Sv: Foder till övergödd fjordvalack???
8 kilo HH är löjligt mycket till en överviktig häst av den storleken, oavsett ras. Och sen kan jag säga att fjordingar och korn är lika med problem! I nästan alla lägen. Korn är bra till hästar i lägre hull som behöver gå upp i vikt eller hållas ifrån att gå ner i vikt. Dessutom verkar korn oftast lite "sövande" på fjordingar, fråga mig inte varför. Så om jag var du hade jag slopat kornet direkt och istället gett havre och betfor (bara några få deciliter i början), och ökat det i och med den ökande träningen. Om du ska fortsätta fodra med samma HH som han får nu kan det vara bra att sänka den dagsgivan med ett par kilo. HorseHage ska ha en analysuppgift till hands om jag minns rätt, det enda du behöver göra är att kontakta dem och ge dem exakta pallnummer (fås vid leveransen) så kan de sedan ge dig analysen. Eller så skickar du in hösilage till AnalyCen och får en egen analys.
Angående träningen skulle jag säga att du borde skritta honom mycket i friskt tempo (inget sölande!
) och trava ett par minuter i taget (också utan söl). I början räcker det med ca 30 min skritt med ett eller två inslag av trav, kanske en eller två minuter i stöten. Öka successivt under en längre period, öka antalet minuter i trav och variera terrängen. Gärna mycket upp- och nerförsbackar, utan att det blir renodlad klättring, för om han är så fet som du säger så ska han inte klättra så mycket nu. Det sliter otroligt mycket på benen att hoppa, galoppera, klättra och röra sig mycket på väldigt porösa underlag m.m. och en överviktig individ har oftast inte styrkan i senor och ligament för att klara det. Låt honom jobba upp en grundkondis först och börja med lite mer fartfylld ridning om en månad eller två, men överdriv inte då heller, för bantning tar tid. Som sagt, skritta mycket och länge, öka successivt och lägg in trav. Det är bättre att han kommer hem till stallet efter en ridtur med vaken blick och mycket energi kvar, än att du kör slut på honom för att skynda på bantningen. Det är lätt hänt att han skadar sig om han rids för hårt när han är överviktig.
Detta blev långt, skulle kunna bli ännu längre - skicka gärna ett PM om du vill ha en mer utförlig förklaring på träningen!