Foder till råttor

Q

Queen

Är detta en bra kost för råttor?
Basfoder: Vetegryn, havregryn, korngryn och råggryn (typ fruktmusli och AXA grynblandning) + grönfoder.
Fodertillskott: Vitlök :D och saltsten.
Annat: Cornflakes, Ägg, ris, potatis, kött, fisk, knäckebröd, skorpor m.m.
Kan en råtta klara sig bra på det eller?
Någon som vill lägga till eller ta bort någonting?

Följ kostcirkeln med färskmaten vettja, men var försiktig med köttet så det inte blir supermycket :) Ett tips kan ju vara att slänga i lite nötter och frön (vet inte vad den där grynblandningen innehåller så...), typ jordnötter med skal (bra tuggmotion), bananchips och annat. Cornflakes är gott och nyttigt för en liten råtta :)

Själv ger jag mina en blandning av Zoomans fullkostblandning, cornflakes, knäckebröd med råg, solrosfrön, jordnötter med skal, bananchips och rostat ris. Och så plus färskmat och godis ibland då :)

En fröblandning tycker jag borde ingå också, det finns en som heter Puiks rått-och-musblandning som är jättebra. Tyvärr säljs den inte här på landet men i lite större butiker/orter så finns den.

Sv: Foder till råttor

Jag tror nog inte att detta är dåligt men jag brukar ge mina råttor levergodis, sådant godis som hundarna får och blodpudding då jag har märkt att de gillar det :) Sen ger jag de såklart knäckebröd och flingor(plus massa annat) då de även gillar det och ibland får de även smör på knäckebrödet :) Skall även ta och köpa bananchips för det var faktiskt ett bra förslag för det är ju bra tuggmotstånd :) Så ska jag ta och köpa torkad frukt och se vad de tycker om det :)

Jikes, vilken gammal tråd. Hur som helst så ja, levergodis och blodpudding är nyttigt och bra - själv brukar jag betala syrran för att tärna en blodpudding (jag är mesig, jag vet - det är sååå äckligt!) och torka bitarna i ugn, mycket nyttigare än diverse gnagargodis på djuraffären.
Ge inte för mycket torkad frukt bara, en del går utmärkt som godis men det innehåller mycket socker och är inte bra i för stor mängd.

Ang TS inlägg - det må vara gammalt men såhär 6 år senare måste jag ändå få påpeka att råttor inte ska ha saltsten, så inte nån ser inlägget och apar efter den biten. Salt får de tillräckligt av bara de får en bra kost! :)

Nej, lök är för starkt för råttmagar. Om det är lite vitlökssmak på maten de får (som man själv ätit, alltså rester) är det inte så stor fara på taket. Men absolut något som man ska undvika om det är möjligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka