Foder till nordsvensk?

fridiz

Trådstartare
Undrar lite om foder till nordsvensk. Han har nu stått i ett år och har problem med bakknät, ska äta medicin för det. Vet inte vad han ätit för foder innan då den f.d. fodervärden bara lämnade och flyttade därifrån och vi har ingen kontakt med henne. I början kommer han bara att gå på promenader och små skrittrundor tills/om han blir frisk för då vi ska försöka sätta i gång honom.

Vad bör man ge honom för foder? Några tips vad ni ger era hästar? Eller räcker det att ge honom några morötter och lite havre till och börja med?
De andra hästarna i stallet äter HappyHoof, hade ju i och för sig varit smidigt om de åt samma mat ..

Mvh / Frida :)

Sv: Foder till nordsvensk?

Hö eller hösilage i tillräcklig mängd. Prova att öka givan lite dag för dag tills det blir kvar lite grann, går ofta i mer än man tror.

Tillgång till saltsten och till mineralsten.

Vatten kan ju tyckas självklart, men nog så viktigt att där är i tillräcklig mängd.

Det är i grunden det hästen behöver. Visar det sig sen att där blir brist så får man såklart komplettera, men det kan man ta då.
Ska han medicineras så är det nog bara bra att han är sysselsatt med att äta och inte får en massa lättillgänglig energi som gör han onödigt pigg i onödan.

Morot som belöning är betydligt bättre än socker, en bit lika populär som en hel morot, så man kan ge fler bitar till samma peng.

Ptr

Senast ändrad:

Hö eller hösilage är fullt tillräckligt.
Vill du ge krubbskrammel, så ge några morötter och eventuellt lite betfor.

Jag har fyra kallblod, och jag har inte gett kraftfoder sedan en av dem fick fång för 7 år sedan. Mina hästar körs, eller rids på ridbana eller i skogen.

Beror helt och hållet på hur din grovfoder analys ser ut. Kan vara så att det räcker gott och väl med grovfoder :) kolla upp vad DITT hö innehåller.
Vad den gamla ägaren eller fodervärden gav hästen innan har ingen betydelse, förutom att man vet vad för ev. kraftfoder som hästen redan är invand på. Troligtvis måste man byta ut foderstaten ändå vid flytt. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Hästmänniskan Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
13 805
Senast: Tirnanoogh
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 534
Senast: Irival
·
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
10 570

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka