Foder till nordsvensk?

Maaddeh

Trådstartare
Hej,
Jag har en nordsvensk brukshäst som är 7 år gammal. Han har klarat sig bra på hösilage plus att få bvitamin vid pälssättning o fällning. Utöver det har han fått betfor bara som belöning efter ridning eller morgon o kväll när de står inne just för alla andra hästar fått massa mat och då "måste" jag ge honom något med för han älskar mat o annars blir han ledsen :p på sommaren käkar han bara gräs på bete o de har han alltid gjort. Nu till min fråga, jag vill ge honom något extra foder då vi tränar hårdare nu och vill ge något han kan bygga muskler med men inte lägga på sig då han har bra hull eller är för rund nästan..lättfödd nordis helt enkelt. Så är ute efter nån muskelmat :) tycker inte han orkar tex galopp så mycket som han borde med tanke på hur mkt vi tränat nu i flera månader. Han får även vilodagar ibland. Vi rider mkt ute i olika terränger och klättrar och lite dressyr på fält/paddock och lite hoppning. Tex har han tidigare hoppat 120 men nu orkar han bara 60-70 cm sen försvinner energin. Någon kunnig som vet nåt bra foder? Har fått ett tips om linfrökuber men detta har jag aldrig hört talas om tidigare :)..

Sv: Foder till nordsvensk?

Om du vill ge din häst bästa möjliga förutsättningar så måste du börja med att ha analys på grovfodret. Då ser du vad som behövs kompletteras med.

Garanterat är att hästen behöver mineralet selen som är viktigt för hästen och inte finns i foder odlat i sverige.

Behöver du mer protein för muskelbyggnad sä är melassfri lusernpellets bra.

Mina nordsvenskar klarar sig lite för bra på bara gräs, bete eller hösilage.

Och detta även i perioder då de jobbar lite i skogen eller jordbruket.

Det du beskriver är inget jobb att tala om utan snarare så är det ett väl lätt jobb för matintaget som gör att där blir lite barlast att släpa på, och då blir det jobbigt att springa.

Sen är det ingen högfartshäst! Men att bara mala på i sakta mak, timmavis i skog och mark där är det få smalbeningar som hänger med i långa loppet.

Där är bara om där är någon direkt brist i fodret som det behövs tillskott då du inte maxar uttaget i hästen. Men vaksam får man vara ändå.

Ptr

Håller med föregående som säger att grovfodret behöver analys för att man ska veta vad hästen behöver. Min 23-åring får när betesperioden är över 10-11 kg ganska protein- och näringsfattigt hösilage (inte vad jag vill ha men här finns inte mycket att välja på), 1 liter uppblött lusernpellets, kraffts blå mineraler 2 dl, 1 blå bakjäst, gurkmeja samt 2-3 dl havre per dag + selentillskott. Under betesperioden får han inget hö och mindre lusern men annars samma, han går inte på bete utan står inne delar av dygnet även på sommaren. Han går 5-6 dagar i veckan året om i måttligt arbete, mest olika typer av dragarbete samt tömkörning. Tiden varierar ibland harvar vi ridbanan en halvtimme, ibland kör vi vagn på milturer, kör timmerstockar en förmiddag (sällan), tömkör på banan eller i skogen nån timme. Han ser ut så här i kroppen och jag tycker att han är fin för att vara 23 år.

bild%252814%2529.JPG

Som tidigare sagt: analys på grovfodret.
Är hästen i överhull behöver den kanske inget extra. Att "fodra på" en häst i redan för mycket hull kommer bara göra den slöare och fetare.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 633
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar