Foder till tävlingshäst med fångtendenser

A

Ancor

Just nu käkar han Hestekraft och havre, salt, kalk,mineraler, och hö förstås.
fick förut Lusern, men blev lite väl rund om magen :angel: så tog bort det för ett tag sedan.
Det jag mest fiskar efter är en ersättning för havren. Han tävlar på 1.20-1.30 nivå just nu.
gud känner mig helt förvirrad, vet inte riktigt vad jag ska ta mig till.... Nåt förslag?

Sv: Foder till tävlingshäst med fångtendenser

Har hästen fångtendenser, vad du nu menar med det?? så ska allt stärkelserikt foder bort, alltså havre och hestekraft.

Lusern och olja är bättre om tillskott till höet behövs. Vad har höet för analys?

fick förut Lusern, men blev lite väl rund om magen :angel: så tog bort det för ett tag sedan.

Varför tror du att han blev rund om magen av lusern? Det är möjligt men jag tycker det verkar lite konstigt. Havre innehåller väl minst lika mkt energi. Det är klart att det sedan beror på hur mkt man ger dem.

Min häst har haft fång( klarade sig utan rotationer), men är nu igång och tränar för tävling msv-dressyr. Jag ger så mycket stråfoder som möjligt, 16kg hösilage 60%ts, sen får han 2kg groov 90,1dl olja, 5dl betfor o mineraler. Det viktiga är att hålla magen frisk! Mycket fibrer och så lite stärkelse som möjligt, fett som energikälla. Jag ger probimin vid obalans i magen. Och det viktigaste av allt: Se till att den inte blir fet!;)

Hö i första hand så mycket du kan få i hästen helst, täck upp med protein och energi genom lucern. Lägg till kraftfoder eller olja om behovet av energi inte uppfylls. Det är inte troligt att hästen blev tjock av lucernet i sig. Snarare på grund av att den fick lucern OCH kraftfoder och att hästen därmed fick mer energi än den gjorde av med. Energin lagras då som fett på hästen. Kraftfoder = högt energiinnehåll i förhållande till protein = för mycket av det och hästen blir fet. Lucern = högt proteininnehåll i förhållande till energi = hästen bygger muskler istället. Det är en förenkling av hästens reaktion på foder, men om hästen blir tjock är det kraftfodret man ska ta bort först, inte lucern eller hö. Skulle vara intressant att veta hur mycket du ger av varje fodermedel?

Just nu käkar han Hestekraft och havre, salt, kalk,mineraler, och hö förstås.
Det jag mest fiskar efter är en ersättning för havren. Han tävlar på 1.20-1.30 nivå just nu.
gud känner mig helt förvirrad, vet inte riktigt vad jag ska ta mig till.... Nåt förslag?
Är det något du ska ta bort så är det havren, ja.
Fast om han funkar på foderstaten nu, varför förändra det?
Men om du ändå vill göra det - ersätt havren med lusern + ev lite olja.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 030
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Foderhästen är en känslig dam som i princip har diarré året runt och inte kan äta blöt silage, lusern eller betfoor öht, vilket är lite...
Svar
11
· Visningar
1 792
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Zamira
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 434
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka