Foder till seg häst?

A

aetm

Någon som vet vad man kan använda för foder till en seg häst för att få den att bjuda mer vid ridningen?​

Sv: Foder till seg häst?

En väl balanserad och uträknad foderstat bör innehålla alla saker för att få en seg häst att bjuda mer, om det är så att det ligger i att hästen är lat på grund av brist på mat :idea:
Annars är det något man får lära av hästen.

Håller med, en väl komponerad foderstat som varken gör hästen trött av näringsbrist eller tung och slö av överskott är bäst.

Det finns inga mirakelfoder som i ett trollslag gör hästen pigg. Möjligen havre, men de som "går igång" på det brukar snarare bli lite heta istället, och frågan är om det är den sortens energi man vill ha i sin häst?

Inspirerande och rolig träning är det enda som hjälper annars! :laugh:

Tja, vad behöver du för mat för att tycka matte är roligt?

Som andra säger; det hänger på hästen. Vissa hästar är inte roade av arbete, andra är flegmatiskt lagda och kommer aldrig bli annat. Med en välbalanserad foderstat som täcker hästens behov ser du hur just din häst är, men det är inte säkert att den någonsin kommer att bli en häst som tycker det är superroligt med vissa grejor.

Jag provade många olika fodersorter på min ponny för att han var seg, vi räknade ut efter konstens alla medel men han vart inte piggare för det. Det hängde på min ridning, ju mer jag tränade och red desto starkare blev han och då kom framåtbjudningen.
När han gick som bäst gick han på hösilage, halmmix, havre, betfor och morötter har jag för mig. Så det var inga "mirakelmedel" eller så. Provade massor av olika saker man blev tipsad om, dynavena, krafft ponny, svarthavre, krafft turbo m.m. m.m. men det krävdes bara ordentlig ridning med bra grundkondition och en ganska normal foderstat. Halmmixen fick han för att han skulle fylla upp tuggbehövet och aldrig stå utan för han hade så lätt att lägga på sig (ponnier...) och åt inte så mycket hösilage.
Så motion tror jag på. Och framförallt - varierad motion! Min ponny tävlade dressyr men vi red och badade, hoppade, rejsade, busade i skogen m.m.

Kanske nåt med energi så den orkar jobba upp sin kondis.
Viktigt med varierande träning.

Finns en tråd där det tipsas om bra intrevallräning.

Lycka till!

Jag håller med de andra. Det är sällan fodret det hänger på.

Å andra sidan så blev min bekväma och lata ponny jag hade för några år sedan som en dynamitladdning på Eggersman High energy.

Min valack är av den flegmatiska sorten och inte speciellt ridbar utan Havens sportmüsli. Har provat massa andra strategier men detta är det som funkar bäst:D.

Inspirerande och rolig träning är det enda som hjälper annars! :laugh:

Håller med!

Min häst var väldigt seg på banan tidigare och bjöd inte alls.
Jag insåg sen att det inte berodde på fodret utan på ridningen.
Jag började rida mer varierat och med mycket tempoväxlingar osv och genast märkte jag skillnad!

Tack för alla svar, han tycker det är kul att både gå på bana och ute i skogen och vi varierar oss mycket. Grejjen är bara att han går och lumsar på i sin egen takt nästan hela tiden. Han är i bra kondition också. Men jag har kommit fram till att jag inte behöver "ändra" på min häst. Han behöver inte vara piggare än vad han är, jag får acceptera att han är av den latare typen och vara nöjd med det.​
:D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 910
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Gps tracker för Android?
  • Värma spenat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar