Foder till mycket het häst

Sv: Foder till mycket het häst

jaha okej, så jag är okunnig bara för att jag inte är bäst i världen på foder? :smirk:

Jag har haft min häst i ca 1 år och hon har samma foderstat som hon har haft i ca två år innan jag köpte henne..Inte en enda person som jag känner analyserar sitt hö och ger kraftfoder därefter. Okej, jag är inte så bra på foder och näringsblablabla och så men det var därför jag frågade och inte för att få en massa onödiga kommentarer om att jag är okunnig osv!

sen ska jag väl tillägga att jag har den ponnyn som får minst mat av tävlingsponnyerna i stallet och hon har som sagt haft samma mängd av både hö och kraftfoder i tre år.

Hm isåfall varför inte ta ut någon som har vanna utav att kolla på hästen för att se om foderstaten är bra och hästen får sina behov täckta?
Hade inte heller någon koll på foder när jag köpte min häst å jag har ingen större koll nu heller, men jag vet vilka foder som har vilka kvoter på det jag använt eller använder mig utav. Jag har därför hö analys å en människa som räknar ut en foderstat åt mig som korigeras minimalt utav mig vid behov.
Tycker du ska strunta i vad dom andra ger sina tävlingsponnysar och ge vad du och en kunnig person som ser hästen tycker verkar bra att ge henne. Bara för att folk har en tävlingsponny så betyder ju det inte att dom kan allt ;)

Ta hjälp utav en kunnig som kan se och dina egna känslor. Vi på buke har ju lite svårt att se efersom att vi inte sett ponnyn i verklighet. Strunta i vad folk i stallet tycker, det har jag gjort å enligt alla som träffar min ponny nu efter min uppfostran å hantering älskar min dam å tycker är hon 15 år skämtar du, märks inte alls att hon e så gammal å det syns inte heller :)

Det är få som är bäst i världen på foder, vitsen med ett sådant här forum är diskussion. Genom det kan man lära sig en hel del.

Du tycker säkert att jag är oförskämd mot dig, och det kan jag faktiskt ta. Men du bör i varje fall försöka sätta dig in i hästen näringsbehov, och hur dess matsmältningssystem fungerar.

Nu har din häst ett intag av 1½ kg Hippo basic per dag vilket motsvarar 33 Mj samt 240 smrp. Sen har du havre i samma mängd per dag, den innehåller i princip samma värden som basic. Då pratar vi återigen om 33 Mj samt 240 smrp. Summan av hela detta kalas är 66 Mj samt 480 smrp.

Nu går vi till ditt hö som du gav 6 kg av varje dag, eftersom du inte hade en analys så kör vi med figurerade medelvärden. Och räknar med 7 Mj/kg foder samt 45 smrp, detta är tänkta värden så det hö du ger kan faktiskt innehålla mindre än vad vi räknar med här. Chansen att du har ett bättre hö är inte så stor, men finns ju naturligtvis.

6 Kg = 42 Mj samt 270 smrp

Totalt plockar din häst i sig 108 Mj och 750 smrp, det är stora mängder energi för en ponny, likaså smrp. Kanske inte så konstigt om det blir mycket spring i benen. Vad man också kan se är, 2/3 delar av mj samt smrp kommer från kraftfoder när det istället borde ha varit tvärtom. Jag känner mig rätt övertygad om att hästen skulle bli helt annorlunda, nämligen på hugget men mindre het om du vände på steken istället.

Pratar vi om en D-ponny, eller hur stor är den? Vad ungefär kan den väga? 6 kg är väldigt lite. En häst ska ha minst 1,5 kg hö per 100 kg kroppsvikt. För det är hö den får, inte hösilage? Är det hösilage ska den ha betydligt mer. Ett absolut minimum då är 1 kg torrsubstans per 100 kg kroppsvikt (Hösilage har oftast en torrsubstans på runt 60 %, men det kan såklart skilja, allt från 40 till dryga 70% är normalt).

Nu vet jag ju inte hur stor din häst är. Men om din häst är en D-ponny och medelkraftig kan den kanske väga 400-450 kg. Då testar jag att räkna på 425 kg. Detta blir då i hö - 4,25 gånger 1,5, dvs. 6,375 kg. Du ligger alltså på gränsen för att ge för lite. Skulle det inte kännas bättre att ligga några kilo över gränsen? En häst som får för lite grovfoder kan få både fysiska och psykiska besvär. Det är vanligt att hästar som får för lite grovfoder får magsår tex. Det kan faktiskt också vara så att din ponny är så het för att den är hungrig! Hans behov av att få tugga uppfylls kanske inte tillräckligt heller. Enligt mig kan han gott få en 8-9 kg.

Och varför allt detta kraftfoder? Håller helt med Boj när det gäller detta! Ge mer hö, och mindre kraftfoder, så får du en häst med mer balanserat temperament.

Sen sägs det ju att betfor gör hästar väldigt pigga, så det ska du kanske inte ge för mycket av. Fast det är lite olika, min häst reagerar inte så mycket på betforn, däremot blir han helt knäpp av bara några dl havre, men det är han ju inte ensam om =)

Synd att du inte hadde en analys. Det är ju det bästa! Då skulle du kunnat räkna ut en foderstat. (Är inte så svårt som det låter, hippocampus har ett bra program). Du kan inte skicka in grovfodret på analys? Kostar typ 500. De pengarna sparar du snabbt in om du minskar på krafftfodret (som ju inte direkt kan vara billigt?).

Hoppas det löser sig. Och lycka till!

Om vi nu i rättvisans namn skall ta med allt foder, så glömde jag faktiskt ½ kg betfor. Den ger om jag inte missminner mig ca 6 mj samt 35-37 smrp, så totalt pratar vi egentligen om ca 114 Mj och ca 785 smrp.

Jag skulle säga så här.

Ge henne hö även på lunchen 2 kg.

Sen byt ut havren vilken kan göra hästar heta på gröten till korn el red mills basic foder. Och Ge henne samma mängd betfor.

Var på en föreläsning av en lärare vid slu, hon sa iallafall att betfor fungerar lika bra som havre som kraftkälla om inte bättre eftersom den är mjölksyra hämmande.

Jag ger min heta hopponny Krafft Nya Groov, lite betfor, vetekli och hösilage. Det jag kan rekomendera är att ge stora givor av hö/hösilage, detta ska vara bra för piggisar.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 355
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 228
Senast: Zamira
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 814
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama