foder till lättfödd häst som lätt blir slö?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Kissan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 859
K

Kissan

har en häst som är väldigt lättfödd, han blir ganska rund om jag ger honom mer mat än vad han får nu, men nu är det så att jag känner att jag skulle villja ha lite mer enegi i honom. Finns det något foder som ger bra energi fast inte lägger sig så mkt på hullet?

tacksam för svar
//kissan

Sv: foder till lättfödd häst som lätt blir slö?

ingen som har något förslag?

Sv: foder till lättfödd häst som lätt blir slö?

Jag skulle säga: Njae det finns det inte.
All extra energi som du lägger på ger också hull. Men visst skulle du kanske kunna BYTA ut något annat som motsvarar samma energimängd som t ex 0.5kg havre (som ju många hästar får en "kick" av).
Men du kanske har något annat som KAN minskas på för att göra plats åt havren? T ex kanske han redan får minimimängd av stråfoder? Och bara nån näve kraft av nåt slag?

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
924
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: Elo
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
823
Senast: Oknytt
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 159
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka