Foder till konvalicent

Bee

Trådstartare
Sitter och ska räkna ihop en foderstat till en konvalicent. Men hur påverkas behovet av MJ och smrp när det handlar om en konvalicent?

Hästen i fråga är ett 5 årigt hbl på knappa 600kg. Hästen har stått som konvalicent (sjukhage) i ca ½år. Nu är det tänkt att hästen långsamt ska sättas i gång och börja gå i lite större hage.

Vad kan denna häst tänkas ha för behov?

Sv: Foder till konvalicent

Så länge den bara går i hage blir ju energibehovet = underhållsbehovet, dvs inget tillägg för arbete.

Kvoten mellan protein och energi ska ligga på det vanliga 6,0

Hästen har ju tappat allt vad muskler heter och ska nu bygga nya. dessutom är det ju en relativt ung häst. Då borde väl kvoten ligga på mer än 6,0!?

Nej faktiskt inte. Proteinbehovet är detsamma från 3 års ålder, inte ens hästar som ska muskla sig för elittävlingar har större behov än 6 gram smb råprotein per MJ.

Tilläggas ska att det naturligtvis finns hästar som behöver högre kvot, de är ju individer och en del har svårare än andra att tillgodogöra sig proteinet.

har hästen stått utan kraftfoder under vilan är det inte konstigt att den tappat alla muskler.... man ska Inte ta bort kraftfodret bara för att hästen vilar!! så sant du då inte har helt extremt bra hö och hästen i vanliga fall ej behöver kraftfoder. finns en artikel om det i senaste ridsport också.. jag har aldrig haft problem med att mina hästar tappat särskilt mkt hull eller muskler av att vila, och det beror på att dom fått ordentligt med mat hela tiden. sjuka hästar behöver absolut näring.

och ja, jag skulle lägga den på en högre kvot nu. har goda erfarenheter med lusern på hästar som behöver musklas upp!

Hästen ifårga har stått på kraftfoder och uträknad foderstst under hela tiden. Dock har han stått på box vila och i sjukhage under drygt ½ år, vilket har lett till att han iaf har atppat muskler.

Nu ska ha få ett nytt hö med nya värden och jag ska räkna på en ny foderstsat. Eftersom han ska sättas igång och börja så i stor hage igen, undrarde jag mest om hin borde ha en högre kvot, funderade på att lägga honom på ca7...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
730
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 230
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 482
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka