foder till pigg varmblodsvalack!

Anastacia

Trådstartare
Rider en varmblodsvalack som är pigg som få.. :smirk: :D
Alltid på g, lite rastlös och rör sig mycket i hagen.
Han är ca 160 och får runt 15 kg hö per dag, ändå är han tunn.
Vad ska man ge honom?
Han är självklart maskad osv, det är ju inte mitt hö så jag har inte analyserat det men de andra hästarna i stallet är runda och fina.
Han får inget kraftfoder alls idag i o m att han är så pigg.

Hur ska man få upp honom i vikt?
Han går inte speciellt hårt för tillfället heller, så jag undrar ju hur mycket han kommer att tunna ur när han motioneras hårdare... :smirk: Har inte ridit honom så länge ska påpekas så jag vet inte allt om honom heller....

Men finns det något bra foder som gör att han går upp i vikt, men inte ger honom mer energi!?

Sv: foder till pigg varmblodsvalack!

Hästen ska helt enkelt ha ÄNNU mera mat! Och det bästa tipset är att börja med LUSERN! 1-2kg om dagen. (eller mer)
Det är ju som att lägga till ett mycket bra grovfoder och det räknas inte som kraftfoder. Brukar ge effekt på tunna hästar - dels för att det kan vara så att erat hö är proteinfattigt och då kompenseras bristen av protein.

Hur tunn är hästen? Är den bara NÅGOT för tunn skulle jag börja med 1kg lusern om dagen och se om det ger effekt. Öka efter 1 månad om inget händer till 1.5kg... Sen 2kg om inte ens 1.5kg hjälper.
Är den mycket tunn, så revbenen blottas och/eller höftbenen sticker ut mer eller mindre, skulle jag genast börja med 2kg.

Jag skulle rekkomendera att ni tillsammans i stallet skickar in en höanalys, på så sätt märker du ifall du har ett bra värde på ditt hö och om du behöver lägga till något extra krafftfoder.

En analys är bra men det kanske finns redan har du kollat med ägaren :idea:
För som jag förstod så ägde du inte hästen??
Har hästen stått länge innan du började rida den eller har den gått som nu?
Lucern är jättebra att fodra med om hästen behöver gå upp i vikt och hålla vikten. att ge olja kan oxå hjälpa en del.
Om värdet på höet är ok kan du behöva öka å mängden hö.

Jag har ett sto (varmblod) som är svår i hull hon står på fri tillgång av silage dvs ca 18 kg silage om dagen och det har ett dunder värde, hon får dock inte så mycket kraft men en 3 dl betfor, 2 dl lucern morgon och eftermiddag och 4 dl grov 90 till natten får hon för att ha lite skrammel i krubban.

Lusern ska man blötlägga va?
Det är ett kallstall och det finns inget värmeutrymme.
Finns det någon sorts lusern som man kan "ge som den är"?
Kan ju vara en bra idé.

Man skymtar revbenen men han är inte mager så höftbenen sticker ut, men man ser som sagt revbenen.
Han har inte gått speciellt hårt, och gör det ännu inte, håller på att sätta igång honom oroar mig därför för hur han kommer att se ut när han är igång om han är så smal NU!
Ägarna bryr sig inte jättemycket, snälla men okunniga, de är mest glada att han blir ompysslad typ.

Rapsolja kan du ge-det fungerar bra på mina heta araber.Börja succesivt för att inte chocka magen men sedan kan du gå upp till 3-4 dl per dag.Mer skall inte behövas om han inte går hårt(tävlingshästar kan man hälla i 8-9 dl per dag men det är en annan historia)

FPL

PS Smakar nog bäst om du blandar det med ngt. tex lucern DS

Senast ändrad av en moderator:

Ja det finns lusern HACKAT strå (bl a har Krafft det) och det är som finhackat hö. Behöver ej blötlägags eller nåt, bara ge direkt som hö (fast många ger det i en stor hink eller dylikt, för att det är i så små bitar).
(se bara upp så du inte köper det som heter "lusern MIX" för det är inte samma sak som "Lusern hackat strå" - de innehåller olika mycket näring o mixen innehålelr inte så mycket protein)

Börjar du ge hästen 2kg med en gång så tror jag inte du behöver vara rädd för att sätta igång hästen. ;)
OM det visar sig att dessa 2kg inte räcker så kan man pröva att öka mängden och/eller tillsätta andra fodermedel som t ex lite soja och/eller olja.

Är det väldigt dyrt?
Om jag ger pelletserna som ska blötas, är det två kg torrt eller blött som gäller?
Och lusernen ger ingen extra "energi" nu då utan bara "grovfoderenergi"? (om du förstår hur jag menar)

Är det två kg som gäller även av det hackade?

Senast ändrad:

Är det väldigt dyrt?
Om jag ger pelletserna som ska blötas, är det två kg torrt eller blött som gäller?
Och lusernen ger ingen extra "energi" nu då utan bara "grovfoderenergi"? (om du förstår hur jag menar)

Är det två kg som gäller även av det hackade?

Lusern kostar ca 4-5kr/kg.

Det är alltid torrvikt vi pratar om.
Och ja, det är 2kg även av det hackade som gäller. Men tycker du att det blir dyrt så kan du ju pröva med 1-1.5kg till att börja med... Dock kanske du inte får önskat resultat och särskilt om du samtidigt ska öka motionen så tror jag att det behövs runt 2kg om det ska ge effekt.

Ja, jag förstår hur du menar och lusern ger endast det du vill kalla för "grovfoderenergi". (inte som från havre som kan sätta sig i huvudet på dom)
Men har även hört talas om hästar som blir piggare av lusern (och alla möjliga foder) men det tror jag i så fall beror mer på att de orkar mer när de får mera mat. Men du kan inte heller hoppa över den biten om hästen är tunn! Nåt måste han ju uppenbarligen ha mer av eftersom han inte håller hullet.

Senast ändrad:

En häst som får för lite foder blir ofta pigg. Det tänker man inte så ofta på.

Vad får han för foder? Har du ngn analys på höet?

Det låter som mycket hö såhär på hösten bara för en så lätt häst ändå. Går den på lösdrift? Undrar om hästen inte har proteinbrist eller av ngn anledning inte kan tillgodogöra sig all näring den får i sig? Jag hade nog låtit en kunnig människa titta på den, undersökt höanalysen och försökt ta reda på om det är ngt som saknas i foderstaten. Mineraler, proteiner och energi. Hur sätter den päls? Sätter den päls som vanligt eller har den ovanligt mycket/lite/ojämt mycket päls?

Har han alltid varit såhär? Hur ser han ut över ryggen?

Troligen behöver hans kraftfoder för att både komma upp i hull OCH bli mindre pigg. Se igenom analysen och ge honom lite kraft samt mineraler och b-vitamin. Mitt råd.

Hästen är fullt frisk i övrigt, är en het och pigg krabat i sin person så det är inte "foderbrist" som gör honom pigg.
han ser fin ut i kroppen i övrigt, inga muskler såklart, revbenen syns bara vid bröstkorgen.

Okej, men om hästen är tunn med så mkt foder är det svårt för mig att tro att allt är helt som det ska. Han behöver inte vara sjuk men det måste ju finnas en anledning till varför hästen är så svårfödd, eller hur?

Man ska inte ta på såna saker lättvindigt utan man ska gå till botten med problemet. Det kan vara symptom på att ngt är fel och då gör det hästen ingen nytta att öka på fodergivan.

Vart är hästen tunn??

Tunn rygg, alltså dåligt musklad rygg, kan vara tecken på proteinbrist. Är du säker på att han får i sig tillräckligt med protein? Kan lätt förväxlas med att hästen bara är otränad.

Revbenen syns delvis på vissa hästar till viss del. Men på vbl travare brukar det inte vara så tydligt faktiskt. Ffa inte med en så hög fodergiva och en så pass liten häst.

Bara lite saker att betänka.

Senast ändrad:

Jag har bara haft hand om honom ett par veckor, han var smal när han kom, och har varit otroligt stressad, börjar lugna sig nu, och har gått ner på tiden han varit hos mig, tror framför allt att det är stress och dåligt med protein i fodret.

min valack har oxå svårt att hålla hullet , jag ger honom 9 kg hö , 1 kg hippo musli harmoni , 1 kg breed , 1/2 kg betfor o chevinal.han är 158 i manke o het...men på detta håller han sig bra i hullet..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 053
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
849
Senast: Kristall10
·
Hästvård Köpte islandshäst i somras som då var (alldeles för) tjock efter sommarbetet. Rund över magen och över korset och så en rejäl, hård...
Svar
19
· Visningar
2 810
Senast: mily
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 055
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka