Foder till min magra fullblod

et_flickan

Trådstartare
Mitt fullblod kommer hem ifrån fodervärden på lördag. Hon är riktigt, riktigt mager. Jag har sett bilder på henne och hon har inte en ända muskel och jag hon ser hemsk ut :cry:

Sen är hon riktigt kräsen. Hon äter ett foder i 2 veckor seddan slutar hon äta. Det enda fodret hon äter hela tiden är hippo Alfa men det har blivit så fruktansvärt dyrt och med tanke på dom mängderna hon äter så kommer det inte gå om jag inte får hjälp utav mamma.

Jag har tänkt på lusern, kli och betfor, men hur bra är kli just för att få upp hästar i hull?
Vi har ett superbra bete hemma, det har inte gått en häst här på hela sommaren. Massa klöver och olika sortes gräs. Men jag vet att hon måste få kraftfoder, efterom hon är svårfödd plus att hon nu ser ut som ett staket.
Soja har jag också tänkt på men jag vill inte förstöra magen på henne plus att jag tänker på miljön, är jag knäpp då? Soja är ju drygt plus att man behöver ju inte ge så mycket.
 
Sv: Foder till min magra fullblod

Jag tror inte att soja är rätt foder att börja med, åtminstone inte om hästen går på bete. Det är nog i första hand ett energirikare foder du behöver ge. Olja, spannmål, betfor och lusern i större mängder, kanske? (Inte nödvändigtvis alla sorter på en gång, såklart...;))

Vetekli kan du prova, men personligen tycker jag det är lite bökigt att hålla på med, det blir så stora volymer.

Tyvärr kostar det att ha en svårfödd häst...:crazy:
 
Sv: Foder till min magra fullblod

Jag tror inte att soja är rätt foder att börja med, åtminstone inte om hästen går på bete. Det är nog i första hand ett energirikare foder du behöver ge. Olja, spannmål, betfor och lusern i större mängder, kanske? (Inte nödvändigtvis alla sorter på en gång, såklart...;))

Vetekli kan du prova, men personligen tycker jag det är lite bökigt att hålla på med, det blir så stora volymer.

Tyvärr kostar det att ha en svårfödd häst...:crazy:

Jag vet att det kostar. Men just nu står jag arbetslös och har sökt bidrag som jag kommer få. Vet dock inte hur lång tid det tar tills jag får det. Och jobb söker jag hela tiden. Jag vet att mamma kan hjälpa, men det känns så dumt, det är ju min häst.

Hästen älskar betfor. Skulle lätt kunna äta upp till 4 kg betfor om dagen. Hon blir inte stissig i huvudet heller. Havre, korn vill jag inte ge, hon klarar inte stärkelsen och blir dålig i magen av bara spannmål. Dock skulle jag kunna ge havre då det är minst stärkelse, dock måste man väl upp till ganska stora mängder för att det ska täcka hennes behov och det är just det jag inte vill för stärkelsen.

Lusern, jo om hon vill äta. Man kan ju börja smyga ner lite grann i betfor i början och se hur hon tar det. Hon ratade lusernet i slutet då hon stod här.


Olja hade jag tänkt ge henne. Att jag inte tänkte på det när jag var i Karlstad. Fanns 15 liters dunkar där, dumma jag!
Proteinet får hon ju av betet så det är mest energin jag måste få upp. Hon kräver ju otroligt med mj på vintern.
 
Sv: Foder till min magra fullblod

Skulle ge Lusern, betfor o olja. Eftersom hon gillar betfor kan du ju ge henne ganska stora mängder, tänk bara på o börja försiktigt. Dessutom är ju betfor ganska billigt:banana:
 
Sv: Foder till min magra fullblod

Jag hade nog kostat på hästen Alfa i alla fall för att hejda nedgången. Kanske ta in över natten för lugn och ro, sova och hämta sig.

Har ju själv svårfött fullblod som vägrar lusern, dock går Hack ner med jämna mellanrum. Men det enda som fungerar hela tiden är Alfa. 7,15 kr/kg just nu...
 
Sv: Foder till min magra fullblod

Jag hade nog kostat på hästen Alfa i alla fall för att hejda nedgången. Kanske ta in över natten för lugn och ro, sova och hämta sig.

Har ju själv svårfött fullblod som vägrar lusern, dock går Hack ner med jämna mellanrum. Men det enda som fungerar hela tiden är Alfa. 7,15 kr/kg just nu...

Hon kommer få gå in på natten. Hon klarar inte att gå ute. Det är för mycket knott och mygg. Hon bara vandrar då.

Jag har faktiskt tänkt på att hon ska få alfa ändå. Man behöver ju inte ge flera kg direkt heller. Hon får Lusern nu av en tjej i stallet och något annat kraftfoder, dock vet jag inte hur mycket.
 
Sv: Foder till min magra fullblod

Jag har haft två magra hästar som jag fått gå upp i vikt fort.
Mitt förra fullblod var smal när jag köpte honom, han gav jag under uppbyggnaden, hö (fri tillgång), lusernpellets, krafft grön plus, kli och olja. Inte ge för stora portioner, hellre ofta och små, för dom verkar inte gilla när man ger för stora volymer.
Halvblodet jag har nu var smal när hon kom, släppte henne på bete och i början stödfodrade jag med hösilage, kli, lusern (både hack och pellets) och olja.
Nu går hon på bete plus att hon får foder tre gånger /dag. Samma giva i varje mål.
Då blandar jag lusern pellets med lusernhack, kli, olja och lite havre.
Hon är kräsen men vid små mål och blandat med lite havre går det ner.
Lycka till.
 
Sv: Foder till min magra fullblod

Vi har en foderhäck i hagen som jag tänkte spika upp en krubba på så kommer hon få kraftfoder ute på dagarna och inne middag och kväll. Hon kommer faktiskt redan imorgon. Det är sånt strul med allt så jag vet inte vad.

Men hur mycket betfor kan man ge egentligen?
 
Sv: Foder till min magra fullblod

Det finns ingen begränsning på hur mkt betfor man kan ge. En av mina gamlingar får periodvis ett par kg i torrvikt. HH
 
Sv: Foder till min magra fullblod

Lånar tråd. Jag har själv ett halvblod med mycket fullblod i som har svårt att hålla hull. Han går på bete plus att han får 2kg Lympos avel/ung betfor och hö. Jag har också tänkt på att ge olja. Är det ett bra alternativ till att få upp hästar i hull? Har hört att man inte ska ge rapsolja för det va inte bra för något som jag inte kommer ihåg. Stämmer det? Majsolja?
 
Sv: Foder till min magra fullblod

rapsoljan funkar alldeles ypperligt.

betfor/olja och hellre ett energirikt foder nu när gräset fortfarande har gott om protein.
 
Sv: Foder till min magra fullblod

Vi har en 28-årig vallack som alltid varit svårfödd och haft lätt att falla ur speciellt på våren. I år har vi kört med havrefri Müsli från lantmännen som komplement till hösilage med kanonvärden och betfor och han ser jättefin ut. Blankare än på många år, strålande aptit och busig i hagen!
 
Sv: Foder till min magra fullblod

Såhär ser hon ut.
Fick bara betfor igår då hon var lite orolig, stod och sparka och så. Var lite orolig för kolik. Men det var ingen fara.

bukefalos.jpg
 
Sv: Foder till min magra fullblod

vad synd att hon fallit ur när du fått henne så fin men jag tror att du kan få upp henne relativt fort.

tänk på att det krävs energi för att bryta ned protein så vänta lite med alfan. den hade jag hellre gett i augusti igen.
har du provat musli? brukar de flesta hästar älska
 
Sv: Foder till min magra fullblod

vad synd att hon fallit ur när du fått henne så fin men jag tror att du kan få upp henne relativt fort.

tänk på att det krävs energi för att bryta ned protein så vänta lite med alfan. den hade jag hellre gett i augusti igen.
har du provat musli? brukar de flesta hästar älska

Alfa ger jag henne ca två skopor om dagen. Betfor tre på tre fodringar. Hon äter glatt!

Hö får hon fri tillgång på. Verkar som hon inte har fått så mycket mat.
 
Sv: Foder till min magra fullblod

Hästar som en gång varit musklade o i bra hull brukar vara lätta att få tillbaka i samma skick.
Den ser inte så illa ut som andra här.......
du bryr ju dig:bow:

Linfrökaka tycker jag är ett himla bra del-foder.
 
Sv: Foder till min magra fullblod

Jag tror det går fort. Man märker ju om hon funkar på detta foder annars är det ju bara att byta om det inte händer något. Ska hälla i en skvätt olja i betforn idag också.

Men jag vågar inte ge henne allt för mycket kraftfoder direkt. Jag vet ju inte hur mycket hon fått.

Hon ska bli en fin häst igen. Rida kan jag nog inte göra på ett tag. Hon har noll ryggmuskler så det blir tömkörning och promenader.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 482
Senast: Irival
·
Foder & Strö Köpte en ny häst på våren, ett sto på 16år, ca 165cm. Har nu gått på bete sen början av sommaren och magrat av! Har blivit smal över...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 022
Senast: skiesabove
·
Hästvård Har min häst ute på foder,han åkte dit i början på Juni och var tunn då efter att ha varit på utbildning Mars och April där han i...
2
Svar
21
· Visningar
3 967
Senast: Centaur
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 613
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp