Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Mitt sto(8år) äter 3 kg hö om dagen, 1 dl betfor och 1 dl muscli.
Min vallack(2½år) äter 4 kg hö om dagen, 1 dl betfor och 1 dl muscli. Vid motion ökar jag till 2 dl muscli.
Shettisföl är JÄTTESVÅRT att fodra rätt...
De har ju lika stort proteinbehov som stora föl i förhållande till sin kroppsvikt, samtidigt som de äter minimala mängder.
Ett stuterihö med HÖGT proteininnehåll är ett måste. Av det kan man i bästa fall få i dem 1-2 kg/dag. Sen måste man komplettera det med ett kraftfoder som kompletterar höet bra.
Tidigare år har jag gett ca 1 kg krafft pluss grön, i år har jag så bra hö att 1 kg krafft groov 125 håller dem i bra hull och framförallt runda över rygg och rumpa.
Och vad har du för ett hö då?
Mitt hösilage skulle det ev kunna gå med.
Det har 65g smrp och 5,8MJ per kg foder och en ts på 62.
Men jag skulle ge minst ½kg av ett fullfoder avsett för avel också.
D.v.s. ett med hög proteinhalt.
Foder & Strö
Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
Skola & Jobb Såhär har jag gjort:
Kolla läget med kamraten. Går det trögt för personen hade jag informerat läraren om situationen ett par dagar innan...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.