jag med hästen hos veterinären för en rutincheck av tänderna, då visade det sig att hon hade ett stort karieshål i den...
Svar
10
· Visningar
1 270
Senast: remmis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka