Foder till "slö" dressyrhäst??

Sv: Foder till "slö" dressyrhäst??

Tack så mkt för att du gett mig en tankeställare:bow:

Ska nog akta mig för att vräka i henne havre! Hade ingen aning om att galopp hästar m.m. inte åt så mkt kraftfoder. Ser ingen anledning att man ska pressa i massa havre i en dressyrhäst då!

Ah, men då är vi på samma spår! De hästar jag har haft med kolik har antingen haft sand-/förstoppningskolik eller gaskolik och ialla de fallen har det varit betfor som rekomenderats, men jag är helt med på att man inte ska ge betfor (inte mkt iallafall) till hästar som är lösa i magen då det är just lösande:p

*kl*
angående detta med mkt havre så kan det ibland verka som att hästar som får mkt kraftfoder får så mkt jobb med att hantera/smälta(spjälka - you name it) allt kraftfoder så de blir slöa i stället, min fd. tävlingsponny kunde bara stå på ett visst mått med havre, fick han för mkt blev han slö i stället - lite motsägelsefullt kan man tycka!

Man bör oxå beakta att med kondition kommer massor av energi!

Det är uppblött. Om jag skulle uppskatta hur mkt det är i torrt så är det lite mindre än en halv krafft skopa (dom där vita för 1 kg krafft) och det blir lite mindre än en hel uppblött. Är det för mkt?:confused: betfor är ngt som jag aldrig tidigare ändrat mkt på, utan alla har fått ungefär samma...

Nej, det är inte speciellt mkt. Är mindre än 0.5 kg. Så där finns ju utrymme att öka på lite men då förslagsvis dra ner lite på havren innan, alt. byta ut en del mot Kraft sport el dyl (ska ju eg ersätta havren helt m kraft sport men då den ligger rätt mkt högre i pris så kan man ju ge en del havre och en del sport)

Det är iaf vad jag skulle prova först. Mindre havre och öka på lite på betforen. Om det inte ger resultat skulle jag prova att byta ut en del mot kraft sport el dyl, alt. ersätta allt kraftfoder m kraft sport (eller en del kraft grov + sport).

Och precis som zanzan så förnuftigt påpekar så blir det ju mer energi ju högre kondition de får.

Hoppas du hittar en lösning! :bump:

Precis som Saigon säger men ade jag kan man säga, va nog lite otydlig. Betfor ska man vara försiktig med till hästar som e lösa i magen annars e d säkert jätte bra. Sedan är betfor ett tilläggsfoder och inte ett kraftfoder vad jag förstått och av ett tilläggs foder får man max ge 0.1-0.2 kg per 100 kg häst/dag om jag kommer ihåg helt rätt. Ska kolla upp det lite extra så jag återkommer.

Det jag menar med en ny foderstat är att jag räknar en ny och kollar om jag kan justera den så jag vill med samma fodertyper jag använt tidigare men ibland får man inte ihop det eller kvoterna och då måste man kanske byta o ett foder byte ska ske under minst 2 veckors tid.

:)

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
4 021
Senast: Mustang
·
Foder & Strö Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull...
Svar
13
· Visningar
1 567
Senast: Smokey
·
Foder & Strö Jag har under alla år som hästägare varit en 'dålig' häst'ägare och fodrat med ögat, dvs utan foderstatsprogram, I år har jag för...
Svar
9
· Visningar
1 610

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka