Foder till tjock katt

Unafraid

Trådstartare
Hej!
Min pappas steriliserade hona på cirka 10 år har blivit tjock!
Finns det något lämpligt torrfoder som man kan ha på fri tillgång? Och helst inget "superspecial". Jag tror egentligen han bara vill handla på sitt lokala Coop, men jag kan nog få iväg honom till arken zoo. Jag ska även försöka övertala pappa att sluta ge henne blötfoder, det kan dock bli svårt. :p

Om han inte vill ge dyrare foder skulle jag också rekommendera att ge enbart blötfoder. Det innehåller ju mycket vatten och ger en bättre mättnadskänsla.
Annars fungerar ofta de rena bantningsfodren från veterinären ganska bra.
Katter är generellt svårare att banta än hundar. Du kan även tipsa honom att placera ut fodret i hemmet så katten får "jobba" för att få äta. Är också bra om man kan få till motion på något sätt.

Om han inte vill ge dyrare foder skulle jag också rekommendera att ge enbart blötfoder. Det innehåller ju mycket vatten och ger en bättre mättnadskänsla.
Annars fungerar ofta de rena bantningsfodren från veterinären ganska bra.
Katter är generellt svårare att banta än hundar. Du kan även tipsa honom att placera ut fodret i hemmet så katten får "jobba" för att få äta. Är också bra om man kan få till motion på något sätt.
Jag ska prata med honom om att bara ge blötfoder, det känns som en rimlig lösning. Jag tror dock hon fortsatt kommer få i badrummet som vanligt, hon är dock ute varje dag, så hon får nog lite motion i alla fall. :)

Håller med alla, skippa torrisarna, ge bara bestämda mängder blötmat vilket också ger fördelen att katten får i sig mer vätska vilket är bra både för vikt (mättnadskänsla) och njurar. Om hon går ut så får hon naturligt en del motion men man kan även gärna leka och aktivera lite också.

http://www.kattstatus.se/sida97.html Här är en länk till att räkna ut hur mycket din katt ska ha för att banta i lagom takt. Den får inte gå ner för snabbt för då kan inre organ skadas. Jag brukar väga ca 2 ggr i månaden för att kolla viktkurvan.

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 200
Senast: Marvin
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 252
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
755
Senast: Nikan
·
Katthälsa Jag och min sambo är totalt nybörjare på katt och fick hem en liten neva masquerade för några veckor sedan. Vi köpte samma mat som...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 433
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar