Foder till shetlandsponny

T

tilda74

Jag har nu 2 stycken shetlandsponny på gården. Jag undrar vad ni ger era shetlandsponny? Motioneras lätt några dagar i veckan!
Tack på förhand

Sv: Foder till shetlandsponny

Mina har oftast fri tillgång till hö/hösilage ute i hagen och ibland även inne.

jag ger 4 kg hö om dagen till vår shettis, då mår han bra + att han äter halm i boxen(inte helt rent).

Vi ger våran shettis ca 4 kg hö/dag. Du ger hösilage hur tål eran det? Har funderat på att köpa det till de stora hästarna har bla en ardenner som ju äter lite... Och nu går dom ju i samma hage är livrädd att den lille inte tål det:crazy: och sen är det dåligt med hö häromkring där jag bor våran leverantör har snart slut så då blir det kanske till att köpa hösilage istället. Hur vanligt är det med foderfång när ponnysar byter till hösilage?? vilka faktorer ska man ta hänsyn till ur risk aspekt? Övervikt mm?

Jag har fodrat med ensilage och hösilage i drygt 10 år och har inte haft några som helst problem med det. Känner jättemånga shettisuppfödare som gör detsamma utan problem. Gör bara ett lite successivt byte, som vid alla foderbyten, så har du nog inga problem med fång heller.
Hösilage är likadant som hö, bara aningen mer vatten i det.

Vår shettis, som är rätt stor - överväxt, får ca 5 kg hö per dag. Och som morronmat får han ca tre morötter i hinken. När vi varit iväg på distanskörningar brukar jag vilja att han är lite piggare och har lite mera ork, och har då gett lite betfor. För övrigt beror det ju på höets näringsvärde ifall man måste lägga till något mer. Men han brukar klara sej på enbart hö. Och har hänt ifall höet haft dåligt proteinvärde, att vi börjat ge lite soja före jul, annars tappar han inte sin vinterpäls.
På vintern ger vi silage, och det är inga problem alls, det är bara lite "blötare hö", kan man säja.

Jag har fodrat med ensilage och hösilage i drygt 10 år och har inte haft några som helst problem med det. Känner jättemånga shettisuppfödare som gör detsamma utan problem. Gör bara ett lite successivt byte, som vid alla foderbyten, så har du nog inga problem med fång heller.
Hösilage är likadant som hö, bara aningen mer vatten i det.

Ok ja vi har gett både tjurar och våra får hösilage dom äter nu bara vanligt ensilage.(Fåren alltså) vi har skördat både hö, hösilage och ensilgae, men det är ju lite omdiskuterat med just Shettisar och hösilage vill bara inte att han ska få problem för att jag byter grovfoder:crazy: Han år 19 år och har aldrig haft fångkänningar eller liknande och alltid kunnat gå på bete och så.

Han år 19 år och har aldrig haft fångkänningar eller liknande och alltid kunnat gå på bete och så.
Det finns liksom inget som talar för att det ska bli fång bara för att du byter hö mot hösilage. Utan det är näringsinnehållet som styr hur du kan fodra, hösilage och hö funkar likadant på den punkten.

Jag har aldrig sett eller hört några diskussioner om att det skulle vara olämpligt att ge shettisar hösilage, inte bland kunniga hästägare i alla fall. Möjligen att någon tror att hösilage är så oerhört mycket näringstätare än hö och detta i kombination med att de tror att shettisar ska klara sig på det man sopar ihop på stallgången.

Det funkar för övrigt utmärkt att fodra shettisar med BRA hösilage också, det är bara enstaka ponnyer som inte fixar att ha det i fri tillgång. Mina ponnyer brukar tappa sitt sommarhull över vintern trots fri tillgång på bra hösilage - alla utom en, som nog livnär sig på luft och kärlek, för hon är fet som en tunna även nu när hon ger di till sitt föl... (ja, både rund över rygg o rumpa och man får bruka våld för att hitta några revben under späcket)

Det finns liksom inget som talar för att det ska bli fång bara för att du byter hö mot hösilage. Utan det är näringsinnehållet som styr hur du kan fodra, hösilage och hö funkar likadant på den punkten.

Jag har aldrig sett eller hört några diskussioner om att det skulle vara olämpligt att ge shettisar hösilage, inte bland kunniga hästägare i alla fall. Möjligen att någon tror att hösilage är så oerhört mycket näringstätare än hö och detta i kombination med att de tror att shettisar ska klara sig på det man sopar ihop på stallgången.

Det funkar för övrigt utmärkt att fodra shettisar med BRA hösilage också, det är bara enstaka ponnyer som inte fixar att ha det i fri tillgång. Mina ponnyer brukar tappa sitt sommarhull över vintern trots fri tillgång på bra hösilage - alla utom en, som nog livnär sig på luft och kärlek, för hon är fet som en tunna även nu när hon ger di till sitt föl... (ja, både rund över rygg o rumpa och man får bruka våld för att hitta några revben under späcket)

Ok ja våran är ju för rund som han är i dagsläget men dom har inte fri tillgång på hö, men om vi köper rundbalar hösilage så blir det ju fritillgång i alla fall dom ca 14-15 timmarna som dom går ute. Tack för du delat med dig av dina erfarenheter. Jag kan ju ialla fall introducera hösilage i uppvägd kvälls giva

Mina shettisar går på fri tillgång på hösilage o har gjort det i många år nu. Har dom ihop med min arab o travare vintertid så det käkas på rätt bra, men inga överfeta shettisar inte. Har inte fått nån fång av det heller

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag behöver tillsätta mangan, koppar och zink till min Foderstat. Vet ni någon mineralblandning som innehåller hög andel av dessa...
2
Svar
32
· Visningar
1 100
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka