foder till tjock häst....?

Sv: foder till tjock häst....?

Nyss var det mega-bete, och nu magert bete? :confused:

Ta bort kraften till att börja med. Vill du ge nått i krubban kan du ge ett äpple lr en näve av ngt annat.

Tänk på att inte ge för lite grovfoder bara för att hästen är tjock, den måste få tillräckligt att tugga på, annars finns det risk att den fortsätter se fet ut.
Se till att räkna ut en bra foderstat & rid lagom hårt så kommer hästen så småningom bli normalviktig.

När hon gick på bete så var detta bete ganska kraftigt, därav uttrycket "mega-bete", NU går hästen på magert bete...hästen får rikligt med grovfoder och även halm för att hon ska få lite mer att pilla med.

vad skrev du här då? om jag får fråga?

med detta menar du...?
skulle ha varit tydligare med att detta var vad jag fick höra av personer i min omgivning ("hästkunniga" sådana) när jag vädrade mina funderingar att jag kanske inte ville släppa min häst på bete i år...

hästen motioneras ordentligt dagligen, går i hage med mkt magert bete, är på ngt oförklarligt vis rund om maggen ändå...

Är hästen bara rund om magen, eller har den ett tjockt fettlager? Om det är fettvalkar som vi pratar om så verkar det som om ni gör helt rätt nu, se bara till så att den inte råkar få brister på något.

nej, hon är bara rund, inte "fet", och jag ska hålla noga koll på henne så att hon mår bra! :)

jobbar på det, tack för tipsen! :) vad är bäst då, samlad galopp "på stället" eller mer "ut å galoppera i ett högre tempo"? ska säga åt henne att göra lite sit-ups i hagen också ;)

Om hästen är lättfödd och tjock behövs inget kraftfoder överhuvudtaget. Har ni ett bra anlyserat hö - som täcker hästens behov så räcker det! Vill du absolut ge något så ge morötter som "krubbskrammel"

Innan min egen islandshäst flyttade på lösdrift var han något överviktig - små ytor att rör sig på, inga kompisar som vill leka samt lite för mycket kraftfoder jämfört med arbete :angel: Men ett par månader innan flytten gick jag helt över till Lusernhack - så han gick på enbart grovfoder - tyvärr minskade inte magen direkt!

I slutet av juli flyttade han till lösdrift - stora ytor att springa på, kompisar att busa med och absolut inget kraftfoder. Redan efter två veckor syndes det tydligt att han gått ner i vikt. På dagtid går de i en stor gräs/beteshage och på kvällen kommer de upp till grinden, får1 kg hösilage var och då stängdes hagen av - Då går de på ett bark/spånunderlag samt att de kan gå in i ligghalllen och äta av halmen om de vill.

Att gå såhär har verkligen gjort min häst gott, blir så glad varje gång jag ser honom, för han blir finare & finare i kroppen! //Linda

vilket foder är att rekomendera till en häst som blivit tjock av att gå på bete? hästen i fråga är mkt lättfödd...:angel: finns det ngt annat kraftfoder som är bättre att ge en sådan häst än havre?

Varför måste du ge kraftfoder öht?? Får hästen redan mer energi än den kan göra åt så finns det väl ingen anledning att proppa i den mer? Ge den bara grovfoder och mineraler om det behövs, blir det ändå för mycket så blanda ut med halm. Och för att få den att gå ner i vikt, motionera mer.

med detta menar du...?
skulle ha varit tydligare med att detta var vad jag fick höra av personer i min omgivning ("hästkunniga" sådana) när jag vädrade mina funderingar att jag kanske inte ville släppa min häst på bete i år...
då får du ta på börja vara radikalt mycket tydligare i dina inlägg om vem som egentligen säger vad om det är dina åsikter att "hästen måste får vara häst och måste få gå på bete på sommaren" eller om det är andras åsikter..

och jag har erfarenhet av det där att folk låter hästarna gå på bete och bli för feta (en bekant's mamma med tidigare nämnda häst), men om din mamma vägrade lyssna på dig innan betet, varför skulle hon lyssna på dig ang fodret nu?

analysera grovfodret, ge normal giva TS och ett kraftfoder som passar bra OM det behövs.. och motionera ordentligt, skritt på asfalt stärker ben och rygg, trav i form ger väldigt bra fettförbränning. se till att vara ute en timme varje gång, och håll koll på hästens kondition så att hon orkar med..

lycka till!

tycker kanske du kan sluta nu med att hacka på mina pissigt formulerade meningar...:angel: hon motioneras i över en timme varje dag och konditionen är det intgen fara med, bara det att magen är lite rund. har tagit tillvara på detdu, och alla andra har sagt här. tack för hjälpen!

Varför måste du ge kraftfoder öht??

"knapplån"

Jag har också en tjockis i hagen, eller just nu går han på ridbanan för att få i sig den mängd hö och halm som som han behöver för att gå ner i vikt. Jag måste också ge honom kraftfoder för att han ska få i sig loppfröna som han behöver då han får i sig sand. Han får bara någon dl korn och "lite" betfor. Det kan ju vara en anledning till att ge lite kraftfoder. Tror inte att det lilla har någon betydelse.

Mina får oxå betfor för att få i sin mineralerna och örterna (eftersom dom inte äter det torrt), men betfor räknar jag inte till kraftfoder. Det lät ju som om TS ville få tag på ett "light"-kraftfoder för att fortfarande kunna ge kraftfoder utan att hästen gick upp i vikt, och det tycker jag verkar väldigt onödigt, då är det ju bättre att bara ge grovfoder (ev. + betfor)

Ja, jag hålla med om att det är bättre att ge hästen enbart grovfoder och för att få i den mineral och annat ge betfor i liten mängd. Så vi är helt överens. Hur det nu är så behöver de flesta "hobbyhästar" inte få tillskott något av kraftfoder, utan klarar sig utmärkt med hö samt tillskott av mineraler beroende på vad analysen av hö säger och det arbete den utför.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 160
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 958

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka