Foder till liten storhäst?!

Bestintention

Trådstartare
Får i dagarna ev hem en liten storhäst, 25% fjording, 50% fullblod, lite rund såhär efter sommaren. Vad ger jag henne att äta? Hon är redan nu väldigt pigg och får inget kraftfoder alls.
Kan tillägga att hon bara är 5 år dessutom.
Ska hon bara gå på hösilage, ev lite betfor blandat med mineraler och sådär ( betfor mest för att hon ska få i sig mineralerna) eller ska jag lägga till något kraftfoder? Och vad isåfall?

Vad tycker ni?

Sv: Foder till liten storhäst?!

Om hon klarar sig på bara grovfoder eller behöver mer beror mycket på vad grovfodret/ensilaget innehåller. Så utan att veta det och hur mycket hon får går det inte att säga om hon behöver något mer.

Sv: Foder till liten storhäst?!

Min lilla 151-häst som också gärna är lite rund efter sommaren går fortfarande på gräs och äter 2,5kg hö nattetid, han får en näve krafft grund, 1dl betfor och mineraler. Mineralerna är det som är "det viktiga" det andra är bara gottigt, och så får han morot & kiselgur också.

Om de inte börjar tappa hull eller muskler så tycker jag det räcker med hö/gräs & mineraler. Gräset är ju inte så näringsrikt nu men till lättfödda hästar är det ju ganska lagom.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama