foder till sto vid delning med föl

Rotterö

Trådstartare
Hur gör ni med fodret till stot.
När ni delar dom bara på natten än.
Jag delar dom i dag första natten. Fölis 6,5 mån :confused: :confused:
 
Det beror på stoet och hur länge de ska gå så. Min kompis ändrade ingenting i foderstaten, men så gick stoet och fölet ihop dagtid ända tills fölet blev 1 år.

Jag drog ner nästan allt kraftfoder direkt när jag delade på natten, det blir bara 5 dar, för sen åker mamman iväg och då blir de ju skilda åt helt. Drog ner från 180 MJ till 112... och det kommer bara från höt.
 
Jag ska dela de på natten bara. De ska gå ihop på dagarna . Vi ska ha fölet o mamman kvar. När fölis blir 1 år så åker han på hingst bete. Då ska jag betäcka om stot.
Så länge det går så får han vara hoss mamma. Men man kan nog inte dra ner för mycke på maten .Om man nu gör det. Hon har redan fallit ur lite i hull .
 
Då är det ju lugnt att fodra på. Hon tar sig säkert i hull nu när fölisen äter mer riktig mat och inte diar så mycket.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 627
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
382
Senast: Mia_R
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 426
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 473
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp