Nu vet jag inte om de blir så mycket till hjälp men kanske....
Jag har en arab som är väldigt alert, springer/hoppar till först innan man kollar att de inte va så läskigt. Har det kommit nya stockar längs ridvägen så kastar hon sig som om de sku äta upp henne. Sen kommer hon på att de inte va något läskigt.
Inge roligt när man kommer travande/galopperande och hon kastar sig åt sidan/tvärnitar.
Årstiderna är värst, nu kommer löven som ändrar färg - läskigt, i vinter när den första snön har kommit då e den läskig. Tänk dig sen när de plogar å de blir stora snövallar. De dödar en absolut.
och våren när gräset kommer fram - läskigt. De är ett shå att alltid tänka till vad hästen KAN bli rädd för. Men jag har lärt mig nu vad det är som skrämmer henne. Försöker då vara lite före henne med det. Men ändå inte att man spänner sig utan man mera tänker. "där kommer stubben som äter upp henne".
Då kan man vara några sekunder före henne och få henne att tänka på annat.
Jag har ett eget litet stall där det är lugnt och stilla. Inget onödigt spring. Hon kan rutinerna vilket lugnar henne mycket. Blir det något litet extra i rutinerna så blir hon stressad. När det e sommarbete så e dem mycket stress när de e ute dygnet runt. Kanske se över de hos er om ni inte har så redan.
Jag ger krafft sensitive. Har tagit bort all havre. vilket har lugnat ner henne massor. Har börjat ge lite strimlad betfor för fibrernas skull men håller koll på hennes energi, ifall de går upp i huvudet på henne. Då måste jag sluta.
Skötselrutinera är de samma med ryktning och fixande. Visst gör jag olika varje gång men i grunden är det samma. Jag borstar, kratsar hovarna,på med sadel, på med träns. E de fler folk i stallet och spring märker jag att hon stressar upp sig.
När jag rider ut så rider jag mycket i skogen för att då lugnar hon ner sig mer och måste tänka. Var man sätter fötterna och mer att titta på. Rider jag bara på en grusväg så stressar hon upp sig mer och vill springa en massa. 30 minuter i skogen och hon har lugnat sig massor.
Jag rider ofta ut själv, har märkt att hon är lugnare då. Jag kan vänta ut henne till hon slappnar av innan jag ökar tempot. Ex hon får inte börja trava fören hon skrittar lugnt å e avslappnad. Detta är svårt när man har travat/galopperat före. Men jag känner att jag har mera kontroll då.
Hoppas verkligen detta kan hjälpa lite. Lycka till!