Foder till "slö" dressyrhäst??

Sv: Foder till "slö" dressyrhäst??

Nu kommer mitt inlägg:

1. Betfor är mkt snällt mor hästens magem men inget jag rekomenderar om hästen har problem med magen, betfor får inte heller överdoseras så kolla på förpackningen.

Har man gjort en foderstat som inte fungerar är det bara att börja om och ev använda ett annat fodermedel.

För det första så är det ju så att betfor rekommenderas till hästar med just problem magar, betfor ger även mkt energi framförallt snabb energi varför man oftast ger det till tävlingshästar! Varför rekomenderar du det inte till ästar med problem magar? Man kan inte heller överdosera betfor (om man inte ger enorma mängder)

Angående det andra du skrev ovan så skulle jag vara väldig försiktig med att manipulera med foderstaten så kraftigt som du verkar mena, i kraffoderstaten ska man endast göra små förändringar åt gången absolut inte börja om från början hur som helst! Det är därför man måste vara relativt säker när man sätter in ett nytt foder på att det är det man vill fodra med en längre tid!

Eller har jag missuppfattat det du skrev?

/Z.

Min stallkompis har ett Master-Nurmi sto 13 år, som tävlar LA:5, LA:6, men jobbar på mer och mer samling, tränar piaffer, bytesserier ner till varje och piruetter. Hon är ganska explosiv, beroende på hur högt hon är i kondition/hur mkt hon rids med sikte träning. Men just nu är hon "högexplosiv".

Vinterfoderstaten då är:

Drygt 9 kg hö, ½ kg lucernpellets, drygt 2,5 kg hel havre och ca 200 g (½ l) betfor (innan blötning). Dessutom står hästarna på välaxad vetehalm, som gärna äts på...

Så här års, är det samma foderstat, men i stället för drygt 9 kg hö, är det runt 5-6 kg hö, då de går i hage med bra gräs fortfarande.

I och med att hon rids rejält o ch rider för tränare 2-3 dagar i veckan både dressyr och bommar/gymnastikhoppning, åker till ridhus 3-4 dagar i veckan och i övrigt tränar flås i skogen, med omväxlande samling, så är hon inte särskilt rundmagad utan i jättefint hull och välmusklad med fina "limpor".

Stallkompisen försökte på instruktörens inrådan byta ut del av havren mot olika slags müsli (Hippo och Mustang), samt Krafft Sport. Men det blev kompisens häst slö av.

:bow:

Men, alla hästar är som sagt individer och så beror det på innehållet i grovfodret. Jag har ingen analys på deras hö.

Senast ändrad:

För det första så är det ju så att betfor rekommenderas till hästar med just problem magar, betfor ger även mkt energi framförallt snabb energi varför man oftast ger det till tävlingshästar! Varför rekomenderar du det inte till ästar med problem magar? Man kan inte heller överdosera betfor (om man inte ger enorma mängder)

Det beror på vilket problem. Hästar med diarré/lösa magar blir som regel sämre utav betfor. Allt socker ger lös mage. Likaså ex fånghästar kan vara mkt känsliga för betfor just därför (då kan man pröva att ge en morot istället som ger precis samma goda effekt, när det blir en god effekt dvs, som betforen på magen.) Så som regel brukar man säga att man ger betfor i förebyggande syfte för att inte få problemmage. Men när de väl har det är betfor ofta det första att stryka.

Oj, jo betfor går mkt lätt att överdosera. Krävs inte så enormt stora mängder för det.

Jo, Masterhästar är speciella :angel: - o de behöver inte ha honom i första led för att man ska märka av honom! Har märkligt nog fått 4 hästar i stallet med honom som farfar :o (ett sv.hbl e.Tip Top och 3 sv.ridponnyer e.Vermont) och alla 4 har drag av honom enkelt uttryckt. Det är Tip Top-stoet jag tänker köra galoppfodret på, Vermonterna behöver det inte då de är så fulla av krut så det räcker o blir över :angel: :D, de har andra bitar av Mastergenerna.

Haha, det där med gener är spännande! Många undviker hästar med speciellt temperament, fast jag måste säga att jag tycker det är lite roligare så! Lite mer utmaning! Ska prova att fodra upp henne nu, har redan börjat öka på lite o märker liite skillnad. Ska prova att byta ut lite havre med "turbofoder" så kanske hon får riktig fart på hovarna:D

1: Jag tror inte att du behöver ge så mycke havre, eftersom det inte bara ger energi, det sätter sig även i huvudet. Om hon bli för pigg skulle jag rekomendera korn (har jag för mej att det var), det ger energi, men sätter sig inte så i huvudet.

2: Betfor är igentligen bara socker, men med mycket vitaminer/mineraler (kommer inte ihåg vad, men är väldigt bra). Du behöver kanske inte såmycket. Men om hon har diaré så är betfor väldigt bra, det kör igång tarmarna elr vad man ska säga...

3: Höet, det ska ges minst 1 kg per hundra Kg och högst 2 kg per hundra kg per dag.

Jag är inte rädd för att hon ska bli för pigg. Hon är en väldigt speciell dam, hon är hur snäll som helst, hur känslig som helst och har alla förutsättningar för att kunna gå hur bra som helst (har tävlat höga klasser och gått gångartsfinaler i falsterbo). Jag vet att hon kan om hon vill och mkt sitter nog i huvudet med, men hon är som en seg kola att rida.

Hon stod i ett stort stall hos en känd ryttare förr, men blev "utbränd" och har i några år gått som "skogsmulle". Nu när vi satt igång o tränat (har ridit henne till och från ca 1 år) känns det som att energin tar slut på tok för snabbt. :confused:

Det jag tänkte komma till var iaf att jag inte är speciellt rädd för att havren ska "sätta sig i huvet" eftersom om äter mkt havre redan idag och funkar rätt bra på det, förutom att hon är seg att rida...

Beforn och vitaminer/mineraler/vitlök och övriga tillskott är inget som jag tänker ändra på, och inte heller antal kg hö. Utan det jag är ute efter är ett komplement till havre, ska inte byta ut havren.

Det jag tänkte komma till var iaf att jag inte är speciellt rädd för att havren ska "sätta sig i huvet" eftersom om äter mkt havre redan idag och funkar rätt bra på det, förutom att hon är seg att rida...
.

Om hon får mkt havre kan det vara en anledning till att hon är seg. Mga sega hästar blir ännu värre ju högre havregiva de står på. Min är precis så.

Kraft sport och betfor är de foder jag får mest energi i min segpropp (som sedan en tid tillbaka är som förbytt och är pigg som en 3-åring! :love:)

Det beror på vilket problem. Hästar med diarré/lösa magar blir som regel sämre utav betfor. Allt socker ger lös mage. Likaså ex fånghästar kan vara mkt känsliga för betfor just därför (då kan man pröva att ge en morot istället som ger precis samma goda effekt, när det blir en god effekt dvs, som betforen på magen.) Så som regel brukar man säga att man ger betfor i förebyggande syfte för att inte få problemmage. Men när de väl har det är betfor ofta det första att stryka.

Oj, jo betfor går mkt lätt att överdosera. Krävs inte så enormt stora mängder för det.

Jasså, hur överdoserar man betfor? menar du att det skulle vara till heta hästar som får för mkt energi då eller? För betfor är ju inte som med annat kraftfoder - det är inte hela världen om betforgivan varierar lite granna från dag till dag.

Har aldrig hört att man skulle tabort betforen på hästar med problem mage, snarare tvärtom är det ju oftast att ge betfor alla veterinärer och foderrådgivare som jag har pratat med just - rekomenderar. Jag har nämligen en häst som superlätt för gaskolik och foderrådgivaren jag fick kontakt med genom kliniken frågade jag just om hon kunde få för mkt betfor, Svar:Nej, du kan aldrig ge för mkt betfor (okej, här snackar vi ju sunda förnuftet då såklart:p)

Men jag kan hålla med dig om det där med diarré att det kanske inte är jättelämpligt att ge massa betfor då, men inte skulle jag tabort betforen på en häst som har fått rubbad tarmflora...

sorry att det föll lite utan för tråden:D

Jag har liksom Saigon oxå lärt mig att om en häst är lös i magen så ska betforen bort, sen kan det kanske var abra för andra magproblem, det har jag inte koll på.
Bla vår 2½åriga Vermontsto hade lös mage o betforen gjorde det bara värre.

Det är inte så att din häst är omotiverad i dressyren? Min häst hade ingen energi när vi inte hade upptäckt hans gamla skada, men nu efteråt går han som en klocka. han får 1dl havre om dagen nu när han går på bete. Jag hade då inte velat lassa i honom 3kg havre om dagen, han hade blivit helknäpp. Och då är detta ändå en häst som vart riktigt omotiverad, mest pga att han har haft ont och inte orkat.

Om hon får mkt havre kan det vara en anledning till att hon är seg. Mga sega hästar blir ännu värre ju högre havregiva de står på. Min är precis så.

Kraft sport och betfor är de foder jag får mest energi i min segpropp (som sedan en tid tillbaka är som förbytt och är pigg som en 3-åring! :love:)

Jaha, ja nu står hon på ca 2 kg/dag vilket inte är så jättemkt, men man kanske kan succesivt byta ut lite av havren mot krafft.. Och sedan öka på krafften om man känner att det fortafarande behöver ökas på... Jag håller på o funderar för fullt!:-)

Det är inte så att din häst är omotiverad i dressyren? Min häst hade ingen energi när vi inte hade upptäckt hans gamla skada, men nu efteråt går han som en klocka. han får 1dl havre om dagen nu när han går på bete. Jag hade då inte velat lassa i honom 3kg havre om dagen, han hade blivit helknäpp. Och då är detta ändå en häst som vart riktigt omotiverad, mest pga att han har haft ont och inte orkat.

Delvis är det ju så eftersom hon har vart "utbränd". Men jag försöker att variera arbetet hela tiden och rida ut mkt, och hoppa o så. Och än så länge funkar det bra. Det går framåt hela tiden, men hon kommer aldrig bli som en "vanlig" dressyrhäst att arbeta med. Nu de senaste dagarna har hon gått kanon och varit väldigt glad, vilket är det viktigaste. Fodret är bara en liten del i att försöka få henne mer framåt, men det är det jag själv känner att jag har minst koll på så det är kul o höra vad andra tycker!

Om du ska ge 3 kilo havre får du rida 6 timmar om dagen :crazy: att lassa på med kraftfoder för att få hästen "piggare" känns inte som någon bra idé. Att se om foderstaten och få den komplett och välanpassad - givetvis, men om den får för mycket havre och inte kan göra av med energin är risken stor att den t ex blir stel, musklerna mår inte bra av det (av det jag fått lära mig iaf).

Rent allmänt så tycker jag - hellre lite för knubbig än lite för mager, särskilt om de jobbas och ändå har muskler. MEN - hellre "gräsmage" eller mycket mage pga mycket hö än pga för mycket kraftfoder.

Gaskolik är ju lite skillnad för då vill du ju ha igång magen ordentligt. Och i de fallen kan det ur den synvinkeln inte bli för mkt. Men när de är lösa så är de igång så det räcker och blir över :D
Så det beror verkligen på vilket sorts magproblem du har.

Vid rubbad tarmflora är man mkt försiktig med betfor (tex vid fång). Om hästen däremot under perioden måste stå på boxvila så brukar man rekomm. 1 dl betfor just för att magen ska hållas igång trots mkt stillastående. Och 1 dl är (enl klinikvet) tillräcklig hög dos för att uppnå den goda effekten på magen. Allt utöver är onödigt ur "må-bra-mage-funktionen". Att resten av givan sedan kan fylla funktion som energigiva är en annan sak. Men den goda effekten på magen kommer redan vid så lite. Och precis samma effekt uppnås genom att ge en morot!

Vad det gäller höga givor av betfor så har ju det länge ansetts lätt ge korsförlamning om motionen blir lite oregelbunden. Däremot så tvistas det nu lite om det och det är möjligt att det snart kommer rön som motbevisar.

Jag har själv däremot råkat ut för det när en stallägare missuppfattat mitt foderschema (nyinflyttad). Hästen fick dubbelt så mkt betfor mot vad han skulle. Och sen åkte han på korsförlamning (aldrig någonsin hänt tidigare). Efter första vet.besöket får stallägare reda på att allt kraftfoder skulle bort men trots det forts hon ge betfor (utan min vetskap) under boxvilan för att hon inte trodde det räknades som kraftfoder :eek:
Vet blev mkt chockad när hästen hade katastrofalt sämre värden när nästa blodprov togs! Men det var just för att han hade fortsatt få betfor.
Men som tur var repade han sig utan några bestående men!

Men det har bl.a gjorts studie på betfor som visade att hästar som fick betfor fick vid hårt arbete mindre mjölksyra och återhämtade sig snabbare. Så visst är det ett mkt bra foder att ge tävlingshästar! Och det ger ju väldigt mkt engergi så ur den synvinkeln är det också bra. Men man ska vara lika försiktig med betfor som med allt annat kraftfoder. Höga givor är riskfyllt.

Ja, det blev kanske lite väl OT :D

Jaha, ja nu står hon på ca 2 kg/dag vilket inte är så jättemkt, men man kanske kan succesivt byta ut lite av havren mot krafft.. Och sedan öka på krafften om man känner att det fortafarande behöver ökas på... Jag håller på o funderar för fullt!:-)

Men står hon inte på betfor idag?

Om hon gör det -öka hellre lite på den än havren

Men står hon inte på betfor idag?

Om hon gör det -öka hellre lite på den än havren

Jodå, hon får betfor idag. Hon får ca 1 liter om dagen. Tycker du att man ska öka på det? Av mina erfarenheter av det tävlingsstall jag jobbat i så är det en ganska lagom mängd (alla ca 40 hästar i det stallet fick lika mkt..) Jag har aldrig tidigare funderat speciellt mycket utan fodrat alla hästar med ganska "basic" foderstat. Utgått från havre/korn, betfor, viaminer, mineraler och ev. krafft i vissa fall. Men det verkar som att det är dags att plugga på en del!:D

Tror nog att jag ska lämna havren ifred ett tag och se om jag kan ge henne krafft eller liknande som komplement.

Tack för dina väldigt upplysande svar!:D

Hm, 1 liter. Uppblött eller torrt? Om uppblött hur pass blött?

Jag mäter alltid mitt torrt så jag har svårt att relatera till hur pass mkt 1 liter är.

Som ytterligare lite OT så fanns det en tråd för inte så länge sedan (men minns inte om den låg här eller på andra foder) där folk redovisade hur mkt foder de gav sina hästar. "Olgaklara" som rider svårklass fälttävlan ger sina hästar 2 kg havre (eller om det var ännu mindre, minns bara att det var väldigt lite mot vad jag trodde). Jag tycker det säger en hel del.

Likaså när man talar med galopp- el travfolk med högpresterande hästar så brukar kraftfodergivorna vara rätt så låga i förhållande till vad vanligt folk ger sina, jämförelsevis lågpresterande, hästar.

Men det är svårt. Nu är jag och hästen inte i tävlingskondis för tillfället men när vi förut tävlade som mest (tom St G) så fick han 0.75 kraft grund, 1.5 kraft sport, 0.25 kg betfor. Men då var hösilaget väldigt fint.

Och som sagt, ju mer havre jag gett desto mindre pigg.

Nu för tillfället får han (går på magert bete men rids) 0.75 havre, 0.25 betfor, 0.25 lucern och har aldrig någonsin tidigare haft så mkt motor, glädje och arbetsvilja som han har nu :love: Och jag har inte en aning om vad som är orsaken! Jag bara tackar och tar emot!

Ja, det där är intressant. Jag har ju umgåtts en del i "travkretsar" eftersom min lille far är/var amatörtravtränare.Visst kunde givorna där variera, men starthästarna fick anmärkningsvärt mycket mindre än många dressyrhästar/normalpresterande hästar (och t o m -ponnyer!) av de jag har att jämföra med.

För mkt kraftfoder som ges utan att ta hänsyn till grovfodret kan få motsatt effekt från den önskade, alltså att din häst blir slöare än vad den redan är.

Det är helt värdelöst att ge massor av "uppiggande" foder utan att veta vad det är som behövs!

Vilket jag kan skriva under på. För några år sedan hade jag min häst (kallblodstravarsto) inackorderad på en gård där allt foder ingick. Hösilaget var inte analyserat, men troligen mycket bra. Min häst fick tre kilo havre/dag som mest och hon blev bara slöare och slöare. Först när vi gjorde tvärtemot, dvs minskade på havren blev hon piggare igen. När jag flyttade fick hon ett kilo havre/dag och det var lagom.

Numera har jag egen gård, analyserat grovfoder med bra värden och jag ger ingen havre alls. Allt hon får är 1 kg morötter samt 2 dl betfor (dvs torrt mått) för att hon ska få i sig sina mineraler samt vitlökspulvret. Hästen är fräschare än någonsin.

Immer

Senast ändrad:

Hm, 1 liter. Uppblött eller torrt? Om uppblött hur pass blött?

Jag mäter alltid mitt torrt så jag har svårt att relatera till hur pass mkt 1 liter är.

Det är uppblött. Om jag skulle uppskatta hur mkt det är i torrt så är det lite mindre än en halv krafft skopa (dom där vita för 1 kg krafft) och det blir lite mindre än en hel uppblött. Är det för mkt?:confused: betfor är ngt som jag aldrig tidigare ändrat mkt på, utan alla har fått ungefär samma...

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
4 021
Senast: Mustang
·
Foder & Strö Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull...
Svar
13
· Visningar
1 567
Senast: Smokey
·
Foder & Strö Jag har under alla år som hästägare varit en 'dålig' häst'ägare och fodrat med ögat, dvs utan foderstatsprogram, I år har jag för...
Svar
9
· Visningar
1 610

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka